بهرام قاسمی گفت: انتظار داریم اروپا گام‌های دقیق‌تری در جهت صلح و امنیت جهانی بردارد.

 

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران صلح جو تلاش کنند و همزمان کشورهای منطقه را به انواع سلاح های مرگبار تجهیز نمایند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور فرانسه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار تحقق و تحکیم صلح و امنیت همسایگان و منطقه حساس  و پر التهاب  خاورمیانه است و در این راه و با در نظر داشت اصول ثابت خود که تقویت ثبات و امنیت برای خود و همه منطقه است،  تمامی تلاش و توان خود را در جهت مبارزه با تهدیدات امنیتی و بی ثبات ساز  گروه های تروریستی به کار گرفته است.

وی افزود: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری به درخواست برخی دولت ها و با همکاری و مشارکت دیگر دولت‌های منطقه انجام شده است و این اقدامات نه تنها مغایرتی با موازین بین المللی نداشته بلکه در ایجاد امنیت در منطقه و حفظ یکپارچگی و حاکمیت ملی دولت هایی که در معرض تهدید تروریسم داعشی بودند  و هم چنین صلح و امنیت جهانی و حفاظت از دیگر مردم بیگناه  در سایر کشورها از جمله کشور فرانسه مفید و موثر واقع شده است.  بی شک این کشورها باید قدردان  این تلاش مهم جمهوری اسلامی ایران باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه مبتنی بر  نوعی پیشداوری و نگاه غیر واقع بینانه به تحولات منطقه است. داشتن چنین رویکرد جانبدارانه کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران  با نگاهی منطقی و واقع بینانه و با درک شرایط اروپای امروز و بخصوص شرایط فرانسه بعد از ایالات متحده آقای ترامپ انتظار دارد اروپا بتواند در مسیر همگرایی و استقلال و داشتن درک واقع بینانه از تحولات جهانی و این منطقه حساس گام های دقیق تری در جهت صلح و امنیت جهانی بر دارد.  

قاسمی تصریح کرد: توانمندی های موشکی ایران درچارچوب دکترین نظامی ایران که  مبتنی بر سیاست های تدافعی و بازدارندگی است قرار دارد و آنچه خطر واقعی است رقابت ایالات متحده  و برخی کشور های اروپایی در فروش سلاح های پیچیده  و پیشرفته به برخی کشورهای خاص منطقه است که  اقدامی تحریک کننده به شمار می رود و  با این انباشت تسلیحات و تقویت و گسترش زرادخانه های  پر شمار ناامنی و بی ثباتی منطقه ای را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از تجارب تاریخی و بخصوص تجارب تلخ چند دهه اخیر که باعث تجاوز و حمله نظامی یک رژیم دیکتاتور  سر تا پا مسلح به سلاح های دریافتی از بسیاری از کشور های جهان و بخصوص برخی کشورهای اروپایی که دوستان فرانسوی بدان بیش از دیگران واقفند ، هرگز اجازه نخواهد داد دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و باز دارندگی ایران صلح جو  سخن و یا تلاشی با معیار های دو گانه داشته باشند و در عین تکرار  و ابراز نگرانی از توان دفاعی ایران به فروش و تسلیح دیگر کشورهای منطقه به انواع سلاح های فوق پیشرفته اقدام نمایند. آنانی که نگران  توان دفاعی و بازدارنده ایران هستند ، بعد از مرور تاریخ جنگ تحمیلی هشت ساله و دیگر اقدامات غیر منطقی خود در قبال مردم بزرگ ایران  بهتر است هر چه سریعتر از صدور انواع  سلاح های  کشتارجمعی و دیگر  تسلیحات  به کشور های منطقه  خودداری نمایند ، که اگر خطری منطقه را تهدید می کند همانا حمایت از کشورهای حامی تروریسم تکفیری و فروش تسلیحات  و دخالت های نا بجای دیگران در این منطقه خواهد بود.

قاسمی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال‌های گذشته مبتکر ایجاد ترتیبات امنیتی با مشارکت کشورهای منطقه خلیج فارس  با هدف برقراری ثبات و امنیت در چارچوب همکاری همه کشورهای این منطقه بوده است و نگرانی های ساختگی و ذهنی کشورهای فرا منطقه ای از توانمندی های دفاعی خود را غیر قابل قبول می داند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.