معاون سابق شهردار تهران گفت: کل بدهی شهرداری تهران در دوره قبل 16 هزار میلیارد تومان است‌ و‌ مشخص نیست بدهی 52 هزار میلیارد تومان را از کجا آوردند و طبق چه سندی اعلام می‌کنند.

به گزارش جماران؛ میراث قالیباف از مدیریت 12 ساله اش در اداره تهران، به نظر برخی‌ها خوب و به نگاه برخی دیگر نیز بد است. مدافعان از توسعه های عمرانی و زیرساختی تهران در سال های گذشته می گویند و مهاجمان نیز قیمت بالای اداره شهر و بدهی‌های سنگین در نقد عملکرد مطرح می کنند. در این میان، عملکرد مالی شهرداری تهران در دوره قبل و سود و زیان‌هایی که برجای گذاشته است نیز در ماه‌های اخیر بسیار پر بحث بوده و ادعاهای مختلفی درباره آن مطرح شده است.

از بدهی بیش از 50 هزار میلیارد تومانی شهرداری گرفته تا هزینه کرد بیش از 260 هزار تومان در این سال ها، از موضوعاتی بوده که ابهاماتی را درباره عملکرد دوره پیشین شهرداری تهران مطرح کرده است اما ازآنجا که بیشتر ابهاماتی که این روزها مطرح می شود، در حوزه مالی و اقتصادی است، به سراغ قدرت گودرزی، معاون مالی و اقتصادی سابق شهرداری رفتیم تا از آنچه در سال های گذشته در تهران اتفاق افتاده است ، بپرسیم. وی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از شبهات مطرح شده در عملکرد سال های گذشته شهرداری ، مبنای قانونی ندارد و مستند نیست، گفت: مدیریت شهری تهران در پایان 12 سال فعالیت خود در دوره گذشته، گزارشی مستند و تایید شده از اتفاقات مالی، عمرانی و خدماتی خود به شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهردار فعلی تهران ارائه داد که می تواند مهم‌ترین مبنا برای قضاوت عملکرد شهرداری تهران باشد اما در اتفاقی عجیب، گزارشی مغایر با آنچه مستند شده از فعالیت های شهرداری ارائه شد. معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه ارقام مطرح شده درباره میزان بدهی ها و هزینه کردهای شهرداری در سال گذشته صحیح نیست، اظهارداشت: چرا شهردار فعلی تهران از مستندات ادعاهای مطرح شده درباره عملکرد مالی شهرداری سخن نمی گوید؟ چرا اسناد مطرح به بدهی ها و هزینه های صورت گرفته در شهر را منتشر نمی کنند؟ نباید با طرح موضوعات شبهه دار و غیر واقع اذهان مردم را مشوش کرد. قاطعانه می گویم که بدهی بیش از 50 هزار میلیاردتومانی در شهرداری یا آنچه به‌تازگی درباره مشخص نبودن 20 هزار میلیارد تومان از اعتبارات هزینه شده شهرداری مطرح شده است، صحیح نیست. معاون سابق مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به ادعاهای مطرح شده از سوی مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران درباره ابهام در هزینه کرد 20 هزار میلیارد تومانی شهرداری تاکید کرد: تمام موضوعاتی که از سوی آقای فراهانی و سایر اعضای محترم شورا مطرح شده است، به طور مستند در اداره های مالی، حسابرسی و حقوقی شهرداری تهران موجود بوده و خوب است درباره ابهامات مطرح شده از این واحدهای شهرداری ، سوال کنند. از سویی، گزارشی مستند و مجلد از عملکرد مالی 12 ساله شهرداری تهران در اختیار معاون مالی و اقتصادی فعلی شهرداری قرار گرفته است که متاسفانه در گزارش موسوم به 100 روزه شهرداری، به آن توجه نشده و اعداد و ارقامی عجیب مطرح شده است.

با سند، پاسخ ادعاها را می دهیم

وی با بیان اینکه مدیریت پیشین شهرداری آمادگی کامل دارد تا درباره تمام سوالات و ابهاماتی که در ماه های اخیر مطرح شده، به طور قانونی و مستند پاسخ دهد، افزود: کل بدهی شهرداری تهران در دوره قبل 16 هزار میلیارد تومان است‌ و‌ مشخص نیست بدهی 52 هزار میلیارد تومان را از کجا آوردند و طبق چه سندی اعلام می‌کنند؟وی با بیان اینکه اعلام شده است که پروژه‌های نیمه‌ تمام نیز جزو دیون شهرداری هستند، تاکید کرد: پروژه‌های نیمه‌تمام، سرمایه‌های شهر هستند و جزو دیون حساب نمی‌شود. دیون چیزی است که باید ثبت شود و حسابرس آن را تایید کند و لازم است اعضای شورا و مسئولان محترم شهرداری با سند درباره موضوعات مالی حرف بزنند.

مردم خروجی هزینه های شهرداری را می بینند

گودرزی با بیان اینکه اعلام شده در 12 سال گذشته 283 هزار میلیارد هزینه در شهر صورت گرفته است،‌ گفت: چرا اسناد این هزینه‌ها را منتشر نمی کنند؟ در 12 سال گذشته از سال 84 تا پایان 95، 112 هزار و 311 میلیارد تومان درآمد و بودجه شهرداری تهران بوده و تقریبا همین اندازه هزینه شده که سندها‌ی آن موجود بوده و به شهردار فعلی تهران ارائه شده است.وی با بیان اینکه مردم بهترین قاضی درباره عملکرد شهرداری تهران هستند و به چشم می بینند که خروجی هزینه های شهرداری در سال های قبل چه چیزی بوده است، تاکید کرد: طی 12 سال گذشته طول خطوط مترو به 398 کیلومتر رسیده که اتفاقی بسیار مهم در توسعه شهر محسوب می شود. همچنین تعداد ایستگاه‌های مترو از 36 به 170 ایستگاه در سال جاری رسیده است. گودرزی افزود: همچنین 1732 دستگاه واگن و لوکوموتیو به ناوگان مترو اضافه شده است و طول تونل‌های درون‌شهری به 22 کیلومتر رسیده است. این تنها بخش کوچکی از خروجی هزینه کردهای شهرداری تهران در سال گذشته است که آقایان مدعی اند خروجی مشخص نیست! در سال 84 تعداد پل‌های تقاطع غیرهمسطح در تهران 157 عدد بوده و اکنون به 349 پل تقاطع غیرهمسطح رسیده‌ایم؛ ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران نیز از 72 ایستگاه در سال84 به 129 ایستگاه در سال 96 رسیده است. همچنین مجموعه‌های ورزشی از 57 مجموعه در سال 84 به 320 مجموعه در سال 96 رسیده و مراکز بزرگ فرهنگی در شهر نظیر برج میلاد،‌ نمایشگاه دایمی گل و گیاه، باغ موزه دفاع مقدس، مجموعه فرهنگی عباس‌آباد، باغ کتاب، پردیس‌های سینمایی احداث شده که کاملا برای مردم ملموس است.

جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی

معاون سابق شهردار تهران جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی در اداره امور تهران را یکی از اتفاقات مهم سال های گذشته عنوان و تاکید کرد: اکنون 9 هزار و 171 میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی در سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری آماده واگذاری است که می تواند کمک مهمی به اداره شهر تهران کند. از سویی ‌1080 میلیارد تومان املاک خام در شهر وجود دارد که براساس مصوبه شورای شهرباید بارگذاری شوند.

بدهی های دولت به تهران پیگیری شود

وی با طرح این سوال که چرا موضوع مهم مطالبات شهرداری تهران از دولت پیگیری نمی شود، اظهارداشت: صورت بدهی‌های دولت به شهرداری تهران کاملا مشخص است.320 میلیارد تومان عوارض مستمر در مناطق 22‌گانه، هزار میلیارد تومان عوارض مستمر در مالیات بر ارزش افزوده، 65 میلیارد تومان عوارض ویژه ساختمان استانداری تهران، 1273 میلیارد تومان آرای کمیسیون‌های ماده 100، ماده 77 و سایر دعوی حقوقی، 575 میلیارد تومان سهم 50 درصدی دولت در تخفیفات بافت فرسوده، 3128 میلیارد تومان سهم 50 درصدی دولت در تملک و ساخت ایستگاه‌های مترو ، 1381 میلیارد تومان سهم دولت در یارانه بلیت شرکت اتوبوسرانی، 714 میلیارد تومان سهم دولت در یارانه بلیت شرکت بهره‌برداری مترو تهران، 972 میلیارد تومان سهم شهرداری از محل تخلفات رانندگی وصول شده شهر تهران و 5710 میلیارد تومان سهم دولت در شرکت مترو، بخشی از بدهی های دولت به تهران است که وصول آن باید از سوی شهرداری دنبال شود.از طرفی، مطالبات ارزی شهرداری تهران از دولت بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال 1385 و بر اساس ماده واحده ذیل آن که دولت مکلف بوده مبلغ یک میلیارد دلار بابت تامین تجهیزات و احداث خطوط مترو از محل حساب ذخیره ارزی به شهرداری تهران پرداخت کند نیز جزو بدهی‌های دولت به شهرداری محسوب می‌شود که رقم بدهی دولت به تهران را به 19 هزار میلیارد تومان می‌رساند.

منابع قابل استفاده در شهر

گودرزی در پاسخ به اینکه گفته می شود خزانه تهران خالی است و این مساله دست شهردار فعلی شهر را بسته است، تاکید کرد: این موضوع هرگز صحیح نیست چرا که 38 هزار و 571 میلیارد تومان که در گزارشات و مصاحبه های قبلی اعلام شده به اضافه 22 هزار میلیارد تومان بابت اسناد برگشتی و بدی‌های افراد حقیقی و حقوقی بابت درآمدهای پایدار ،درمجموع 40 هزار و 771 میلیارد تومان منابع قابل مصرف از دوران قالیباف برای شهردار فعلی تهران برجای مانده است و اگر 16 هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده را از این عدد کم کنیم ، مبلغ 24 هزار و 771 میلیارد تومان منبع موجود و دارایی های شهرداری است که قابل استفاده و هزینه است و تمامی اسناد و مدارک ارقام ذکر شده در سوابق معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران قابل دسترس است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 856214
  • منبع: روزنامه قانون
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.