دولت تا آنجایی که توان داشت، در لایحه بودجه سال 97 برای تقویت بنیه دفاعی ردیف بودجه تعریف کرد اما این میزان کافی نبوده و مجلس نیز برای بهتر شدن امور به کمک دولت آمده‌ است.

به گزارش جماران؛ روزنامه قانون نوشت: حال منطقه خوب نیست و برخی کشورهای فرامنطقه‌ای نیز هر روز تهدیدات خود را افزایش می‌دهند؛ از سمتی دیگر قیمت دلار ساعت به ساعت بالا می‌رود و ارزش پول ملی ما پایین می‌آید. دشمن- همسایه‌ها نیز در اطراف ما ساکت ننشسته‌اند و همواره تلاش می‌کنند تا با دستکاری بازار نفت، تولید تروریست‌های مختلف‌وکارشکنی‌های منطقه‌ای به ما ضربه بزنند.

البته در داخل نیز جریان‌ها و جماعتی هستند که در این روند بی‌تقصیر نیستند و گاهی با حمله به سفارت و ... کاری می‌کنند که بنزین بیشتری روی آتش این مشکلات ریخته شود. برایند این مسائل تهدیدهایی می‌شود که باید به آن‌ها توجه داشت تا ضربه نخورد. برای ایستادن مقابل تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیاز به حمایت‌های لجستکی است و این پشتیبانی‌ها در بودجه سالانه کشور باید مدنظر قرارگیرد.

کمک مجلسی به بنیه دفاعی

در همین راستا دولت تا آنجایی که توان داشت، در لایحه بودجه سال 97 برای تقویت بنیه دفاعی ردیف بودجه تعریف کرد اما این میزان کافی نبوده و مجلس نیز برای بهتر شدن امور به کمک دولت آمده‌است. جزییات کمک بودجه‌ای به دولت برای تقویت بنیه دفاعی را رحیمی جهان‌آبادی،عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی در مجلس بیان کرده‌ و گفته خانه‌ملت بودجه دفاعی پیشنهادی دولت را تا میزان دو برابر افزایش داده است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص بودجه دفاعی پیشنهادی در لایحه بودجه 97 ،گفت:بودجه دفاعی پیشنهادی در لایحه دولت رقم پایینی به‌نظر می آید که با توجه به تداوم تهدیداتی که نسبت به جمهوری اسلامی از جانب مزدوران منطقه ای و همچنین ایالات متحده صورت می‌گیرد باید نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا می‌کرد. نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، ادامه می‌دهد: کمیسیون تلفیق با بررسی دقیق و همه‌جانبه این رقم را به دوبرابر افزایش داد زیرا مساله امنیت ملی جزو دغدغه‌های نمایندگان ملت است. عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس به‌خوبی به مشکلاتی که دولت در زمینه کمبود بودجه و تامین منابع دارد، توجه می‌کند ونمایندگان بر این باورند که دولت حتی در برخی اولویت‌ها از جمله آب‌رسانی،گاز رسانی و احداث جاده‌ها در مضیقه شدید قرار دارد اما مساله امنیت اولویت اول ماست و باید برای تامین آن بالاترین سهم را در نظر گرفت. عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی با در نظر گرفتن تمامی جوانب، دولت را یاری رسانی خواهد کرد و مساله دفاعی که امروزه مورد بحث قرار گرفته و کانون توجهات جهانی است، باید بیشترین توجه را در بودجه از آن خود کند. از طرف دیگر شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم شهرستان سلماس در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با دفاع پرس با اشاره به تحولات منطقه، امنیت ایران را در قیاس با کشورهای همسایه بی‌بدیل بیان کرد و اظهار داشت: مجاهدت‌های نیروهای مسلح برای تامین امنیت کشورمان ستودنی است. این نماینده خانه ملت با بیان اینکه امنیت هر کشور، زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت در سایر حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است، افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس، مساله امنیت کشور است و در این مسیر تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعتبارات سال‌های اخیر بودجه دفاعی کشور را محدود دانست و گفت: اعضای کمیسیون تلفیق با در نظر گرفتن هرگونه تهدید و تحریم علیه ایران، با برگزار کردن جلسات متعدد در خصوص بررسی لایحه بودجه 97، تصمیم گرفتند که اعتبار پیشنهادی دولت در لایحه بودجه را به دو برابر افزایش دهند. وی ثبات امنیت و قدرت ایران را در گرو اتحاد و همکاری دولت، مجلس و نیروهای مسلح بیان کرد و گفت: امیدواریم با افزایش دو برابری بودجه دفاعی، اهداف‌مان در این زمینه با کم‌ترین موانع محقق شود.

خیز برای اقدامی خیر

چندی پیش اردشیر نوریان،رییس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز تقویت بنیه دفاعی کشور را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانسته و گفته بود: همسان‌سازی، معیشت و رفاه و حقوق بازنشستگان لشکری یا کشوری، یکی از موضوعاتی است که باید در بودجه سال ۹۷ مورد ارزیابی قرار گیرد. اردشیر نوریان با اشاره به توجه کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بودجه دفاعی سال ۹۷ بیان داشت: معتقدم خواسته حوزه دفاعی و امنیتی کشور در لایحه بودجه سال ۹۷ برآورده نشده است. وی با بیان اینکه میزان اعتبارات موردنیاز ارگان‌های دفاعی و امنیتی در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی نشده است، افزود: امیدواریم در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس تغییراتی را در حوزه بودجه دفاعی و امنیتی اعمال کنیم تا مساله امنیت و حفظ بنیه کشور، دچار نقصان و خللی نباشد.

رییس «کمیته دفاعی» کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیشنهادات تهیه شده در زمینه تقویت بنیه دفاعی کشور تصریح کرد: در حال حاضر بحث‌ها و پیشنهادات مختلفی مطرح است که از جمله آن می‌توان کمک به بخش صنعت هوانوردی و هلیکوپترسازی اشاره کرد که این حوزه می‌تواند مورد توجه مباحث نظامی باشد. وی تاکید کرد: پیشنهادات مختلف دیگری نیز در زمینه تقویت بخش نظامی وجود دارد که در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۷ در صحن علنی به آن پرداخته خواهد شد. به‌نظر‌می‌رسد برداشت از صندوق توسعه ملی و همین کمکی که مجلس به بنیه دفاعی دارد، از پیشنهاداتی است که رییس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرده بود زیرا چندی پیش نیز با اجازه رهبرمعظم انقلاب قرار شد تا 5/2میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تقویت بنیه دفاعی برداشت شود.

رتبه پنجم ایران در منطقه

با تمام این کمک‌ها به نظر می‌رسد دوباره ایران از بیشتر کشورهای خاورمیانه، بودجه کمتری برای فعالیت‌های نظامی دارد. در همین راستا یورونیوز در گزارشی نوشته بود:« تمامی کشورهای جهان میزانی از بودجه سالانه خود را به هزینه‌های دفاعی و نظامی اختصاص می‌دهند. هزینه‌های دفاعی یک کشور،شاخصی برای نشان دادن اهمیت مسائل نظامی در حکومت آن کشور است.

میزان هزینه‌های دفاعی کشورها با وجود اهمیت بسیار آن به درستی اندازه‌گیری و گزارش نمی‌شود. این مساله گاهی سبب رواج شایعاتی در مورد میزان بودجه تخصیص یافته کشورها در این رابطه شده و ممکن است موجبات نگرانی بسیاری را فراهم آورد. موسسات آماری گوناگونی به پژوهش در زمینه بودجه‌های دفاعی کشورهای جهان می‌پردازند که داده های یکسانی ندارند.

گزارش پیش‌رو با استناد به اطلاعات منتشر شده توسط شرکت چندملیتی «پرایس واتر هاوس کوپرز» که درخصوص ارائه خدمات حرفه‌ای در زمینه‌های گوناگون خدمت می‌کند، تنظیم شده است. این شرکت اطلاعات جامعی درباره امکانات نظامی کشورهای جهان از جمله میزان بودجه دفاعی هرکشور در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده است. برای درک بهتر میزان بودجه دفاعی تخصیص داده شده در هر کشور، ابتدا باید به تعریف یک شاخص اقتصادی با نام «تولید ناخالص داخلی» (GDP) بپردازیم. تولید ناخالص داخلی یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در علم اقتصاد و یکی از بهترین روش‌های موجود برای اندازه‌گیری اقتصاد یک کشور است. بنا بر تعریف، تولید ناخالص داخلی به کل ارزش کالاها و خدمات تولیدی داخل یک کشور که در یک دوره سالانه محاسبه می‌شوند، اطلاق می‌شود. اهمیت تولید ناخالص داخلی از این رو است که این امکان را به سیاست‌گذاران و بانک‌های مرکزی می‌دهد تا در مورد رشد یا رکود اقتصادی کشورها تصمیم بگیرند. هرچه این شاخص اقتصادی کشور بزرگ‌تر باشد، یعنی آن کشور اقتصاد قوی‌تری دارد. ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا دارای بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در جهان هستند. براساس گزارش «صندوق بین‌المللی پول»، میزان تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۶ در رتبه ۲۶ در میان ۱۹۱ کشوری که آمار آنان توسط این سازمان منتشر شده قرار دارد. درصد تخصیص یافته به بودجه دفاعی کشور از تولید ناخالص داخلی این امکان را به کارشناسان نظامی می‌دهد تا به درک بهتری از موضع کشورها درباره اهمیت دفاع برسند. در این نوشتار به میزان بودجه دفاعی ۱۵ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا براساس درصد تولید ناخالص داخلی و میزان بودجه خالص دفاعی آن می‌پردازیم. کشورهای عمان با ۱۶.۷درصد، عربستان سعودی با ۱۰.۴۱ درصدو سوریه با ۸.۴۹ درصد، درصدر این لیست قرار دارند. ایران در میان ۱۵ کشوری که اطلاعات آنان توسط این مرکز منتشر شده با ۳.۰۳‌درصد در رتبه ۱۲ قرار گرفته است. قطر با ۲.۰۵‌درصد، ترکیه با ۱.۹۹‌درصد و مصر با ۱.۶۰‌درصد در انتهای این لیست قرار دارند. با این‌حال میزان بودجه خالصی که هر کشور برای هزینه‌های دفاعی خود صرف می‌کند، ترکیب این جدول را تا حدی بر هم می‌زند. این تفاوت از آنجا ناشی می‌شود که میزان تولید ناخالص داخلی کشورها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال با اینکه بودجه دفاعی عربستان وتولید ناخالص داخلی این کشور در رتبه دوم قرار گرفته است، میزان بودجه خالص نظامی آن از لحاظ رقمی بسیار بیشتر از کشورهای دیگر منطقه است. عربستان سعودی با نزدیک به ۶۴ میلیارد دلار بالاترین هزینه دفاعی را در میان کشورهای این منطقه به خود اختصاص داده است. امارات با حدود ۱۹ میلیارد دلار، اسراییل با ۱۸ میلیارد دلار و ترکیه با حدود ۱۵ میلیارد دلار پس از عربستان در صدر این لیست قرار دارند. ایران با بودجه‌ای معادل ۱۳ میلیارد دلار در رتبه پنجم این جدول قرار گرفته است».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.