گام اول را باید یک نفر بردارد و پیش‌قدم شود و باید ناقوس گفت‌وگوی ملی را به صدا در آورد چرا که در همه پهنه کشور هم شنوندگان و هم علاقه‌مندان زیادی دارد و دیگر اینکه بهتر است یک یا چند نفر از افراد شاخص، شورایی تشکیل دهند به نام شورای گفت‌وگوی ملی تا در همه شهرها و استان‌ها به جریان افتد.

 

به گزارش جماران؛ یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: گام اول را باید یک نفر بردارد و پیش‌قدم شود و ناقوس گفت‌وگوی ملی را به صدا در آورد چرا که در همه پهنه کشور هم شنوندگان و هم علاقه‌مندان زیادی دارد و دیگر اینکه بهتر است یک یا چند نفر از افراد شاخص، شورایی تشکیل دهند به نام شورای گفت‌وگوی ملی تا در همه شهرها و استان‌ها به جریان افتد.

آیت الله محسن غرویان با تاکید بر لزوم اجرایی شدن شعارهای طرح گفت‌وگوی ملی در سطح کشور گفت: به نظر می‌رسد چهره‌های شاخص و برجسته احزاب و گروه‌های مختلف از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان و معتدلان باید با هم جلسه مشترک تشکیل دهند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور می‌تواند پیش گام گفت‌وگوی ملی باشد و از چهره‌های مختلف و جناح‌های مختلف دعوت کرده و با شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله موحدی کرمانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری و دیگر شخصیت‌ها صحبت کند تا فضای جدید گفت‌وگوی ملی در کشور ایجاد شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه گفت‌وگوی ملی در کاهش اعتراضات هیجانی در کشور به طور صددرصد می‌تواند موثر واقع شود، تصریح کرد: در فضای کشور نباید عقده ایجاد شود؛ وقتی فضای گفت‌وگوی ملی پدیدار شود دیگر عقده در گلوی افراد ایجاد نخواهد شد و خود افراد، یا نمایندگان‌شان در فرآیند گفت‌وگوی ملی بدون ترس و خشونت حرف‌هایشان را خواهند زد.

وی خاطرنشان کرد: وجود این فضا، زمینه‌ای را برای ناآرامی و اغتشاشات به جا نمی‌گذارد؛ چراکه ریشه این ناآرامی‌ها، وجود همین عقده‌ها است. مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی می‌تواند به عقده تبدیل شود، اما ایجاد فضای گفت‌وگوی ملی می‌تواند این عقده‌ها را باز کند تا افراد احساس تنفس کنند.

غرویان درباره نقش احزاب و شخصیت‌ها در ایجاد فضای گفت‌وگوی ملی گفت: ما در آسمان و فضای ملائکه صحبت نمی‌کنیم بلکه در همین کوچه و بازار و خیابان و جامعه خودمان حرف می‌زنیم. شخصیت‌های برجسته و شناخته شده کشور در ایجاد این فضا تاثیرگذار هستند. وقتی شخصیت‌ها با هم گفت‌وگو می‌کنند و مردم هم از هر جناح و گروهی گفت‌وگوی بین شخصیت‌هایشان را می‌بینند باعث می‌شود مردم هم با هم گفت‌وگو داشته باشند.

غرویان گفت: یکی از فضاهایی که می‌تواند برای تحقق فضای گفت‌وگوی ملی در کشور تاثیرگذار باشد خانه احزاب است چراکه مکانی است برای حضور افکار و اشخاص و طرح اندیشه‌ها. البته خانه احزاب در حال حاضر آن تاثیرگذاری بالا را ندارد و باید از شخصیت‌های والاتر و شاخص‌تر بخواهد تا بتوانند فضای کشور را به سمت گفت‌وگوی ملی سوق دهند.

این مدرس حوزه تصریح کرد: صدا و سیما هم اگر اراده‌ای داشته باشد که در گفت‌وگوی ملی شرکت کند می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد چرا که رسانه همانند رگ و جریان خونی است که می‌تواند پیام‌ها را به همه کشور منتقل کند و تاثیر رسانه‌ها از جمله رادیو و تلوزیون صد در صد می‌تواند به شکل‌بخشی به وحدت و گفت‌وگوی ملی موثر باشد.

غرویان با تاکید بر ضرورت وجود گفت‌وگوی ملی در همه شهرها و استان‌ها گفت: گام اول را باید یک نفر بردارد و پیش‌قدم شود و باید ناقوس گفت‌وگوی ملی را به صدا در آورد چرا که در همه پهنه کشور هم شنوندگان و هم علاقه‌مندان زیادی دارد و دیگر اینکه بهتر است یک یا چند نفر از افراد شاخص، شورایی تشکیل دهند به نام شورای گفت‌وگوی ملی تا در همه شهرها و استان‌ها به جریان افتد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا آمار بازداشت‌شدگان اخیر می‌تواند نشان از شکاف بین نسل جدید با حاکمیت باشد یا خیر گفت: بله این موضوع از دیدگاه جامعه‌شناسی قابل مطالعه است و نسل جوان باید بیشتر مورد احترام قرار گیرند و تکریم شوند و برای آنها توضیح دهیم تا این شکاف نسلی با حاکمیت ایجاد نشود.

وی همچنین درباره اقدامات عملی در راستای کاهش شکاف بین نسل جوان و حاکمیت گفت: در بازه کار و باب ورود به این مساله همین بحث گفت‌وگوی ملی وجود دارد. جوانان ما باید شخصیت‌های محبوبشان را از تلوزیون ببینند و از رادیو صحبت‌های آنان را بشنوند. وقتی جوانان یا نمایندگان آن‌ها عقیده‌شان را بیان کنند باعث ایجاد آرامش می‌شود. نسل جوان آرمان‌هایی دارد که شاید نمی‌تواند خوش آنها را بیان کند به این دلیل که تریبونی ندارد. اما اگر ببیند تریبون‌داران حرف او را می‌زنند آرام می‌شود و تریبون‌های عمومی مثل صدا و سیما و نمازجمعه می‌توانند منعکس‌کننده این صداها و عقاید باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.