نماینده دائم عربستان در سازمان ملل با تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان، گفت: ایران همچنان حامی اول حزب‌الله است حزبی که همچنان بر لبنان سیطره دارد و آتش جنگ را در سوریه شعله‌ور می‌کند.

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل بار دیگر با طرح ادعاهای بی‌اساس گفت که ایران رفتارهای خصمانه‌ای در سطح منطقه و بین‌الملل دارد.

به گزارش جماران، به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، عبدالله بن یحیی المعلمی روز پنج‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد: ایران هم‌چنان به طور آشکار در امور داخلی کشورهای عربی از جمله عراق، سوریه، لبنان و یمن دخالت می‌کند و تروریست‌ها را صادر و از آنها حمایت می‌کند.

وی با تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان، گفت: ایران همچنان حامی اول حزب‌الله است حزبی که همچنان بر لبنان سیطره دارد و آتش جنگ را در سوریه شعله‌ور می‌کند.

وی با طرح این ادعا که موشک‌های شلیک شده به عربستان از سوی یمن همگی ساخت ایران هستند و این پرتاب‌ها نزدیک به 90 فروند موشک هستند، مدعی شد: ایران همچنان از نیروهای سرکش حوثی در یمن حمایت می‌کند و به آنها سلاح و موشک می‌دهد.

وی افزود: گزارش‌های مستقل سازمان ملل ثابت کرد که موشک‌های شلیک شده به عربستان ایرانی هستند و ایران آنها را به حوثی‌ها داده است و این امر در تضاد کامل با مصوبات 2216 و 2231 شورای امنیت است.

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل مدعی شد: وقت آن رسیده است که شورای امنیت مواضع قاطعی علیه ایران اتخاذ  و تاکید کند که جامعه بین‌المللی در مقابل این رفتارهای خصمانه و تروریستی که صلح و امنیت منطقه و بین‌الملل را تهدید می‌کند دست بسته نخواهد ماند. همچنین زمان آن رسیده است که شورای امنیت با جدیت با حزب‌الله لبنان رفتار کند و عملیات تروریستی آن در سوریه، لبنان و دیگر نقاط جهان را کشف و در مقابل تسلیم غیرقانونی آن که خارج از قانون اساسی لبنان است، ایستادگی کند.

المعلمی در رابطه با فلسطین، گفت: عربستان تاکید می‌کند که هر نوع به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت و یا انتقال سفارت هر کشوری به آن امر باطلی است و این مساله تنها باعث ایجاد تنش در خاورمیانه و جلوگیری از ایجاد راه‌حل سیاسی در میان فلسطین و اسرائیل می‌شود.

این ادعاها درحالی مطرح می‌شود  که ائتلاف متجاوز عربی نزدیک به سه سال است که مناطق مسکونی یمن را بمباران و کودکان و زنان آنان را به قتل می‌رساند و مانع رسیدن کمک‌های انسانی از جمله غذا و دارو به یمن می‌شود تا جایی که این امر باعث شد اخیرا نام ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در لیست سیاه سازمان ملل قرار گیرد.

 مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه دخالتی در کشور یمن ندارد و برای ایجاد راه‌حل سیاسی و پایان دادن به بحران یمن تلاش‌های فراوانی کرده است.

در عین حال بر اساس گزارش سازمان ملل مدرکی دال بر این‌که ایران به مبارزان یمنی سلاح و موشک فروخته است یا موشک‌هایی که اخیرا به سمت ریاض شلیک شده ایرانی بوده باشد، پیدا نکرده است و تمامی ادعاها در این‌باره را رد کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی بر علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل  در پاسخ  به سوالی در خصوص برخی اتهامات در رابطه با مداخله ایران در امور یمن، گفت: در یمن کشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم کرده‌اند و ایران جز حمایت سیاسی و کمک‌های انسانی برای نجات مردم این کشور کار دیگری انجام نداده است.

ولایتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ موشکی به یمن نداده است، یمنی‌ها در زمان علی عبدالله صالح و منصورهادی و حتی قبل‌تر توسط اردوگاه‌های شرق عمدتاً تسلیح می‌شدند، ما از این نگران نیستیم که مردم دنیا بدانند جمهوری اسلامی ایران سلاح به عراق، سوریه و یا لبنان داده است به آنها سلاح داده‌ایم تا در مقابل داعش و تروریست ایستادگی کنند، به یمن کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی می‌کنیم ولی موشک را ایران به آنها نداده است و یمنی ها نیازی به آن ندارند چرا که با امکاناتی که در اختیار دارند توانسته اند در مقابل سعودی‌ها ایستادگی کنند و با همین امکانات پیروز خواهند شد.

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.