مجید فراهانی با بیان اینکه همه ما زلزله‌های اطراف تهران را حس کردیم و بر لزوم توجه به ایمنی حرف‌های زیادی زدیم گفت: اما شاهدیم که تنها ۴.۲۸ درصد کل بودجه شهرداری به ماموریت ایمنی و مدیریت بحران اختصاص داده شده یعنی فقط ۰.۲۸ درصد بیشتر از سال ۹۶ است.

 

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: بودجه ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران در سال ۹۷ شهرداری تنها ۰.۲۸ درصد بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش جماران، مجید فراهانی صبح امروز در چهلمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک ولادت حضرت زینب و آغاز ماه بهمن که در آن انقلاب اسلامی پیروز شده است، گفت: ما باید قدردان و قدرشناس مردم باشیم و با اصلاح و بهبود مدیریت افزایش رضایت و کاهش هزینه‌ها را برای برداشتن بار از روی دوش مردم در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: مطمئنا گران کردن خدمات شهر، بنزین و کالاها برای تحمیل هزینه‌های اداره دولت و شهر بر مردم، اشتباه و نابخشودنی است که ما باید از آن حذر کنیم.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۹۷ توسط نجفی گفت: اگر معتقد به عدالت هستیم باید مبتنی بر عدالت منطقه‌ای و فراهم نمودن زیرساخت‌های اساسی زندگی بر همه محلات شهر برنامه‌ریزی کنیم تا در نتیجه در جهت بهبود و ارتقای کیفیت زندگی همه شهروندان اقدام کنیم.

فراهانی با بیان اینکه در گام نخست اعضای شورا توانستند در کنار یکدیگر سیاست‌ها و الزامات تدوین بودجه سال ۹۷ را به سرانجام برسانند، گفت: اکنون برای ادامه راه باید یک نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در سطح اجرا و نه فقط چندین جدول و تبصره در کتاب بودجه برویم و برهمین اساس باید تحول بر نظام مالی شهری در دستور کارمان قرار گیرد که البته راه دشواری است.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران اظهار کرد: در ۱۲ سال گذشته بسیاری از مسائل در سازمان‌ها، شرکت‌ها و وزارت امور خارجه... براساس رانت و رابطه اداره شده و نظام مدیریت غیرمنطقی و پرخرج و هزینه‌بری را شکل دادند که قبل از هرچیز باید این فرآیندها تغییر یابند؛ چراکه در صورت تداوم این شرایط بررسی و تصویب بودجه توسط شورا و چاپ کتاب بودجه درقالب یکسری جدول و عدد و رقم عملکردی، هیچگاه اتفاق نمی‌افتد.

فراهانی با اشاره به بررسی لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری در سال ۹۷ و بیان اینکه سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از ۴۵ درصد در سال ۹۶ به ۳۹ درصد در سال ۹۷ کاهش یافته، گفت: سهم هزینه‌ها از ۳۹ درصد در سال ۹۶ به ۴۴ درصد در سال ۹۷ افزایش یافته و در توزیع بودجه مناطق ۲۲ گانه، شاهد اختلاف سهم بالاتر از میانگین و تداوم بی‌عدالتی هستیم به نحوی که یک منطقه سهمش ۲.۱ درصد بودجه شهرداری است و منطقه‌ای دیگر تنها ۰.۷ درصد کل بودجه شهرداری نصیبش شده است.

وی با بیان اینکه همه ما زلزله‌های اطراف تهران را حس کردیم و بر لزوم توجه به ایمنی حرف‌های زیادی زدیم گفت: اما شاهدیم که تنها ۴.۲۸ درصد کل بودجه شهرداری به ماموریت ایمنی و مدیریت بحران اختصاص داده شده یعنی فقط ۰.۲۸ درصد بیشتر از سال ۹۶ است و همه اینها عزم‌مان را جزم می‌کند تا برای اصلاح و تعدیل بودجه شهرداری در مسیری که منجر به ارتقاع کیفیت زندگی شهروندان می‌شود، اقدام کنیم.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در کنار تعدیل جداول بودجه پیشنهادی نیازمند توجه به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد هستیم، گفت: یعنی تخصیص بر مبنای عملکرد و متناسب با پیشرفت فیزیکی و تاثیر پروژه در کیفیت زندگی شهروندان باشد نه اینکه اداره کل بودجه بگوید تخفیف دادم اما پولی پرداخت نکرده است و مجری و ناظر هم "در به در" دنبال پول باشند که در قالب این تخصیص وجود ندارد تا پرداخت شود و اینطور می‌شود که پایانه جدید شرق علی‌رغم پیشرفت ۹۵ درصدی همچنان در "گیر و دار" تامین اعتبار و پرداخت و تخصیص گرفتار می‌شود و هزینه این بی‌تدبیری‌ها را شهروندان پرداخت می‌کنند.

فراهانی با بیان اینکه تا زمانی که تنظیم و تخصیص بودجه در هاله‌ای از خیال و توهم است و پرداخت نقدینگی‌اش با چانه‌زنی و عددسازی انجام می‌گیرد، ادعای تحقق بودجه عملیاتی چیزی جز دروغ و چاپ کتاب بودجه و حرام کردن کاغذ نیست، گفت: باید از اهرم اصلاح نظام بودجه‌ریزی برای اصلاح و بهبود مدیریت استفاده کرد و به چرخه معیوب پرداخت هزینه اشتباه مدیران توسط شهروندان خاتمه داد.

وی با بیان اینکه جای سوال است که تا کی شهروندان تهرانی باید هزینه ناکارآمدی و تصمیمات نادرست مدیران شهری را بدهند، گفت: ادای حق به شهر در حوزه مالی شهری یعنی تنظیم صحیح دخل و خرج شهر از طریق اتخاذ با صرفه‌ترین تصمیمات و راهکارها است و گرنه برای اداره گران شهر نیازی به تدبیر و بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه به عنوان رییس کمیته بودجه از نخبگان، صاحبنظران وزارت امور خارجه درخواست می‌کنم که بودجه ۹۷ را به نقد بکشانند، گفت: نظرات افراد می‌تواند گامی در راستای اصلاح و بهبود مدیریت در شهرداری شود.

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.