اول اینکه تا زخم هست؛ آزار مگس هم هست. دشمن خارجی هست تا زمانی که اشکالات و نارسایی‌ها و نابسامانی‌ها در کارمان باشد. اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

 

به گزارش جماران؛ صدوهفدهمین شماره خط حزب‌الله با یادداشتی باعنوان «برای مرهم زخم» که درباره دستور رهبر انقلاب به تمرکز مسئولان بر روی نقاط کلیدی مشکلات مردم است، ‌منتشر شد.

در این متن چنین می‌خوانیم:

آن چیزی که یک مسئول را از چارچوب حکومت اسلامی خارج می‌کند از بین رفتن «احساس مسئولیت» و فقدان «دغدغه‌ی کار و تلاش و هدف‌گرایی و مجاهدت» در او است.(۱۳۹۵/۱۲/۱۹) از سوی دیگر نیز مردم تکلیفی بر دوششان است. «امام خمینی در تمام مدت، اصرار داشتند که مردم باید از دولت و مسئولان دولتی و قوّه‌ی مجریه و قوّه‌ی قضاییه حمایت کنند. این، به معنای آن نبود که قوّه‌ی قضاییه یا قوّه‌ی مجریه یا مسؤولان دولتی آن روز، هیچ خطا و یا اشتباهی نداشتند. خیر، هیچ انسانی خالی از خطا نیست. این، به معنای آن بود که وقتی خط و راه درست است و حکومت در جهت صحیح حرکت می‌کند، دشمن فشار می‌آورد و بنابراین، آحاد مردم به حمایت و پشتیبانی از کسانی که این کاروان عظیم را پیش می‌برند و هدایت و پشتیبانی می‌کنند، موظفند.»(۱۳۶۸/۰۷/۱۲)

در چنین میدانی حتی با وجود گله‌مندیشان و اعتراضشان نسبت به برخی نارسایی‌ها، مردم ایران چنان عمل می‌کنند که رهبر انقلاب از آنان «هزار بار تشکّر می‌کنند که ملّت، حقیقتاً یک ملّت رشید، وفادار، بابصیرت، باهمّت، زمان‌شناس، لحظه‌شناس [است] که می‌دانند لحظه‌ی حرکت کِی است.»(۱۳۹۶/۱۰/۱۹) و چنان در چالش‌ها امتحان پس داده‌اند که امام امت در وصیت‌شان می‌نویسند: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده‌ی میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی علیه‌السلام، می‌باشند.»

وظیفه سنگین مسئولین در شرایط غیرعادی

در این میدان «مبارزه‌ی سرنوشت‌ساز»(۱۳۹۵/۰۴/۱۲)، دشمن عصبانی از شکست‌های متناوبش در مقابل مردم و انقلاب است. او از هر کاری برای ضربه‌زدن به کشور فروگذاری نمی‌کند. او، حالا که نمی‌تواند به "جسم" مردم لطمه بزند و امنیت جانی آنان را مورد تهدید قرار دهد؛ بر "ذهن" مردم حمله می‌کند تا "روح امید" مردم و تحرک آنان را خاموش کند و «نمی‌شود و نمی‌توانیم» را در جامعه حاکم کند.

در مقابل چنین مردم لحظه‌شناس و وفاداری و در شرایط غیرعادی که کشور با آن روبه‌روست وظیفه‌ی مسئولین سنگین‌تر است: «فکر اساسى این است که کارى کنید که کشور از اَخم دشمن ضربه نبیند، از تحریم دشمن لطمه نخورد؛ و راه‌هایى هست، کارهایى هست که می‌شود کرد... معتقدم باید دل را به نقطه‌هاى امیدبخش حقیقى سپرد، نه به نقطه‌هاى خیالى.»(۱۳۹۳/۱۰/۱۷)

 ۵ توصیه به مسئولین برای حل مشکلات معیشتی مردم

رهبر انقلاب در دیدار هفته گذشته‌شان با مردم قم به پنج نکته‌ی مهم اشاره کردند:

اول اینکه تا زخم هست؛ آزار مگس هم هست. دشمن خارجی هست تا زمانی که اشکالات و نارسایی‌ها و نابسامانی‌ها در کارمان باشد. اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

دوم اینکه رهبر انقلاب به «مردم‌سالاری دینی» و «رأی مردم» باور صادقانه دارند و از همین روی، حمایت از مسئولینِ در رأس کار را وظیفه‌ی خود می‌دانند. مسئولینی که همه هم تقریباً مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب خود مردمند و کارآمدی آنان، هم به پای نظام نوشته می‌شود، هم مردم.

سوم، راهبرد رهبری برای حل مشکلات، تمرکز بر نقاط کلیدی است که اگر آن‌ها مرتفع بشوند خیلی از مشکلات دیگر هم حل خواهد شد. مانند مسئله‌ی «تولید و اشتغال» که خیلی از این مفاسد و آسیب‌های اجتماعی، درصورتی‌که این دو باشند، از بین خواهد رفت.

چهارم، مطالبه‌ی ایشان از مسئولین کشور است که در این میدان همه‌ی مسئولین باهم باشند؛ «مجلس شورای اسلامی، قوّه‌ی قضائیه، قوّه‌ی مجریه و بقیه‌ی بخشها و نهادها، هرکدام یک حوزه‌ی مسئولیتی دارند، کار حوزه‌ی دیگر به آنها مربوط نیست، از آنها سؤال نمی‌شود؛ لکن این مال حالت عادی است. وقتی‌که شما می‌بینید دشمن دارد تهدید می‌کند شما را -دشمنی لجباز، لجوج - و مشکلاتی به وجود می‌آورند با کارهایی که کرده‌اند در داخل کشور، بایستی همه با همدیگر همدست باشند، همه کنار هم بایستند.»

پنجم هم این است که «مسئولین روی یکایک مشکلات متمرکز بشوند. ما [اگر مشکلات را] فهرست کنیم، فرض کنید ممکن است ده پانزده مشکل اساسی داشته باشیم و اینها را روی کاغذ بنویسیم؛ [باید] تقسیم کار کنیم، متمرکز بشویم روی این مشکل، زمان بگذاریم برایش [و آن را] حل کنیم.»(۱۳۹۶/۱۰/۱۹)

تجربه‌ی انقلاب اسلامی به ما نشان داده است که «مشکل غیرقابل حل در کشور نداریم که بگوییم این مشکل غیرقابل حل است، [یا] این گره بازنشدنی است؛ نداریم چنین چیزی؛ این را همه بدانند. همه‌ی این گره‌ها بازشدنی است، [منتها] یک مقداری باید خودمان را آماده‌تر کنیم، پابه‌رکاب‌تر باشیم، بیشتر کار کنیم، دقیق‌تر کار کنیم.»(۱۳۹۶/۱۰/۱۹)

این پنج راهبرد برای این است که مسئولان باید سختی‌ها و مشکلاتی را که این مردم لحظه‌شناس امروز با آن درگیر هستند را حل کنند. نباید گذاشت ترفند ناامیدسازی مردم موفق شود. بی‌تردید یکی از مهم‌ترین آن اقدامات، تلاش مسئولین برای ترمیم زخم‌ها و برطرف کردن مشکلات اساسی کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.