آنتونیو گوترش گفت: من به حق مردم ایران برای تظاهرات هم اهمیت می‌دهم؛ ما به صراحت اعلام کردیم که باید به این حق مردم ایران احترام گذاشته شود و از تظاهرکنندگان هم درخواست کردیم که رفتار مسالمت‌آمیز داشته باشند

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید گفت وگوهای اخیر مقامات دو کره، نشانه‌هایی از امید برای خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره و حل و فصل صلح‌جویانه تعارض هسته‌ای واشنگتن و پیونگ‌یانگ پیدا شده است.

به گزارش جماران، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امروز در اولین کنفرانس خبری سال 2018 خود به میان خبرنگاران آمد و در خصوص مسائل مختلف با آنان سخن گفت.

یکی از خبرنگاران به روابط متشنج آمریکا و کره شمالی اشاره کرد و پرسید که «آیا جنگ قابل‌اجتناب است؟»

گوترش پاسخ داد: «من هنوز مطمئن نیستم که صلح تضمین شده باشد و به همین خاطر است که در برقراری تماس با شبه‌جزیره بسیار جدی هستیم.»

دبیرکل سازمان ملل در خصوص نتیجه دلخواه سازمان ملل از تعاملات اخیر مقامات دو کره در سایه آمادگی برای اعزام ورزشکار به المپیک زمستانی سئول گفت: «خیلی مهم است که از نشانه‌های امیدوارکننده فعلی بهره بگیریم و مطمئن شویم که خلع‌سلاح هسته‌ای با روشی صلح‌طلبانه در شبه‌جزیره کره رخ خواهد داد.»

از دبیرکل در خصوص نحوه عملکرد «استفن دی‌میستورا» نماینده خود در امور سوریه و انتظاراتش از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه برای کمک به حل سیاسی بحران این کشور سوال شد.

گوترش ابتدا گفت که از عملکرد دی‌میستورا راضی است زیرا «پیشبرد کارها با این شرایط، مانند معجزه بود.»

دبیرکل در باب انتظارات خود از سوری‌ها گفت: «ما از دولت و مخالفان می‌خواهیم که بدون هیچ‌ پیش‌شرطی پای میز مذاکرات ژنو بیایند؛ ما می‌دانیم که مسئله تشکیل دولت، برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی، برای همه سوری‌ها مهم است ولی مهم‌ترین مسئله برای سازمان ملل این است که گفت‌وگوهای معنادار بدون گذاشتن هیچ‌گونه پیش‌شرطی آغاز شود.»

گوترش در خصوص ناآرامی‌های اخیر ایران هم سخن گفت.

دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت که خودش سال‌ها در تظاهرات مختلف در پرتغال حضور داشته و به همین خاطر به «حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز» اهمیت می‌دهد.

گوترش افزود: «من به حق مردم ایران برای تظاهرات هم اهمیت می‌دهم؛ ما به صراحت اعلام کردیم که باید به این حق مردم ایران احترام گذاشته شود و از تظاهرکنندگان هم درخواست کردیم که رفتار مسالمت‌آمیز داشته باشند. حق برگزاری تظاهرات، از ارکان اساسی حقوق بشر است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.