معاون وزیر امورخارجه با بیان اینکه در یک سال گذشته صف بندی دیپلماتیک میان ما و آمریکا جریان داشته است، گفت ما در جبهه های مختلف درگیر هستیم و در یک سال گذشته برجام درگیری دیپلماتیک میان ما و ترامپ بوده است و ترامپ تلاش کرد به ما فشار وارد کند و وارد مذاکره مجدد شده و ایرادات برجام را رفع کند.

معاون وزیر امورخارجه گفت: در جریان نبرد دیپلماتیک در یک ساله گذشته به طور بی سابقه ایران توانست متحدین اروپایی را از آمریکا جدا کند و این کشور را در خصوص برجام در انزوای کامل قرار دهد.

به گزارش جماران؛ «سید عباس عراقچی» شنبه شب در گفت و گو با برنامه نگاه یک سیما افزود: بیش از یک سال است که تلاش گسترده ترامپ برای از بین بردن برجام یا حداقل اصلاح و تغییرات آن مواجه هستیم 

وی تصریح کرد، آقای ترامپ تلاش زیادی کرد و این تلاش ها از قبل از انتخابات شروع شد. وی ادعا کرد پس از به قدرت رسیدن، برجام را پاره می کند. وی تلاش هایی برای همراه کردن متحدان اروپایی و فشار آوردن به ایران برای مذاکره مجدد در باره برجام و ایجاد تغییرات در آن انجام داد اما در یک سال گذشته در همه تلاشها یکی پس از دیگری شکست خورد.

رئیس ستاد پیگری اجرای برجام اضافه کرد: ترامپ در ماه اکتبر تلاش کرد برجام را به کنگره احاله دهد و پس از گذشت 90 روز به کنگره احاله شد و کنگره نیز دو ماه تلاش کرد تحریم ها را برگرداند که موفق نشد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه تهدید پنجشنبه شب ترامپ جدید نبود، افزود: در ماه اکتبر هم تهدید کرده بود اگر کنگره نتواند با همکاری متحدان اروپایی برجام را اصلاح کند خودش راسا وارد می شود و به برجام خاتمه می دهد اما پنجشنبه شب مجددا گفت که اسقاطیه ها را تمدید می کند. 

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته صف بندی دیپلماتیک میان ما و آمریکا جریان داشته است، گفت ما در جبهه های مختلف درگیر هستیم و در یک سال گذشته برجام درگیری دیپلماتیک میان ما و ترامپ بوده است و ترامپ تلاش کرد به ما فشار وارد کند و وارد مذاکره مجدد شده و ایرادات برجام را رفع کند. 

معاون وزیرامور خارجه ادامه داد: ترامپ بارها گفته بود برجام ننگین ترین و یکجانبه ترین توافقی است که آمریکا آن را امضا کرده است از این عبارت الان هم استفاده می کند و باز هم گفت که برجام بدترین توافق و به ضرر آمریکاست اما در این نبرد دیپلماتیک دریک ساله گذشته به طور بی سابقه ایران توانست متحدین اروپایی را از آمریکا جدا کند، آمریکا را در خصوص برجام در انزوای کامل قرار دهد به طوری که حتی متحدین آمریکا با نظر ترامپ درباره ایجاد تغییر در برجام موافقت نکردند. 

به گفته عراقچی، اروپا در این خصوص موضع روشن گرفت و تاکید کرد که برجام دستاورد بین المللی است و قابل مذاکره مجدد نیست و توافق موفقی است که باید حفظ شود و ادامه یابد. این را هم گفت که اگر این توافق را به هم بزنیم دیگر هیچ کس به ما اعتماد نخواهد کرد.

وی افزود: آقای ترامپ در اکتبر گذشته صحبت های تندی علیه ایران ایراد کرد و برجام را به کنگره احاله کرد بلافاصه خانم موگرینی حتی قبل از اینکه آقای روحانی صحبت کند پشت دوربین به ادعاهای ترامپ پاسخ داد و به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا خیلی محکم و قاطع از برجام دفاع کرد.

وی خاطر نشان کرد: این امر نتیجه سه امر است اول استحکام درونی برجام برخلاف آنچه گفته می شد برجام دارای استحکام درونی است و از بین بردن آن به آسانی مسیر نیست.

عراقچی در ادامه گفت: در اسفند 93 که یک چشم اندازی از توافق روشن شده بود 47 سناتور آمریکایی جمهوری‌خواه نامه‌ای به رهبران ایران نوشتند که در تاریخ بی سابقه بود و توصیه کردند که با رئیس‌جمهوری آمریکا مذاکره نکنید چرا که هر توافقی انجام شود رییس‌جمهوری بعدی آمریکا با چرخش یک قلم می تواند توافق و از بین ببرد. 

وی ادامه داد: آنها راست می گفتند همین الان هم آقای ترامپ از روز اول رئیس جمهوری می تواند کاملاً از برجام خارج شود ولی در عمل موفق نشد این کار را انجام دهد چون که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است نه اینکه این شورا برجام را تایید کرده بلکه برجام بخشی از قطعنامه است . 

وی یادآور شد: قطعنامه 2231 دوتا ضمیمه دارد که اولی برجام است یعنی برجام تبدیل شده است به متن قطعنامه سازمان ملل و پاره کردن برجام یعنی پاره کردن قطعنامه شورای امنیت توسط یکی از اعضای دائم شورای شورا است. 

وی گفت: اگر این کار را انجام دهند قطعنامه شواری امنیت را پاره کرده اند و اعتبار شورای امنیت را از بین برده اند و کسی دیگر با آنها مذاکره نخواهد کرد به اصطلاح یک توافقی را که همه دنیا از آن استقبال کرده به آسانی پاره می کنند. 

از طرف دیگر همه اروپایی ها و جوامع بین الملل در حمایت از برجام صف کشیدند خیلی روشن و قاطع جلوی امریکا ایستادند. یکی از سفرای اروپایی در تهران روز بعد ازاینکه آقای ترامپ صحبت کرد و خانم موگرینی جواب او را داد، گفت که من در عمر کاری خودم سراغ ندارم در هیچ موضوعی اروپا اینقدر صریح در مقابل امریکا در رابطه با یک موضوعی موضع گرفته باشد. 

ما این حمایت جامعه بین المللی و انزوای آمریکا در برجام موفق شدیم در طول یکسال ایجاد کنیم و این موضوع یک موفقیت دیپلماتیک برای ایران است. ما در یکسال گذشته آقای ترامپ را در عرصه های مختلف منزوی کردیم. 

نمونه دیگر آن قضیه همین جلسه شورای امنیت است که بعد از اغتشاش اخیر آقای ترامپ و نماینده شان در سازمان ملل تصمیم گرفتند موضوع ایران را به شورای امنیت بکشند و جلسه شورای امنیت را برگزار کردند که در آن جلسه ده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله بعضی از اعضای دائم و اعضای اروپایی علیه آمریکا صحبت کردند. آن جلسه ای که قرار بود تبدیل به محکومیت ایران به خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب تظاهرات برگزار شود ، تبدیل به جلسه ای در حمایت از برجام و از ایران شد. 

ما واقعا در یکسال گذشته آقای ترامپ را در عرصه های مختلف محدود و منزوی کردیم در رابطه با ایران فکر می کنم در تمام عرصه موفق بوده ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.