شهرام جزایری در مورد نحوه هزینه‌ کرد سرمایه‎های خود پیش از محکومیتش به حبس می‌گوید: مقادیر متنابهی از اموال خودم را خیرات کردم و درصد خیلی کمی را هم از طریق آقای کروبی و بقیه دوستان صرف این امور کردم.

به گزارش  جماران، شهرام جزایری تاجر و فعال اقتصادی، سرمایه‌داری است که نامش در مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 88 به مراتب برده شد؛ آنجا که محمود احمدی‌نژاد رو در روی مهدی کروبی نشست و از قاب تلویزیون او را متهم به دریافت رشوه از شهرام جزایری کرد. هرچند در آن شب، کروبی توانست در مقام دفاع از خود برآید اما این سوالی بود که خیلی‌ها پیگیر یافتن پاسخی مناسب برای آن بودند. شهرام جزایری بعد از پایان محکومیتش برای چندمین بار است که با این سوال مواجه شده و در جواب، آن را بازی احمدی‌نژاد در روزهای انتخابات می‌خواند. 

جزایری در طول سال‎های پس از آزادی‌اش اگرچه دور ارتباط با سیاستمداران را خط کشید، اما در گفت و گوی دوسال پیشش با خبرآنلاین از وزیران اقتصادی کابینه روحانی دعوت کرد تا با یکدیگر مناظره کنند. هیج واکنش مثبتی به این پیشنهاد داده نشد و ادعای جزایری مبنی بر توان جذب هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به محک آزمون گذاشته نشد. او هم به دور از هیاهوهای سیاسی به فعالیت تجاری خود ادامه داد.

در ادامه بخش کوتاهی از گفت‌وگوی شهرام جزایری را که میهمان کافه خبر خبرآنلاین بود، بخوانید:

چند سال پیش و در اوج مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 88 و حتی پیش از آن، بحثی در مورد پرداخت پول از سوی شما به آقای مهدی کروبی در زمان ریاستش بر مجلس شورای اسلامی، مطرح شد. ماجرا چه بود؟ پس از آن باز هم در دنیای سیاست سرمایه گذاری کردید؟

من که توضیح دادم و رسیدگی‌های دقیق قضایی هم شد. فکر می‌کنم که رهبری انقلاب هم دستوری در این مورد داده بودند. وجهی که آقای احمدی‌نژاد در مورد آن حرف زدند به هیچ وجه آنگونه نبود که مطرح شد. اولا که من بنا بر حکم بالاترین مرجع قضایی کشور که دیوان عالی کشور است، هیچ یک از اموال دولتی را تضییع نکردم. مقادیر متنابهی از اموال خودم را خیرات کردم و درصد خیلی کمی را هم از طریق آقای کروبی و بقیه دوستان صرف این امور کردم. مثلا شما نامه نوشتید و این نامه به من ارجاع شد. من هم چک گذاشتم و لیستی از اسامی را نوشتم که با سرلیستی این بزرگواران بود. دستگاه قضایی هم به این موضوع رسیدگی کرد. این بازی‌های آقای احمدی نژاد بود که این مساله را آنگونه مطرح کرد. الان هم شما عدم صلاحیت این فرد در طرح چنین موضوعاتی را می‌بینید. 

نگفتید که در عالم سیاست سرمایه گذاری می کنید یا نه؟

نه هیچوقت چنین سرمایه گذاری ای نکردم اطلاعی هم ندارم که کسی این کار را می کند یا نه. اما خودتان دارید می‌بینید. خود آقای احمدی‌نژاد که دولت عدالت محور و پاک را در دست داشت، مقادیر متنابهی از این مدل پولها را به صراحت به دیگران پرداخت کرد. متهم سه هزار میلیارد تومانی، مدیرعامل بزرگترین بانک جهان اسلام هم که دیگر در ایران نیست! مقادیر زیادی از آن پول را هم که به سیاسیون پرداخت کردند. اینها همه در پرونده‌شان موجود است. شما که بهتر می‌دانید. بیش از 50 نفر از آن اختلاس ارتزاق کردند، از معاون وزیر گرفته تا ... 

چهره‌های سیاسی تاکنون به شما مراجعه کردند تا کمکی را به جریانی داشته باشید؟

خیر؛ من بطور مطلق ارتباطم با سیاسیون قطع شده است.

بطور کامل؟

کامل. البته این تمایل از هر دو طرف است. نه آنها جرات می‌کنند نزدیک من شوند و نه من!

حتی احزاب؟

حتی احزاب.

یعنی مشاوره اقتصادی هم به آنها نمی‌دهید؟

یکی دو موردی هستند که شاید همه بدانند و در مورد آن بحث هم شده. ما دوستان قدیمی هستیم. سیاسی نیستیم، رابطه ما عاطفی است و من به وظایف دوستانه خودم عمل می‌کنم.

این دو سه مورد چه کسانی هستند؟

مثلا آقای دکتر حضرتی که دوستی‎مان خیلی در رسانه‌ها مطرح شد. آقای شریعتمداری بیش از 800 بار به عنوان دوست من معرفی شده است. ایشان دوست صمیمی من هستند. لطف دارند به ما و رابطه ما خانوادگی است. در طول دوران حبس ایشان خیلی لطف و مردانگی کردند و به خانواده من رسیدگی‌های مالی کردند و تا این دو سه سال هم اینگونه بوده است. اما متاسفانه هنوز نتوانستم برای ایشان جبران کنم و فکر کنم که نتوانم جبران کنم.

غیر از آقای حضرتی چطور؟

خیلی کم و محدود. یکی دوبار با برخی از دوستان ولی بطور محدود.

شما چند بار اعلام کردید که مایل هستید با چهره‌های اقتصادی دولت مناظره کنید. آیا پاسخی از آن طرف گرفته‌اید و آیا هنوز این تمایل را دارید؟

به هیچ وجه. وزرای اقتصادی کابینه مورد هدف من بودند به این دلیل که بتوانیم به آنها کمک کنیم. اما آنها به هیچ وجه جرات و شجاعت تشکیل جلسه با من را نداشتند.

همچنان این درخواست را دارید؟

من درخواستی در این رابطه ندارم. دوست دارم که کمک کنم و به آنها آموزش بدهم که چگونه بند یک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر به حداکثر رساندن مشارکت مردم در اقتصاد و تقویت بخش خصوصی را پیاده سازی کنیم و بیش از یکصد میلیارد دلار منابع داخل کشور و سردرگم مردم را مدیریت کنیم. حدود 500 تا هزار میلیارد دلار هم منابع از صد کشور خارجی را به داخل بیاوریم. این تخصص و دانش من است که می‌توانم به آنها آموزش دهم. اما اینها این کاره نیستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 836092
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.