رییس جمهور در پیامی درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین را به خانواده های داغدیده آنان تسلیت گفت.

به گزارش جماران ، در پی بروز حادثه تاسف بار برای نفت کش ایرانی سانچی و جان باختن دریانوردان دریادل کشورمان، هیئت دولت با صدور بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار، نقش آفرینان صنعت دریانوردی و صنعت نفت کشور و عموم ملت ایران، فردا دوشنبه 25 دیماه 96 را عزای عمومی اعلام کرد.

 

 

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

 

به گزارش جماران؛ متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

حادثه‌ی تلخ و دلخراش جان باختن کارکنان کشتی نفت‌کش بر اثر آتش‌سوزی و غرق را، که حقاً مصیبت‌بار و تأثرانگیز است به خانواده‌های عزادار و بازماندگان آن عزیزان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و تسلی و آرامش دلهای غمگین آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم. آن عزیزان در راه انجام وظیفه و خدمت به کشورِ خود جان باخته‌اند و این افتخار بزرگی است که شاید بتواند سنگینی بار این غم را کاهش دهد و دلهای مصیبت‌دیدگان را آرامش بخشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت بر آنان و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت میکنم.

سید علی خامنه‌ای

۲۴ دیماه ۱۳۹۶

 

پیام تسلیت رییس جمهور

رییس جمهور در پیامی درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین را به خانواده های داغدیده آنان تسلیت گفت و تاکید کرد: هم ‌اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‌باختگان و کاهش آلام خانواده‌ های این عزیزان متمرکز باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی همچنین از همة دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‌های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحة تأسف‌ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‌ دیده به‌ عمل آورند.

متن پیام رییس جمهور به این شرح است:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

وقوع سانحة ناگوار و دلخراش آتش سوزی برای کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین که موجب درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ایران را محزون کرد.

اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران به ‌ویژه خانواده های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می گویم و برای آن جان‌باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملی و پیشگامان اقتصاد کشور هستند، علّو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

هم ‌اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‌باختگان و کاهش آلام خانواده‌ های این عزیزان متمرکز باشد. در عین حال از همة دستگاه های ذیربط از جمله وزارتخانه ‌های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحة تأسف‌ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده های آسیب‌ دیده به‌ عمل آورند.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

 

درخواست برای اعلام عزای عمومی و شهید محسوب شدن دریانوردان

درپی مسجل شدن جان باختن دریانوردان نفتکش ایرانی سانچی پس از ۹ روز تلاش برای نجات، نماینده ویژه رییس‌جمهور و مسئول کمیته رسیدگی به نفتکش سانچی پیام تسلیت صادر کرد.

 متن کامل این پیام به شرح زیر است:

حضرت حجه‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

ضمن عرض تسلیت به جنابعالی و ملت بزرگ ایران و خانواده‌های محترم و بازماندگان کارکنان نفتکش سانچی و کلیه کارکنان عزیز و ایثارگر شرکت ملی نفتکش ایران در اقصی نقاط دنیا، با تاسف تمام به استحضار می‌رسانم مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی در ساعت اولیه حادثه گردیده است.

تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفاء حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نگردید.

اینجانب درخواست اعلام عزای عمومی و نیز اقدام برای شهید خدمت نامیده شدن از هیئت محترم وزیران را دارم.

 

 

photo_2018-01-14_12-08-46

(این تصویر از آخرین لحظاتی که نفتکش در حال غرق شدن است به ثبت رسیده)

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: 

-متاسفانه هیچ امیدی به نجات جان دریانوردان نداریم؛ چراکه در همان لحظات اولیه برخورد، کشتی دچار آتش‌سوزی شدید و انفجار شده است و شاهدان عینی تائید کرده‌اند که امکان زنده ماندن هیچ فردی در کشتی وجود نداشته است

-همچنین امکان نجات کشتی وجود ندارد و حتی پیکرهای دریانوردان عزیزمان را نیز نمی‌توانیم از آن خارج کنیم/ مهر

 

شدت انفجار اولیه به حدی بود که امکان زنده ماندن افراد وجود ندارد

 

 شیه چون وی  که صبح امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی کمیته بحران چین با حضور علی ربیعی – مسئول کمیته رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی – صحبت می‌کرد، تصریح کرد: با وجود پیش بینی‌های قطعی ما مبنی بر جان باختن همه دریانوردان حاضر در همان ساعات نخست حادثه به دلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی، با همه امکانات عملیات اطفای حریق ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌که از همان ساعت نخست انفجار تیم‌های امداد و نجات جست‌وجوی خود را آغاز کردند، ولی غیر از یک پیکر فرد دیگری یافت نشد، ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی تیم متخصص چین حاکی از این است که متاسفانه همه دریانوردان ایرانی در همان ساعات نخست انفجار جان باختند.

به گفته این مقام چینی مشاهدات کشتی‌های عبوری هم حاکی از این است که شدت انفجار اولیه به حدی بوده که امکان زنده ماندن افراد در پی این حادثه وجود ندارد.

 

شعله های آتش در نفتکش سانچی از لحظاتی پیش دوباره فوران کرد

به گزارش مهر به نقل از تلویزیون چین، شعله های آتش در نفتکش سانچی از لحظاتی پیش دوباره فوران کرد.

به علت رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی نفتکش، باعث شعله ور شدن آتش شده است. حتی ارتفاع آتش به بیش از ۱۰۰ متر می رسد، درجه حرارت از شب گذشته به ۳۵۰ درجه رسیده است و در حال حاضر به هیچ عنوان امکان ورود نیروهای امداد حاضر در اطراف کشتی وجود ندارد.

گروه امداد و نجات ارتش در مجاور نفتکش حضور دارند اما به علت وجود آتش زیاد، گازهای سمی و دود فراوان، امکان نزدیک شدن به نفتکش حتی از شعاع هزار متری وجود ندارد.

تکاوران ایرانی به نفتکش سانچی رسیدند /احتمال ورود در دست بررسی است

تکاوران ایرانی روی شناوری مستقر شده‌اند که روز گذشته تیم چینی از طریق آن وارد نفتکش شد.

به گزارش جماران؛ معاون سازمان بنادر و دریانوردی، از رسیدن ١٢ تکاور ایرانی به محل حریق نفتکش سانچی خبر داد و گفت: تکاوران و گروه چینی در حال برگزاری جلسه و بررسی نحوه ورود به نفتکش هستند.

هادی حق‌شناس با بیان اینکه "تکاوران در 1000 متری نفتکش مستقر شده‌اند"، افزود: تصاویر حاکی از آن است که دود غلیظی در نفتکش وجود دارد. چنانچه شرایط مهیا شود، تکاوران وارد نفتکش خواهند شد.

وی ادامه داد: تکاوران ایرانی روی شناوری مستقر شده‌اند که روز گذشته تیم چینی از طریق آن وارد نفتکش شد.

حق شناس به این پرسش که "آیا فقط ١٢ تکاور ایرانی وارد سانچی خواهند شد؟" پاسخ داد: هنوز این موضوع مشخص نیست. تیم ایرانی و تیم چینی در حال بررسی هستند.

بر اساس این گزارش، روز شنبه ١٦ دی‌ماه یک نفتکش ایرانی با کشتی چینی برخورد کرد که باعث حریق نفتکش و مفقود شدن ٣٢ پرسنل آن شد. تاکنون پیکر سه پرسنل پیدا شده است. تکاوران ایرانی با هدف تجسس در داخل نفتکش به محل حادثه اعزام شده‌اند.

 

محمد جواد ظریف

در این تماس در خصوص اجرای برجام و لزوم انجام تعهدات همه طرف‌ها و نیز سانحه تاسف بار برای نفتکش ایرانی گفت‌وگو شد.‌

وزیر امور خارجه چین با ابراز تاسف از بروز سانحه برای نفتکش ایرانی اعلام کرد: نیروهای امدادی چینی همه تلاش خود را برای مهار آتش به کار گرفته و به کمک‌های خود ادامه خواهند داد.

هفته پیش ۳۲ خدمه و سرنشین کشتی سانچی بعد از آتش‌سوزی این کشتی در اثر اصابت یک کشتی کوچک به آن ناپدید شدند. جسد سه نفر از آنها تا کنون پیدا شده است.
۳۰ خدمه و سرنشین کشتی، ایرانی و دو نفر از آنها بنگلادشی بودند.

نفتکش سانچی بر اثر برخود با یک کشتی باربری در سواحل شرقی چین دچار آتش‌سوزی شد. این نفتکش از جزیره خارک ایران به مقصد داسان در کره جنوبی در حرکت بود.

حضور تکاوران ارتش در محل حادثه

 

 تیم تکاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران که در روزهای اخیر برای اجرای عملیات نجات ملوانان ایرانی گرفتار شده در کشتی نفتکش سانچی راهی بندر شانگهای شده بودند، ساعتی پیش با یک فروند کشتی راهی محل نفتکش شدند.

 

 

پیدا شدن پیکر دوتن ار پرسنل نفتکش سانچی 

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: نیروهای امداد و نجات چین صبح امروز ورود نیم ساعته به کشتی داشتند و در این مدت دو پیکر جدید پیدا کردند.

سیروس کیان ارثی تصریح کرد: به علت زیاد بودن گازهای سمی و نبود اکسیژن کافی، نیروهای چینی فقط نیم ساعت در نفتکش حضور یافتند و خارج شدند.

بر اساس این گزارش این ورود راس ساعت 8:30 دقیقه امروز به وقت پکن انجام شده است. دوشنبه پیکر یکی از خدمه های ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شده بود.

نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد. 

کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد. 

این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از 32 سرنشین آن شامل 30 نفر ایرانی و 2 تن بنگلادشی خبری نیست. 

البته دوشنبه پیکر یکی از خدمه های ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شد. 

کشتی باری چینی که حامل غلات آمریکایی بود، آسیب جزیی دید و 21 خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافته اند. 

عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت 31 خدمه نفتکش همچنان ادامه دارد. 

 

اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده‌های خدمه نفتکش سانچی

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل پزشکی قانونی:

در پی حادثه آتش سوزی نفتکش ایرانی در آب‌های چین و یافتن جسد سه تن از خدمه این کشتی، سازمان پزشکی قانونی کشور با هماهنگی سازمان بنادر و کشتیرانی از روز پنجشنبه 21 دی ماه کار اخذ نمونه ژنتیکی از خانواده خدمه کشتی را آغاز کرد.

 

تاکید ربیعی به چینی‌ها برای بکارگیری تمام توان و نجات جان ملوانان ایرانی

علی ربیعی

 علی ربیعی با بیان اینکه به دلیل ضرورت موضوع بدون هماهنگی با دولت چین به شانگهای آمدم، تصریح کرد: سختی کار را درک می کنم و می دانم زحمت کشیدید اما انتظار مردم ایران این بود که هرچه در توان بود برای این کشتی بکار گرفته شود.

او با بیان اینکه برای خرید فوم جهت اطفای حریق هیچ مشکل نداریم و از هر سازمان و شرکتی که دارد درخواست خرید کنید، اظهار کرد: امیدوارم تیم نجات ایرانی صبح فردا روی کشتی باشند و هر نتیجه ای برای روشن شدن موضوع برای ما مهم است.

ربیعی اظهار کرد: از بین رفتن و غرق شدن کشتی مصادف با از بین رفتن امید مطلق است بنابرابن خواسته ما جدیت در اجرای عملیات امداد و نجات است.

وی تاکید کرد: خاطره ملت ایران نسبت به این موضوع تاریخی خواهد بود و در اذهان ملت ایران خواهد ماند لذا ما می خواهیم هر چه از دستمان بر می آید را انجام دهیم.

ربیعی تصریح کرد: همکاران ما از مجلس و دولت در کنار مردم نگران این موضوع هستند و با جدیت آن را دنبال می کنند.

رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده ایرانی سانچی با بیان اینکه من احساسات خودم و انتظاری که مردم دارند را یادآور می شوم ، گفت: به دلیل ضرورت موضوع بدون هماهنگی با دولت چین به شانگهای آمدم.

وی ادامه داد: ما خواهان آن هستیم که همکاران من از کشتی کریستال بازدید و با خدمه آن مصاحبه کنند تا با مصاحبه با آنها اطمینان بخشی به مردم بدهیم.

ربیعی اظهار کرد: هدف ما از این کار این نیست که دنبال مقصر باشیم بلکه هدف این است موضوع روشن شود.

ربیعی خطاب به فرمانده چینی گفت: در چهره شما جدیت و آرامش را دیدم که برای من آرام بخش بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده ایرانی سانچی امروز شنبه به منظور پیگیری آخرین وضعیت این نفتکش وارد شانگهای شد.

نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد.

کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد.

این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از 32 سرنشین آن شامل 30 نفر ایرانی و 2 تن بنگلادشی خبری نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.