پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در بازدید از محله لاله‌زار و اطراف پلاسکو؛

مسجدجامعی: برای تصحیح اشتباهات شهری فرصتی فراهم شده است

ساختمان پلاسکو در یکی از ارزشمندترین مناطق تاریخی تهران بدون رعایت اصول و ضوابط ساختمان سازی و با تکیه بر روابط و رانت ساخته شده بود. عدم رعایت ارتفاع مجاز در یک منطقه تاریخی، عدم رعایت ضوابط اشراف و عدم رعایت ضوابط مربوط به سطح اشغال، از مهمترینِ این بی‌قانونی‌ها بوده که لطمات بسیاری را به ارزش تاریخی محل و آرامش و رفاه ساکنان منطقه وارد کرده بود.

 

بنای ساختمان پلاسکو با بسیاری خلاف‌های آشکار در قوانین شهری آن زمان و حال، اتفاق افتاده بود و پس از فاجعه پلاسکو و از بین رفتن این ساختمان ، بر شهرداری و کلیه نهادهای مسئول فرض است اشتباهات گذشته که موجب تضییع حقوق شهر و شهروندان به ویژه حقوق مالکانه کسبه و صدمه خوردن بافت تاریخی و ارزشمند این محله است تکرار نشود و تا حد ممکن جبران گردد.

به گزارش جماران؛ احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران که صبح جمعه ٢٢ دیماه مقارن با ایام سالگرد حادثه پلاسکو به همراه جمعى از مدیران شهردارى منطقه، تعدادی از استادان و پژوهشگران معمارى و شهرسازى و بافت تاریخی لاله زار و خبرنگاران ، از این منطقه بازدید کرد، با بیان این مطلب گفت: ساختمان پلاسکو در یکی از ارزشمندترین مناطق تاریخی تهران بدون رعایت اصول و ضوابط ساختمان سازی و با تکیه بر روابط و رانت ساخته شده بود. عدم رعایت ارتفاع مجاز در یک منطقه تاریخی، عدم رعایت ضوابط اشراف و عدم رعایت ضوابط مربوط به سطح اشغال، از مهمترینِ این بی‌قانونی‌ها بوده که لطمات بسیاری را به ارزش تاریخی محل و آرامش و رفاه ساکنان منطقه وارد کرده بود. این بی‌قانونی‌ها همچنین در ساختمان آلومینیوم و بعدها حتی در ساخت پاساژ فردوسی هم دیده می‌شود. گویا در مقابل هجوم نیات سوداگرانه، زندگی مردم و بافت شهرى و تاریخی و آرامش و کیفیت زندگى مردم کوچکترین ارزشی نداشته است. 

او با اشاره به اینکه خانه پیرنیا (مشیرالدوله)، کلیسا و مدرسه ژاندارک و دهها بنای تاریخی دیگر از جمله بناهای ارزشمند منطقه مسکونی و فرهنگى و تاریخى پیرامون پلاسکو بوده‌اند، خواستار توجه جدی به این هماهنگى با این رویکرد شهرى در ساخت و سازهاى جدید از جمله این ساختمان شد.

2

مسجدجامعی تاکید کرد که البته مهمترین حقی که باید مورد توجه قرار گیرد حق مالکیت صاحبان کسب و کارهایی است که دارایی خود را در آتش سوزی از دست داده‌اند و احقاق این حق با در نظر گرفتن حقوق طبیعی و قانونی دیگر ساکنان این محله و نیز با در نظر گرفتن بافت تاریخی ارزشمند این محله منافات ندارد.

photo_2018-01-12_17-30-53

مسجدجامعى با اشاره به گلایه همسایگان پلاسکو و از جمله ساکنان "کلیساىِ دیرِ ژاندارک" از مشرف بودن پنجره هاى ساختمان سابق پلاسکو به محوطه زندگی آنها، گفت فرصتی برای تصحیح خطای مدیران شهری گذشته فراهم آمده است و در ساخت دوباره این بنا هم ملاحظات قانونی رعایت شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.