انتظار می رود ترامپ که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود، توافق هسته ای را به دور خواهد انداخت، برای بهبود این توافق به کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن ضرب الاجل دهد.

خبرگزاری رویترز امروز جمعه به نقل از منابع آگاه خبر داد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا توافق هسته ای ایران (برجام) را حفظ و تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران را در چارچوب این توافق تمدید خواهد کرد.

به گزارش جماران، رویترز نوشت: انتظار می رود ترامپ که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود، توافق هسته ای را به دور خواهد انداخت، برای بهبود این توافق به کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن ضرب الاجل دهد. 

این منبع آگاه به رویترز گفت که ترامپ تهدید به کناره گیری از این توافق را تکرار خواهد کرد.

به نوشته رویترز، امروز مهلت تمدید تعلیق تحریم های اقتصادی آمریکا که ایران و 1+5 در توافق هسته ای (برجام) بر سر آنها به توافق رسیده بودند، به پایان می رسد و تصمیم بر عدم تمدید تعلیق این تحریم ها منجر به پایان یافتن توافق هسته ای می شود.

انتظار می رود که کاخ سفید تصمیم خود را امروز جمعه اعلام کند. 

رویترز به نقل از منبع خود نوشت که گرچه ترامپ با تمدید تعلیق تحریم ها موافقت کرده ولی تصمیم گرفته است تحریم های هدفمند جدیدی علیه ایران وضع کند.

به گزارش جماران، ترامپ علاوه بر تصمیم گیری در مورد تمدید تعلیق تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران، قصد دارد در مورد پایبندی ایران به برجام نیز اعلام نظر کند. وی گرچه تاکنون از تمدید تعلیق تحریم های ایران تخطی نکرده ولی در پایان مهلت 90 روزه پیش از اعلام پایبندی ایران به برجام خودداری کرد و تصمیم گیری در این مورد را به کنگره سپرد. کنگره نیز با عدم اعلام نظر در این خصوص بار دیگر تصمیم گیری در مورد پایبندی ایران به برجام را به قوه مجریه آمریکا محول کرد.

به گزارش جماران، نیکولاس وادهمز خبرنگار سیاست خارجی شبکه خبری بلومبرگ نیز خبر داده است که تصمیم ترامپ بنا به توصیه تمام تیم امنیت ملی وی شامل هربرت ریموند مک مستر مشاور امنیت ملی، جیمز متیس وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا اتخاذ شده است. 

این خبرنگار در توییتی نوشت: این تصمیم عصر امروز (پنجشنبه به وقت آمریکا) اتخاذ شده و کاخ سفید آن را اواسط صبح فردا اعلام می کند. 

خبرنگار بلومبرگ همچنین در توئیت دیگری نوشت: رئیس جمهوری تا اواخر امروز (پنجشنبه) تصمیمی نگرفته بود. انتظار می رود که در بیانیه فردا از متحدان اروپایی و کنگره به دلیل آنکه هنوز به توافقی برای تشدید قانون نظارت بر برجام ابراز ناخرسندی شود. یک منبع آگاه دیگر هم گفت که ترتیبات لازم فراهم شده تا تیلرسون همتایان فرانسوی و آلمانی خود را از این تصمیم آگاه کند.

پیش از این نیز، نشریه آمریکایی پولیتیکو گزارش داد: اواخر هفته جاری ترامپ به رغم ناخشنودی از توافق هسته ای با ایران، لغو تحریم های ایران را تمدید خواهد کرد.

دنیس راس دیپلمات سرشناس آمریکایی به پولیتیکو گفت: کارشناسان آمریکایی در امور خاورمیانه در این نکته اتفاق نظر دارند با وجود اینکه سیاست ترامپ غیرقابل پیش بینی است، اما لغو تحریم های هسته ای ایران را تمدید خواهد کرد.

پولیتیکو نوشت: حتی زمانی که ترامپ از مشاوران و کارشناسان نظر مشورتی در مورد مساله ای می پرسد، بارها دیده شده است او نظر شخصی خود را توییت می کند برای مثال مواضع شخصی خود را در مورد روابط آمریکا با پاکستان و فلسطینی ها و همچنین مذاکره هسته ای با کره شمالی که در چند روز اول سال 2018 توئیت کرده است.

به گزارش جماران، آژانس بین المللی انرژی اتمی 13 نوامبر (22 آبان) با انتشار گزارش جدید فصلی برای نهمین بار پایبندی ایران از زمان اجرای برجام (16ژانویه 2016 برابر با 26 دی 1394) را به تمامی شروط توافق هسته ای از جمله در خصوص میزان ذخیره آب سنگین، سطح غنی سازی و موجود اورانیوم غنی شده، اعلام کرد. «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اعلام کرد که گزارش جدید آژانس که نهمین گزارش از روز اجرای برجام به شمار می رود، بر خلاف ادعاهای آمریکا بار دیگر تایید می کند که اقدامات و فعالیت های هسته ای ایران کاملا منطبق با برجام است. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع صاحب صلاحیت برای قضاوت درباره برنامه هسته ای ایران بارها عدم انحراف برنامه هسته ای و اجرای کامل شروط برجام را تایید کرده است، آمریکا با بهانه تراشی هایی در ارتباط با برنامه موشک های دفاعی ایران مدعی است که ایران برجام را نقض کرده درحالی که اتحادیه اروپا نیز بارها با تاکید بر اینکه مسائل منطقه ای و موشکی خارج از چارچوب برجام هستند، بر ضرورت پایبندی تمام طرف ها به توافق هسته ای برای حفظ آن تاکید کرده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.