خطیب نماز جمعه تهران گفت: حوادثی که در این چند روز بر کشور گذشت باعث شد تا عمق فتنه‌ها را دوباره بشناسیم. در ارتباط با این فتنه مواردی را با مشورت و تفکر پیدا کرده‌ام که آنها را بیان می‌کنم و از صداوسیما هم می‌خواهم که به آنها بپردازد.

 

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: دیدیم که وقتی فضای مجازی محدود شد فتنه فروکش کرد، نگویید که ما با فضای مجازی مخالفیم، ما با فضای مجازی که کلیدش در دست نظام باشد موافقیم.

به گزارش جماران، آیت‌الله احمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران در ارتباط با اتفاقات اخیر خطاب به مردم ایران، اظهار کرد: آفرین به شما مردم که در این چند روزه صلابت و قدرت‌تان را با راهپیمایی باشکوه‌تان مقابل فتنه‌گران نشان دادید و نشان دادید این انقلاب و این نظام اسلامی به جان شما وابسته است.

وی ادامه داد: حوادثی که در این چند روز بر کشور گذشت باعث شد تا عمق فتنه‌ها را دوباره بشناسیم. در ارتباط با این فتنه مواردی را با مشورت و تفکر پیدا کرده‌ام که آنها را بیان می‌کنم و از صداوسیما هم می‌خواهم که به آنها بپردازد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: آنچه که در این روزها بر کشور ما می‌گذرد جلوه‌ای از عقده‌گشایی‌های دنیای استکبار است. داعش دست‌پرورده خودشان بود، گفته بودند موصل 10 تا 30 سال طول می‌کشد آزاد شود اما به کمک ایران هشت ماهه داستانش تمام شد. می‌خواستند اسرائیل جدیدی در منطقه ایجاد کنند. پول‌ها خرج کردند تا عراق تحت سلطه‌شان باشد که نیست، پول‌ها خرج کردند تا سوریه شکست بخورد و نشد.

خاتمی افزود: آنچه که الان انجام می‌دهند جلوه‌ای از عقده‌گشایی‌هایشان است. پول را عربستان داده و طراحی را آمریکا انجام داد. قرار بود از اربیل سلاح وارد ایران کرده و در بهمن ماه کار را تمام کنند. یکی از تفاله‌های   طاغوت گفته بود 22 بهمن ما در ایران هستیم، من به این تفاله و تفاله‌ها می‌گویم جای شما ایران نیست، در اولین قدم قلم پای‌تان را می‌شکنند و بعد چوبه دار برپا می‌کنند.

وی سپس با بیان اینکه شروع اغتشاشات از اعتراضات بحق مردمی بود، گفت: اعتراضات مردم بحق بود. مال باخته‌هایی بودند که می‌گفتند اگر موسسات مالی مجوز داشتند که باید پول‌هایمان را بدهید؛ که می‌گویند 98 درصد پول‌ها را به مردم داده‌اند. بعد می‌گفتند اگر این موسسات مجوز نداشته چرا جلوی چشم شما چندین سال کار می‌کردند.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: مردم می‌گویند مرگ بر گرانی، کارگران می‌گویند چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند، تا اینجای قصه کسی نگفته که اعتراضات مردم ناحق است، اعتراضات باید قانونی باشد، اصل 27 قانون اساسی هم می‌گوید اعتراضات اگر با سلاح نباشد، برخلاف نظام نباشد و مجوز هم داشته باشد اشکالی ندارد، حرف مردم بالاخره باید شنیده شود. در این شلوغی‌ها نباید حق گم شود.

خاتمی سپس به حمایت روحانیت و مراجع عظام از اعتراضات مردمی اشاره کرد و گفت: روحانیت همراه با کارگران و مردم است و از مشکل معیشت آنها حرف می‌زند، مراجع هم همین‌طور. دیدید که آیت‌الله العظمی نوری به صراحت فرمودند حق مردم باید داده شود. من خواهش می‌کنم در اینجا بازی جناحی در نیاورید.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: مردم آزادی می‌خواهند که صدایشان شنیده شود، بله صدایی که به نیابت از ترامپ و نتانیاهو آمده صدای ملت نیست و مردم این صدا را نفی می‌کنند. صدایی که به نیابت از نتانیاهو سر می‌دهد نه غزه، نه لبنان که قسمت دومش را هم دروغ می‌گویند و جانشان را فدای ایران نمی‌کنند صدای بیگانه است، این صداها باید خفه شود.

وی در ادامه تحلیل‌هایش از وقایع اخیر، بیان کرد: ضد انقلاب سوار بر موج شده است، آموزش دیدگانشان هم بر این موج سوار شده‌اند، معترضین خط و مشی‌شان را از آنها جدا کرده‌اند. معترضین و مال باختگان به نماز جمعه می‌آیند و در راهپیمایی 9 دی شرکت کردند. نهایت دیدیم که با آن همه بسیج رسانه‌ای جماعت کمی را به خیابان‌ها آوردند، با مقدار کمی اراذل و اوباش ذوق زده شدند.

خاتمی ادامه داد: سربازان گمنام امام زمان (عج) و پاسداران را کشتند. به خانه و دفتر بعضی از ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی و شوراهای حل اختلاف ریختند و غارتگری کردند.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از این سخنرانی با بیان اینکه سه فتنه سال 78، 88 و 96 در مواردی به یکدیگر شباهت داشتند، اظهار کرد: فتنه اول سال 78 و کوی دانشگاه بود. فتنه دوم سال 88 و فتنه سوم این فتنه چند روز اخیر سال 96 بود. این فتنه‌ها سه تشابه و یک فرق با هم دارند، شباهت‌شان این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی جلودار موضوع بودند و گروه‌های منفور ملت مثل سلطنت‌طلبان مقداری امیدوار شده بودند که باید به آنها گفت شتر در خواب بیند پنبه‌ دانه.

وی افزود: انگار در این سه فتنه آمریکا، رژیم صهیونیستی و اخیرا عربستان در حمایت از فتنه‌گران مسابقه گذاشته بودند. ترامپ روانی تا صبح از خواب بیدار می‌شد اول از این فتنه‌گران حمایت می‌کرد. دومین شباهت‌شان این بود که به نام ملت، غارتگری کرده و به اسلام اهانت می‌کردند. همچنین سومین وجه اشتراک آنها در اقلیت قرار داشتن‌شان بود.

خاتمی در همین راستا،‌ گفت: فرق میان این سه فتنه این بود که در فتنه اخیر به سرعت چهره ضد اسلامی و ایرانی بودن‌شان نشان داده شد. آنها به پرچم ایران که نماد عزت و اقتدار ملت است و به الله اکبر مزین است با کمال وقاحت توهین کردند. نیروی انتظامی بشارت داد که این جنایتکار را دستگیر کرده است، این جنایتکار مستحق اشد مجازات است.

خطیب نماز جمعه تهران سپس افزود: می‌گویند ادو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. اصولگرا، اصلاح‌طلب و حتی آنهایی که چندان به دین علاقه ندارند این جنایت یعنی توهین به پرچم جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی با بیان اینکه وقتی فضای مجازی محدود شد فتنه فروکش کرد، به بیان نظراتی در ارتباط با ضرورت محدود کردن فضای مجازی پرداخت و گفت: همه شما دیدید که فضای مجازی آتش‌بیار معرکه بود. این فضا دم به دم می‌گفت که کجا شلوغ است و چه شعارهایی می‌دهند. وقتی فضای مجازی محدود شد فتنه فروکش کرد. اینکه رهبری می‌گویند در فضای مجازی هزاران توپخانه به سمت ملت ایران شلیک می‌کنند، معنایش این است که این توپخانه‌ها را از کار بیندازیم.

خاتمی ادامه داد: آیت‌الله مکارم شیرازی هم فرمودند به جای لجن‌زاری مثل تلگرام، فضای مجازی سالم را در اختیار مردم قرار دهیم. نگویید موقتا قطع کرده‌ایم و دوباره بر می‌گردد. اگر این شیاطین برگردند همان آش و همان کاسه است.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به فرصت‌ها و بحران‌های فضای مجازی، خاطرنشان کرد: فضای مجازی هم بحران است و هم فرصت. حرف ما این است که اگر فضای مجازی می‌خواهیم داشته باشیم باید سرورش داخلی باشد. چین فضای مجازی آورد و مدیریتش را خودش به دست گرفت، روسیه هم همین‌طور. چرا اینتررانتی که مقام معظم رهبری می‌گویند را راه نمی‌اندازید؟ خبر موثق دارم که همه کارهایش آماده شده است.

وی ادامه داد: ما با فضای مجازی که کلیدش دست نظام باشد موافقیم، نگویید که با فضای مجازی مخالف هستیم. ما با فضای مجازی که کلیدش دست آمریکایی‌ها باشد موافق نیستیم. مسئولین محترم شما را به خدا، اگر اجازه دادید دشمن به خانه شما بیاید ذلیل می‌شوید، آقا می‌گوید فضای مجازی قتلگاه دین شده است، به داد مردم برسید.

خاتمی با اشاره به اقدامات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با کنترل فضای مجازی نیز گفت: از وزیر محترم و جوان ارتباطات تشکر می‌کنم که شرایط اخیر را مدیریت کردند خصوصا در ارتباط با یکی از کانال‌های ضد انقلاب که بنزین و نفت بر روی اغتشاشات می‌ریختند. اگر این فضا را دوباره باز کنند باز هم اغتشاشات پیش می‌آید و پیش خدا و مردم جوابی نخواهند داشت.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه این سخنرانی به نقش نیروهای مسلح در کنترل اغتشاشات اشاره کرد و گفت: از همه نیروهای مسلح به خاطر کنترل فضای چند روز اخیر تشکر می‌کنم. فرمانده محترم ارتش هم پیام دادند که اگر دستور داده می‌شد وارد عمل می‌شدیم که نیازی نبود. نیروی انتظامی در همه صحنه‌ها حضور داشتند. سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهید دادند.

وی یادآور شد: حضور حماسی مردم در تظاهرات خودجوش همان بصیرتی بود که آقا از آن یاد می‌کنند، همان موضوعی بود که دشمن را بشناسیم و به موقع به صحنه بیاییم.

خاتمی خطاب به دستگاه قضایی نیز گفت: از دستگاه قضایی انتظار داریم با فریب‌خوردگان با رحمت و عطوفت برخورد کند، آنها گول خوردند اما به آنهایی که معاند هستند چون آمریکایی هستند نباید رحم کرد، معنای رحم نکنید این است که یک مجازاتی برایشان در نظر بگیرید که عبرت‌آمیز باشد.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: این انقلاب، انقلاب خدایی است و این نظام، نظامی الهی است. انقلاب اسلامی شجره طیبه است، حمایت و عنایت خداوند با این انقلاب است، چراغ راه مقابله با فتنه‌ها، ولایت است. به عنوان قطعنامه این نماز جمعه می‌گوییم که ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند.

خاتمی در خطبه‌های اول  نماز جمعه به ضرورت به تقوا اشاره کرد و گفت: تقوا سفارش همه انبیای الهی است و تمام ابعاد اخلاقی و اسلامی ذیل این واژه تعریف می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.