رییس قوه‌قضاییه گفت: معضل اول مردم معیشتی است و دشمن می خواهد از این رخنه ورود کند و اعتماد مردم را از بین ببرد. کشوری که تا اینجا رسیده و مسیرمقاومت را طی کرده و در منطقه حرف اول را می زند، باید تلاش کرد این مشکلات برداشته شود چراکه مردم ما مستحق دریافت بهترین خدمات هستند.

 

رییس قوه‌قضاییه بر لزوم رسیدگی فوری به موضوع شناسنامه نداشتن برخی از مردم سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: به آقای رییس‌جمهور اعلام کردم که شناسنامه نداشتن مردم برای مسئولان قبیح است

به گزارش جماران، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان ایلام به گزارش‌های استاندار، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مجلس، مدیرکل منابطع طبیعی و مدیرکل اطلاعات استان اشاره کرد و گفت:‌ مطالب خوبی توسط مسئولان مطرح شده است. نسبت‌ به حوزه‌های قضایی نیز کاستی‌ها احصا شده و ان شالله برطرف می شود.

رییس قوه‌قضاییه ادامه داد:‌ در بحث مناطبع طبیعی ما تدابیر خاصی برای حفاظت از این منابع از منظر قضایی دنبال کردیم اما قوانین مربوطه قدیمی است و یکی از اشکالات در کار، تداخل وظایف دستگاه‌ها و دیگری عدم رعایت پاره‌ای از اصلاحات است.

وی افزود: در مورد کسانی که زمین‌هایی را احیا کردند، نظرمنابع طبیعی و وزارت جهاد این است که باید نقشه‌های سال 46 را معیار قرار داد اما شورای نگهبان در سال 67 یک نظریه فقهی داده است و در آنجا بخش‌هایی از ماده 56 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع را شرعا ابطال کرده و اعلام کردند هرکس تا سال 65 زمین را احیا کرده باشد، زمین از آن او است. اما این امر در رویه‌ها اجرایی نمی‌شود.

آملی لاریجانی با بیان اینکه قوانین قدیمی متعدد و متکثر مشکلاتی را برای دستگاه قضایی ایجادکرده است که باید ازطریق خود منابع طبیعی و وزارت جهاد رفع شود، اظهار کرد:‌ خود منابع طبیعی باید تنقیح قانون کند و یا در صورت لزوم از طریق مجلس قانونگذاری را پیگیری کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اظهارات مدیرکل منابع طبیعی استان درباره اهمیت و لزوم کاداستراشاره کرد و گفت:‌ درقانون مختص خود ذکر شده درآمدهای حاصل از آن پس از واریزبه خزانه باید برای این امر اختصاص یابد اما اخیرا نیزهلال احمر به دنبال بخشی از درآمدهای آن است درحالیکه بخشی از درآمدهای سازمان ثبت نیز به هلال احمر پرداخت می‌شود.

وی گفت:‌ من به استاندار پیشنهاد کردم که باتوجه به ظرفیت‌های مهم اقتصادی و گردگشری استان،‌ آماده‌ایم این موضوع را در جلسات سران قوا مطرح و در صورت تصویب پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

آملی لاریجانی ادامه داد:‌ بنا شده در دستگاه قضایی طرحی را برای امنیت اقتصادی آمده کنیم تا زمانی که سرمایه‌گذار پای کار می‌آید بداند تا چه مرحله‌ای کاری با دستگاه قضایی نخواهد داشت. ما پیشنهادی در جلسه سران قوا داشتیم که اگر سرمایه گذار از خارج کشور بیاید، وزارت اطلاعات بررسی کند و اگر اشکالی نداشت، تضمین‌هایی داده شود تا اگر آنها سرمایه گذاری کردند بدانند در صورت اقدام مطابق قانون کسی با آنها برخورد نخواهد کرد.

رییس قوه‌قضاییه به بحث معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: خود بانک‌ها علیه افراد تسهیلات دریافت کننده اقامه دعوا می کنند و متاسفانه همه را با یک چوب می رانند.  این به یک چوب راندن کار درستی نیست و به کرات  به مسئولان بانک‌ها تاکید کردیم که وضع تسهیلات دریافت کننده را لحاظ کنید و اگر بخاطر وضعیت اقتصادی کشور نمی‌تواند تسهیلات را پرداخت کند،‌ به آنها کمک شود.

وی ادامه داد:‌ چندی پیش رییس‌جمهور اعلام کرد که برای ایجاد هر شغل باید یکصد میلیون هزینه شود. به ایشان می‌گویم برخی واحد‌های تولیدی با کمک می‌توانند به فعالیت خود با هزاران نیروی کار ادامه دهند و بهتر است کارخانه‌هایی که در شرف تعطیلی است را کمک کنیم تا افراد شاغل نیز بیکار نشوند.

آملی لاریجانی مساله اصلی کشور را اقتصاد و اشتغال مطرح کرد و گفت: معضل اول مردم معیشتی است و دشمن می خواهد از این رخنه ورود کند و اعتماد مردم را از بین ببرد. کشوری که تا اینجا رسیده و مسیرمقاومت را طی کرده و در منطقه حرف اول را می زند، باید تلاش کرد این مشکلات برداشته شود چراکه مردم ما مستحق دریافت بهترین خدمات هستند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی به برخی از احادیث و روایات در مورد خدمت به مردم اشاره کرد و گفت:‌ مدتی قبل فیلم مستندی در مورد وضعیت برخی افراد بدون شناسنامه در سیستان و بلوچستان را مشاهده کردم که بسیار تکان دهنده بود. به مسئولان از جمله رییس‌جمهور این موضوع را گفتم که چنین مساله‌ای برای ما مسئولان بسیار قبیح است. افرادی را می بینیم که در مقابل دوربین استغاثه می‌کنند و می‌گویند ما بخاطرنداشتن شناسنامه حتی نمی‌توانیم برای کار به شهر دیگر برویم زیرا نگرانیم که به دلیل نداشتن سند هویتی بازداشت شویم. فرزندان آنها نیز به دلیل نداشتن شناسنامه نمی‌توانند درس بخوانند درحالی که بسیاری از آنها پدرشان ایرانی است و فقط شناسنامه ندارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.