همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با همکاری برخی مؤسسات و مراکز حوزوی و فرهنگی، روز پنجشنبه هفته جاری مصادف با هفتم ‌دی‌ماه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

 

در آستانه نخستین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی ایشان در شهر قم و به همت برخی مراکز و مؤسسات حوزوی برگزار می‌شود.

به گزارش جماران، به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر مهدی پورحسین، دبیر اجرایی این همایش، طی سخنانی در نشست خبری به همین مناسبت، اعلام کرد: همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با همکاری برخی مؤسسات و مراکز حوزوی و فرهنگی، روز پنجشنبه هفته جاری مصادف با هفتم ‌دی‌ماه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

وی در ابتدای این نشست خبری گفت: با توجه به شخصیت و جایگاه آیت‌الله هاشمی، اگر بخواهیم یک عنوان جامعی برای ایشان در نظر بگیریم، «شناسنامه انقلاب» است. بخاطر این که مرحوم آیت‌الله هاشمی از آغاز نهضت امام خمینی در سال 1341 تا پایان عمر خود تمامآ در خدمت این نهضت الهی بوده است. ایشان ادامه داد: آیت‌الله هاشمی در دوره مبارزه نه تنها خودشان از مبارزان شجاع و برجسته بودند بلکه در دوره تبعید حضرت امام در بسیاری از موارد نقش رهبری و راهنمایی را برای مبارزان ایفا می‌کردند، چنان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تمام صحنه‌ها از جمله در شورای انقلاب، دولت موقت، تشکیل و مدیریت مجلس شورای اسلامی، فرماندهی جنگ تحمیلی و دفاع مقدس و نیز پس از رحلت حضرت امام نیز در مقام ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلت نظام نقش منحصر به فردی داشته‌اند و به عبارت دیگر در تمام صحنه‌های انقلاب و نظام اسلامی یاوری وفادار برای امام خمینی و مقام معظم رهبری بوده‌اند.

دبیر اجرایی همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی افزود: این نقش‌ آیت‌الله هاشمی در نهضت و نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ایشان از ابعاد شخصیتی مختلفی برخوردار بوده‌اند که نیاز به بررسی علمی و معرفی به جامعه اسلامی دارد، از این رو جمعی از دوستان ایشان تصمیم گرفته‌اند با تأسیس «دفتر تبیین اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی» در قالب سلسه نشست‌ها و همایش‌های علمی این وظیفه را انجام دهند که این دفتر در مسیر طی مراحل اداری است.

دکتر مهدی پورحسین در این نشست خبری اضافه کرد: در میان ابعاد شخصیتی آیت‌الله هاشمی، بعد اخلاق آن در اولویت بررسی قرار گرفت بخاطر این که معمولاً اخلاق مداران سنتی ما ار عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بدور بوده‌اند و سیاست مداران نیز معمولاً غیر اخلاقی عمل می‌کرده‌اند اما نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی این فرصت را ایجاد کرد که سیاست مداران ما با جمع میان اخلاق و سیاست، سیاست اخلاقی را ارائه نمایند که در رأس آنان خود حضرت امام و شخصیت‌هایی مثل مرحوم شهید بهشتی، شهید مطهری، مقام معظم رهبری و دیگران بودند.

دبیر اجرایی همایش افزود: یکی از شخصیت‌هایی که به نحو احسن میان اخلاق و سیاست جمع کرده و با همه ناملایمات و مشکلاتی که در این راه تحمل کرد، هیچ وقت از دائره اخلاق خارج نشد، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود و به همین دلیل هم نخستین همایش از سلسله همایش‌ها برای ایشان به اخلاق اختصاص یافت.

دکتر پورحسین گفت: به همین دلیل ما در این همایش بنای هیچ کار سیاسی به معنای خاص نداریم و با یک نگاه اعمی از همه دوست‌داران امام خمینی، نظام جمهوری اسامی، مقام معظم رهبری و هر کسی که دغدغه ایران و نظام اسلامی را دارد دعوت می‌کنیم در این همایش حضور یابند و از شخصیت‌های اخلاق مدار در عرصه سیاسی تجلیل نمایند.

دبیر اجرایی همایش با اشاره به برنامه‌های همایش در روز پنج شنبه هفته جاری اظهار داشت: در این همایش سه دستاورد علمی محققان حوزوی و دانشگاهی که توسط دفتر تبیین اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی تهیه شده، تحت عناوین «گفتارهای اخلاق آیت‌الله هاشمی»، «اخلاق در فرهنگ قرآن» و «مجموعه مقالات همایش»، عرضه خواهد شد.

وی افزود: برنامه همایش از ساعت هشت و نیم صبح و با پیام تصویری حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی آغاز خواهد شد و سپس جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمد احمدی در باره شخصیت اخلاقی آیت‌الله هاشمی سخنرانی خواهند کرد. ایشام اضافه کرد: ارائه یک مقاله توسط دکتر دیبا و یک میزگرد علمی با عنوان «سعه صدر» با حضور اساتید محترم آقایان سعید جوادی آملی، محمدرضا بهشتی و مسعود آذربایجانی، از دیگر برنامه‌های این همایش خواهد بود و سخنران پایانی نیز جناب آقای مهندس محسن هاشمی فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی می‌باشد که تحت عنوان اخلاق خانوادگی آیت‌الله هاشمی سخنرانی می‌کنند.

پورحسین در پایان گفت: مؤسسه بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دانشگاه مفید، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی - دفتر قم، مؤسسه پژوهشی فقه‌الثقلین، مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع)، مؤسسه فهیم، مؤسسه اندیشه دینی معاصر، مؤسسه دین پژوهی بشری و مؤسسه مفتاح کرامت همکاران و همیاران این همایش هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.