پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ائتلافی که آمریکایی ها داشتند قرار بود تروریسم را در افغانستان از بین برده و تولید و قاچاق مواد مخدر را نیز در آن کشور از بین ببرد که البته نه توفیقی در ریشه کنی تروریسم و نه توفیقی در از بین بردن مواد مخدر داشتند.

به گزارش جماران؛ رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد دوگانه آمریکا در قبال تحولات منطقه ای، از دولت آمریکا به عنوان محور و نماد شرارت در منطقه یاد کرد.

'علی لاریجانی' عصر امروز (یکشنبه) در نخستین نشست تخصصی موسوم به «چالش های مبارزه با تروریسم و نقش همکاری های منطقه ای» با تاکید بر لزوم بررسی مجدد روند گسترش تروریسم گفت: حدود سی سالی که ماجرای تروریسم در منطقه ما وجود داشته است، از افغانستان و عراق، سوریه، شمال آفریقا و آسیای میانه، باید دید که آیا روند گسترش تروریسم رو به نزول بود و یا رو به صعود.

وی اضافه کرد: ائتلاف آمریکا در سال 2001 با سر و صدای زیاد آمد و مدعی شد که باید تروریسم را از بین برد، حال سوال این است که تروریسم در منطقه ما از لحاظ کمیت و کیفیت گسترش پیدا کرده و یا خیر؟

رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان اضافه کرد:طی 30 سال گذشته به ویژه دو دهه اخیر، تروریسم در منطقه هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت گسترش یافته و این موضوع نشان می دهد که اگر این روال ادامه پیدا کند، مشکلات امنیتی بیشتری را در منطقه شاهد خواهیم بود.

** چرا ائتلاف های منطقه ای موفق نبوده اند؟

لاریجانی با اشاره به سخنان 'سردار ایاز صادق' رییس مجلس ملی پاکستان در خصوص اینکه چرا ائتلاف های ضد تروریستی موفق نیستند، افزود: در دو دهه اخیر دو نوع ائتلاف را شاهد بودیم که یکی ائتلاف به رهبری آمریکا در منطقه برای مبارزه با تروریسم ودیگری ائتلافی بود که ایران، روسیه و ترکیه در مبارزه با تروریسم داشتند.

وی اضافه کرد: ائتلافی که آمریکایی ها داشتند قرار بود تروریسم را در افغانستان از بین برده و تولید و قاچاق مواد مخدر را نیز در آن کشور از بین ببرد که البته نه توفیقی در ریشه کنی تروریسم و نه توفیقی در از بین بردن مواد مخدر داشتند.

عضو شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: این روزها تولید مواد مخدر در افغانستان چندین برابر گذشته شده و ناتو نیز مسئول این کار است.

وی از تولید مواد مخدر و تروریسم به عنوان دو روی یک سکه یاد کرد و افزود: مبارزه ای که ایران، روسیه و ترکیه در سوریه داشتند موفق بوده و به عبارت دیگر آنان به داعش ضربه زدند.

*** تشریح سند راهبردی آمریکا

وی با اشاره به ادعای دونالد ترامپ در سند راهبردی جدید خود مبنی بر اینکه در سوریه علیه داعش جنگیده اند، افزود: شما کسانی بودید که داعش را به وجود آوردید حال چگونه مدعی مبارزه با تروریسم هستید و این یک حرف خنده آور است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تشریح برخی تجربه های موفق مبارزه با تروریسم و همکاری های منطقه ای نیز گفت: باید ائتلاف هایی همانند ایران، روسیه و ترکیه را تقویت کنیم، چرا که این نشست ها می تواند در این زمینه نقش ایفا کند و اگر چین و پاکستان نیز در این قضیه به ما کمک کنند حتماً موفق می شویم.

وی همچنین با انتقاد از رویکرد آمریکایی ها در منطقه از اقدامات آنان به عناون عامل به هم ریختگی امنیتی یاد کرد و گفت: آنها دنبال ماجراجویی جدید هستند. رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص قدس نیز گفت: آمریکایی ها در برنامه خود برای انتقال سفارتشان به قدس چه انگیزه ای داشتند و همگان دیدند که تمامی جهان به این تصمیم واکنش نشان دادند.

وی با بیان اینکه امروز آمریکا به نماد یک دولت شرور تبدیل شده است، گفت: موضوع تروریسم در عراق و سوریه حل نشده وآمریکایی ها به موضوع فلسطین دامن زده اند و یقیناً مردم دنیا و مردم فلسطین در قبال این اقدام سکوت نمی کنند و انتفاضه جدید به وجود خواهد آمد.

*** انتقاد از رویکردهای منطقه ای آمریکا 

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از رویکردهای منطقه ای آمریکا نیز گفت: ترامپ می گوید که ما به دنبال این هستیم که آمریکا به عنوان کشور اول در جهان باشد وکاری به کشورهای دیگر نداریم و از سویی نیز روسیه و چین را به عنوان تهدیدات خود معرفی می کند.

لاریجانی همچنین از روسیه و چین به عنوان ستون های امنیت منطقه یاد کرد و افزود: آمریکایی ها در بیانیه جدید سیاست خارجی خود ایران را به عنوان تهدیدی برای منطقه می دانند.

** تشریح اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم

لاریجانی با تشریح اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم گفت: جمهوری اسلامی ایران سال هاست که در حال مبارزه با تروریسم است و این، آمریکایی ها بودند که داعش را به وجود آوردند.

*** بازی جدید آمریکایی ها برای انحراف افکار عمومی

رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان در بخش پایانی سخنانش از ادعای جدید آمریکایی ها مبنی بر کمک ایران یاد کرد و گفت: یکی دیگر از نمایش هایی که اخیراً نشان دادند که واقعاً نمایش مضحکی بود، یک تکه آهن پاره جمع کرده و به آمریکا بردند و اعلام کردند که این لاشه های موشکی است که ایران به یمن داده است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به یمن موشک نداده است و اگر چنین کاری را انجام داده بودیم از کسی هراسی نداشتیم و اعلام می کردیم که چنین کاری را انجام داده ایم.

لاریجانی این اقدام مضحکه آمیز را برای انحراف افکار جهانیان از موضوع فلسطین خواند و افزود: هزینه مبارزه با تروریسم را تنها یک کشور نمی تواند بدهد.

وی اضافه کرد: ایران، روسیه و ترکیه در مبارزه با تروریسم در سوریه هزینه زیادی داده و بسیاری از جوانان ما در سوریه به شهادت رسیدند، ابعاد مبارزه با تروریسم هم فرهنگی، هم سیاسی، هم امنیتی و هم اقتصادی بوده و باید عوامل نفوذ پول کثیف در سیستم تروریست ها را ردیابی کنیم و بر آن تسلط یابیم.

**سخنان لاریجانی در نشست تخصصی دوم / ایران خود قربانی تروریسم است

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین شامگاه یکشنبه در ادامه همین نشست تخصصی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی تروریسم و از کشورهای پیشرو مبارزه با تروریسم یاد کرد و گفت:هیچ کشوری در دنیا به اندازه آمریکا سلاح کشتار جمعی ندارد. 

علی لاریجانی افزود: اجلاس چالش های مبارزه با تروریسم با هدف همکاری های منطقه ای و ایجاد صلح و امنیت بیشتر اقتصادی شکل گرفته و رییس مجلس ملی پاکستان نیز این مهم را طرح کردن دو نگرانی هایی برای کشورهای مستقل پیش آمده بود لذا علاقه مند به استفاده از ظرفیت های منطقه ای شده ایم. 

وی افزود: ایران از این پیشنهاد استقبال کرده و آن را پیشنهادی منطقی برای همکاری تلقی می کند، البته از زمان طرح این پیشنهاد تاکنون شرایط بین المللی تغییر کرده و طی مدت اخیر اتفاقاتی رخ داد که مسیر همکاری ما در کشور پاکستان را موثرتر و ضروری تر کرده است. 

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، انتشار سند راهبردی ایالات متحده آمریکا را یادآور شد و گفت: در این سند مواردی آورده شده که لازم به توضیح بیشتر است به عناون مثال در بخش دستاوردهای این سند آمده که ایالات متحده و کشورهای متحد آن نیروهای داعش و القاعده را در عراق و سوریه به طور کامل منهدم کردند که به نظر می رسد این کشورها دچار خواب آلودگی شدند زیرا خود زمینه ساز این موضوعات در این کشورها بوده و زحمت ایران، روسیه و ترکیه را به نام خود تمام کردند حال آنکه آمریکا هیچ نقشی در این زمینه نداشته است. 

لاریجانی ادامه داد:در بخش دیگری از این سند آمده است که سازمان های تبهکار قاچاق مواد مخدر توسط ایالات متحده از بین برده شده است حال آنکه از سال 2001 آمریکا و ناتو در افغانستان مستقر شدند و 200 تن تولید مواد مخدر را به 9 هزار تن رساندند و در واقع سبب 45 برابر شدن مواد مخدر شدند بنابراین ادعاهای دروغین در این خصوص نیز قابل تامل است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در بخشی از این سند آمده است ایالات متحده باید در نهادهای چند ملیتی ورود و رهبری آنان را به عهده داشته باشد حال آنکه به نظر می رسد موضع سازمان ملل درباره فلسطین آن ها را ناراحت کرده است و این به معنای دیکتاتوری بین اللملی است لذا به صراحت چنین حرف زدن عجیب است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگی از سخنانش اضافه کرد: در این سند همچنین به کمک ایالات متحده برای تحقق صلح بین فلسطین و اسرائیل و همکاری در این زمینه اشاره شده است که به نظر می رسد در مدت اخیر که برخلاف فلسطینی ها به دنبال انتقال سفارت خود به بیت المقدس بودند حال طرح چنین مسائلی بسیار عجیب و قابل تامل است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح نکته بعدی تصریح کرد: ایالات متحده در این سند یادآور شده که به کشورهای جنوب آسیا به منظور حفظ حاکمیت آن ها در مقابل نفوذ فزاینده چین در منطقه یاری خواهیم رساند متاسفانه از این موضوع برمی آید که آمریکایی ها دنبال مسیر دردسرساز برای منطقه هستند. 

دکتر لاریجانی نکته دیگر را دفاع در برابر تهدیدات سلاح های کشتار جمعی و اهمیت آن برای ایالات متحده نام برد و گفت: در واقع هیچ کشوری به اندازه آمریکا سلاح کشتار جمعی ندارد با این حال ادعا می کنند برای مبارزه با سلاح جمعی مبارزه کرده و به آن اهمیت می دهیم. 

وی ادامه داد: در بخش دیگری از این سند آمده است که چین و روسیه از طریق سرمایه گذاری انسانی به دنبال نفوذ در ونزوئلا و آمریکا هستند و این به این معنی است که آمریکایی ها انتظار دارند همه کشورها دست به سینه در خدمت آنها بودند و در برابر سیاست های اقتصادی آن ها حرکت کنند که این نشان از تک روی ایالات متحده است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به نکات این سند راهبردی تاکید کرد: مسیری که ما به کشورهای منطقه در پیش گرفته ایم درست است از سوی دیگر، ترامپ گفته است که ایران از گروه های تروریستی حمایت می کند حال آنکه مایه تاسف است زیرا همه می دانند داعش علیه ایران اقدامات بسیاری انجام داده است و خانم کلینتون نیز در برنامه های انتخاباتی خود به صراحت اعلام کرد که ما داعش را ایجاد کرده ایم بنابراین اعلام اینکه ایران حامی داعش است، حیله و فریبی دیگر بیش نیست. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی ها در جای دیگر تاکید کردند که ایران به جهت توسعه فعالیت های موشکی و ساخت موشک های بالستیک حامی تروریست است حال آنکه بدین صورت نیست زیرا جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر با جنگ تحمیلی و خسارت بسیار به دنبال ساخت موشک و فعالیت هایی در این زمینه رفت تا بتواند از خود در برابر بیگانگان دفاع کند و این به معنای طرفداری از تروریسم نیست. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این سند راهبردی آمریکا نیز به شکست گروه های تروریستی که تهدیدکننده آمریکا و متحدانش از جمله حزب الله هستند نیز می پردازند، حال آنکه نیروی مقاومت حزب الله تنها نیروی مقاومت در برابر دخالت هایؤزیم صهیونیستی است و این آمریکا است که به جبهه النصره کمک می کند لذا نمی تواند حزب الله که از کیان خود و کشور و سرزمین خود حمایت می کند را تروریستی قلمداد کند. 

لاریجانی ادامه داد: از سوی دیگر چین و روسیه را به عنوان کشورهایی قلمداد کردند ک به دنبال به چالش کشیدن قدرت و نفوذ آمریکا و ضربه زدن به امنیت، رفاه و منافع اقتصادی آمریکا هستند حال آنکه فعالیت های اقتصادی چین و روسیه بدین معنا نیست و تفسیر اشتباهی است. 

وی با طرح این سوال که آیا می توان با چنین کشوری در دنیا زندگی کرد، گفت: ایالات متحده کشوری دردسرساز برای سایر کشورهای جهان و منطقه شده است. 

وی ادامه داد: در بخش دیگر این سند نیز آمده است که ایالات متحده یاد گرفته بلندپروازی های مربوط به تحولات دموکراتیک و سایر پیروزی های این چنین در منطقه را باور نکند و به آنها اتکا نخواهد کرد، لذا این موضوع نشان می دهد آمریکایی ها به دنبال دموکراسی نیستند و کشورهای حمایت کننده از آن در منطقه نیز اکثرا دیکتاتورها را شامل می شوند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین در شرایطی دور هم جمع شدیم که سند راهبرد امنیت آمریکا به موضوعات مذکور پرداخته و به ایران، چین، روسیه، پاکستان، افغانستان و ترکیه نیز تعرض کرده است اما ما معتقدیم از نظر سیاسی و اقتصادی قائل به نفوذ است و به دنبال تحقق استراتژی دردسرساز خود در صحنه بین المللی است بنابراین پیشنهاد مسئولان کشور پاکستان را سنجیده می دانیم. 

وی ادامه داد: از پیشنهاد پاکستان برای برگزاری این کنفرانس و ادامه این نشست ها نیز حمایت می کنیم تا بتوانیم در مقابل ماجراجویی های آمریکا زیست را برای مردم منطقه فراهم کنیم. 

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه شنبه به وقت محلی به منظور شرکت و سخنرانی نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم با حضور رئیسان مجالس شش کشور « ایران، روسیه، ترکیه، افغانستان، چین و پاکستان» به اسلام آباد پایتخت پاکستان وارد شد. 

حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور ایرانیان خارج از کشور و پارلمانی وزیر امور خارجه، حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل، محمد جواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمجلس، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس و محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی و اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این سفر لاریجانی را همراهی می کنند. 

اجلاس «چالش های مقابله با تروریسم و نقش همکاری های منطقه ای» با ابتکار مجلس ملی پاکستان و حضور رئیسان مجالس شش کشور ایران، پاکستان، روسیه، افغانستان، چین و ترکیه روز یکشنبه امروز سوم دی در اسلام آباد پاکستان در حال برگزاری است. 

علی لاریجانی در حاشیه این نشست با رییس مجلس سنای پاکستان و رییس مجلس دومای روسیه دیدار و گفت و گو کرد. 

دیدار با رییس مجلس ملی پاکستان و رییس بانک مرکزی پاکستان از دیگر برنامه های سفر رییس مجلس شورای اسلامی به پاکستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.