نمایندگان مردم در خانه ملت با تغییر روند بررسی اعتبارنامه نمایندگان در مجلس موافقت کردند.

به گزارش جماران، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 28 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با ماده 4، 5 و 6 این طرح موافقت کردند.

براساس ماده 4 طرح اصلاحی مذکور ماده 16 آئین نامه داخلی انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبى و رأى مخفى و با ورقه خواهد بود. در صورتى‌ که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبى کافى خواهد بود.

در ماده 5 طرح اصلاحی آئین نامه داخلی مجلس تعیین نمایندگانی که در جلسه برای نطق وقت می خواهند به قید قرعه انجام می شود.

همچنین ماده 6 طرح اصلاحی آئین نامه داخلی مجلس ذکر می کند که اعتبارنامه ها به همراه ضمائم آن به موجب جدول حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی که براساس حروف الفبا از طرف معاونت قوانین مجلس با نظارت هیات رئیسه سنی تنظیم شده است، به ترتیب شعب 15 گانه جهت رسیدگی ارجاع می شود. هیات رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه های ارجاعی را قبل از آغاز رسیدگی تکثیر کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد چنانچه هر یک از نمایندگان به اعتبارنامه ای معترض باشد ظرف مدت 3 روز از تاریخ انتشار فهرست مذکور حداکثر تا پایان وقت اداری روز سوم، موظف است اعتراض کتبی خود را امضا و به انضمام مدارک و اسناد مربوط به شعبه ذی ربط تقدیم کند.

براساس تبصره یک الحاقی به ماده 30 آئین نامه داخلی مجلس شعبه موظف است گواهی عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع اعتراض یا حادث شدن آن بعد از برگزاری انتخابات را از شورای نگهبان دریافت کند.

همچنین براساس تبصره 2 الحاقی به ماده 30 آئین نامه داخلی مجلس گزارش هر شعبه توسط سخنگو در مجلس قرائت می شود و در صورت عدم امکان به ترتیب رئیس و یا یکی از نواب رئیس و یا دبیران وظیفه او را انجام می دهند./

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 817040
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.