حضرت آیت الله العظمی صانعی نسبت به بودجه حوزه های علمیه در لایحه بودجه ۹۷ واکنش نشان داد و خطاب به نمایندگان گفت: بیت المال مسلمین و دین امانتی در دستان شماست و تک تک مردم از صغیر و کبیر در آن سهیم هستند پس در اختصاص بودجه به بازده بودن آن توجه کنید.

به گزارش جماران،  این مرجع تقلید در ابتدای درس خارج فقه خود از برخی بودجه های دولتی حوزه های علمیه انتقاد کرد و اظهار داشت: حوزه باید بر پایه خودش و مردم بایستد، بدانیم روایات دارد در مورد کسی که دنبال علوم دینی می رود، خداوند روزی او را «من حیث لا یحتسب» می رساند؛ نترسید و فکر نکنید که باید وابسته شویم و اگر وابسته نشویم چنین و چنان می شود بلکه خداوند روزی ها را مقدر کرده و آنچه را که او مقدر کرده است همان مقدرات می رسد کمااینکه خداوند «من حیث لا یحتسب» روزی حوزه های علمیه و روحانیت را رسانده است.

او با اشاره به اهمیت محبوبیت طلاب و روحانیت نزد مردم تصریح کرد: اگر مردم روحانی را دوست داشته باشند، وقتی بدانند گرفتاری دارد بدون منت و بدون توقع می آیند و گرفتاری او را رفع می کنند. چه بودجه ای از این بهتر که اخبار اهل بیت را بدهید آیات قرآن را تفسیر کنید و مسائل اسلامی را بیان کنید و مردم قربه الی الله به شما کمک کنند و زندگی خود را اداره کنید؟

آیت الله صانعی ادامه داد: مطمئن باشید هرچه بیشتر بین مردم محبوب باشیم، خداوند هم قلوب مردم را به طرف ما متوجه می کند و با توجه قلوب مردم زندگی ما اداره می شود.

او توسعه حوزه های علمیه را به صلاح ندانست و تاکید کرد: عریض و طویل کردن حوزه صحیح نیست. این همه ساختمان و مدرسه برای چه می خواهیم که مرتب حوزه های علمیه را اضافه کنیم.

این استاد حوزه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: حجت خدا برای شما تمام است اینگونه نیست که بودجه مملکت در اختیار شما هست همانگونه که دولت لایحه اش را نوشته، کار کنید البته از این جهت خوب است و روشن شد که چه کسی به چه مقدار می گیرد.

او با بیان اینکه چرا اینقدر مفاسد اجتماعی آمده است؟ به مقاله مندرج در روزنامه جمهوری اسلامی استناد کرد و افزود: طبق قول نویسنده این مقاله، با این بودجه های کلان جلوی خیلی از مفاسد را می توان گرفت. آقایان نمایندگان توجه کنند روی یک ریال این بودجه هم من مسئولم هم آن آقایان. من مسئولم که نگفتم و آن آقایان مسئولند که فکر نمی کنند. مگر نشنیدند از امام امت که فرمود: علی (ع) فرمود : «قلمها را ریز کنید تا کمتر از بیت المال مسلمین مصرف شود». اینگونه نیست که ما چون نماینده ایم هرقدر بودجه می خواهیم به هرکسی بدهیم.

آیت الله صانعی اظهار داشت: شاید بگویند چون بودجه را به شما نمی دهند این حرف را می زنید؛ بنده از روزی که در حکومت رفتم اگر یک ریال از بودجه حکومت و دولت گرفتم شما بیاورید من سرم را در مقابل آن می دهم. اگر داشتم که تمام بلندگوهای دنیا را پر می کردند.

او با ذکر این مطلب که ما مطابق سنت جواهری و فقه امام امت نظر می دهیم، گفت: دیدید چه کردند اما آنچه کردند به ضرر خودشان تمام شد. بنده زندگی ام را با منبر رفتن در تهران اداره کردم. ۱۸ سال تمام شب پنجشنبه و جمعه تهران منبر می رفتم.

این مرجع تقلید خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی این تذکر را داد  که بیت المال مسلمین امانتی در دستان شماست و صغیر و کبیر در آن سهم دارند، آن بیماری که پول دارو ندارد، آن معتادی که از بیکاری به اعتیاد کشیده شده، کسانی که براثر طلاق زندگیشان بهم خورده، همه  در آن سهم دارند پس هربودجه ای که می خواهید بدهید به بازده بودن آن توجه کنید.

او با تاکید بر اینکه حوزه علمیه نباید به دولتها وابسته و آلوده به بودجه دولتی شود، یادآور شد: دولتها می آیند و می روند. بودجه ها تصویب می شوند و می گذرد. زمانها باهم اختلاف دارند، آنچه می ماند عمل صالح و شایسته است و آنچه در امور موثر است خدای بزرگ است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.