رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت که رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم خطوط تولید دنا پلاس و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار، حمایت مجلس از خودروسازان داخلی را مشروط به ارتقاء ایمنی و بهبود کیفیت خودروهای ایرانی اعلام کرد.

به گزارش جماران، علی لاریجانی در مراسم آغاز تولید دو محصول جدید ایران خودرو با اشاره به حمایت مجلس از صنایع خودروسازی، گفت: یکی از شروط حمایت مجلس از خودروسازان، افزایش کیفیت از نظر ایمنی است، قبول کنیم برخی محصولات ما ایمنی لازم را نداشته است. باید ایمنی در خودروها متناسب با شرایط جدی گرفته شود.

وی افزود: وقتی تصادفی می‌شود مردم از هستی ساقط می‌شوند. ما وقتی این را به ایران خورو می‌گوییم، می‌گویند وضع جاده‌ها خراب است. وقتی به وزارت راه می‌گوییم می‌گویند پلیس باید نظارت کند. هر کس باید کار خود را انجام دهد، پلیس باید نظارت جدی‌تر داشته باشد، راه باید استانداردهای راهسازی را رعایت کند و خودروسازان متناسب با شرایط ایمنی را بالا ببرند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می‌گویند آمار تصادفات کم شده و به ۱۶ هزار کشته در سال رسیده است، آیا این عدد کمی است و بگویید چه تعداد مجروح، معلول و هزینه به جا می‌گذارد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقایان مدیران از نظر ملی، دینی و عقلی وظیفه دارند برای ایمنی خودروها تلاش کنند و هر چه می‌توانند ایمنی را بالا ببرند. حتی صندلی‌های خودروها در بسیاری موارد مشکل دارد و کسی که می‌خواهد برای زیارت با خودرو به مشهد برود روی این صندلی‌ها کمردرد می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما از خودروسازان می‌خواهیم برنامه کیفی کردن خود را به ما ارائه کنند، اگر لازم باشد از صندوق توسعه وام پرداخت می‌کنیم و در صورتی که نیاز باشد وام بلندمدت پرداخت می‌کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی موجب ایجاد رقابت واقعی و پیشرفت کار می‌شود، گفت: من نمی‌گویم وضع فعلی خیلی اشکال دارد اما اگر از این حالت نیمچه خصوصی بیرون بیایید هم وضع کارگران و مهندسین بهتر می‌شود و هم اینکه کار با پیشرفت بیشتری مواجه خواهد شد. ما هم قانون اصل ۴۴ را در مجلس تصویب کردیم اما متاسفانه این قانون در مقام اجرا دچار سقط جنین شد و مباحثی که در زمینه «خصولتی» مطرح می‌شود به خاطر این رفتار نادرست است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار این است وقتی قوه مجریه و مقننه در این زمینه با هم هماهنگ هستند شما (خودروسازان) برنامه خود را ارائه کنید و این شرکت‌ها به شیوه‌ای اداره شوند که رقابت وجود داشته باشد البته بحث‌هایی مطرح می‌شود که بانک‌ها حمایت نمی‌کنند اما اگر اصلاحات انجام بدهید بانکها کمک‌تان خواهند کرد. اینجا مهمترین شرکتی است که می‌شود انتظار داشت تحرکی اتفاق بیفتد بنابراین اگر تغییری در مسلکتان انجام دهید حمایت بانکی نیز محقق خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به قطعه‌سازی و همچنین بخش صادرات یادآور شد: یکی از کارهای خوبی که باعث ایجاد شغل می‌شود قطعه‌سازی است که باید با تغییر تکنولوژی‌ها تغییراتی در آن به وجود بیاید و برنامه‌ای هم برای صادرات قطعه وجود داشته باشد چرا که این کار تولید کشور را فعال خواهد کرد بنابراین ما می‌خوهیم برنامه مدونی برای قطعه‌سازی تدوین شود. قطعا دولت و مجلس هم از این موضوع حمایت می‌کنند چرا که این کار باعث تولید ثروت می‌شود.

لاریجانی درباره شرایط اقتصادی کشور نیز گفت: البته شرایط به وضع مطلوبی نرسیده و یک بخشی ازآن به خارج برمی‌گردد و اینکه برخی کشورها رفتارهای متفاوتی دارند که تاثیر روانی روی کارهای سرمایه‌گذاری دارد اما مهمتر از آن وضع داخل کشور است. بعد از مساله برجام با همه گرفتاری‌ها و بداخلاقی‌ها گشایش‌هایی به وجود آمد اگرچه متاسفانه سیستم دیوانی کشور خیلی لخت است و با تانی تصمیم می‌گیرد که این خیلی مضر است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کندی روند سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: متاسفانه ایستگاه‌هایی که فرد باید اجازه بگیرد بسیار زیاد است و ممکن است در آن فساد هم وجود داشته باشد. به هر حال نظامات‌شان اشکال دارد. ما گفتیم شورایی تشکیل شود و بخشنامه‌ها و نظامات زائد اداری حذف شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا باید سرمایه‌گذاری با وجود این دالان پر پیچ و خم وارد کشور شود؟ چطور ممکن است یک سرمایه‌گذار یک یا دو سال با کفش آهنی بدود؟ میزان توقف افراد روی ایستگاه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری بسیار زیاد است و باعث می‌شود گاهی منصرف شوند. کشورهایی موفق هستند که ایستگاه‌هایشان چه در بانک‌ها و چه در بخش حکومتی کم باشد.

وی اضافه کرد: ما چند قانون برای بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و حل مشکلات سرمایه‌گذاری وضع کردیم که متاسفانه به درستی اجرا نشد. اگر اهتمام دولت جدی باشد و فضای کسب و کار تسهیل شود شرایط بهتری هم به وجود خواهد آمد.

لاریجانی تصریح کرد: ایرانیان زیادی خارج از کشور یا در داخل هستند که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کشور هستند. سیستم دیوانی باید کمک حال آنها باشد. ما از کمیسیون صنایع می‌خواهیم در این زمینه جلسه‌ای تشکیل دهد تا اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند این بندها را از جلوی پایش باز کنیم تا تولید راه بیفتد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش از این نگرانی‌هایی در مورد وضعیت خودروسازها وجود داشت، گفت: خوشبختانه از شرایط گذشته عبور کردیم. در گذشته این شرکت‌ها که باید سودآور و فعال باشند معضلاتی پیدا کرده بودند و ما به دنبال این بودیم که منابعی برای اداره آنها پیدا کنیم اما خوشبختانه مسیر درستی دنبال شد و این شرکت‌ها سرپا شدند و تکنولوژی‌های بهتری به خدمت گرفته شد و ارتباطاتی برای تولید محصولات دیگر برقرار شد.

وی همچنین گفت: خوشبختانه مدیرعامل ایران خودرو هم به محصولات این شرکت و هم نیروی انسانی توجه دارد. مدیران باید دردمندانه مسائل کارگران را دنبال کنند، همچنین باید گام‌های درستی برداشته شود تا تحولی در حوزه صادرات به وجود بیاید و کسانی که در بخش صادرات کار می‌کنند بدانند تکلیف‌شان چیست.

لاریجانی در پایان اظهار کرد: از دولت و بخش خصوصی می‌خواهیم برای رونق تولید و صادرات پیشنهادات خود را ارائه کنند، ما هم وظیفه خود می‌دانیم که اقدامی انجام دهیم که آثار این کار در بودجه سال ۹۷ دیده شود.

 

 

 

ولی ملکی، گفت: لاریجانی در این بازدید خطاب به مدیران ایران‌خودرو حمایت‌های قانونی، برنامه‌ای و بودجه‌ای  مجلس را منوط به بهبود کیفیت خودروهای داخلی غیرایمنی این شرکت کرد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس خاطرنشان کرد: اگر کلاس خودروهای داخلی تغییر داده نشود و ایران‌خودرو و سایپا همچنان به تولید پراید و پژو ۴۰۵ و سایر خودروهای خارج از رده ادامه دهد و به سمت تولید خودروهای ایمن، با کیفیت و به‌روز حرکت نکند نمی‌توان به قابل رقابت بودن خودروهای ایرانی در بازارهای جهانی و جلب رضایت مشتریان داخلی امیدی داشت.

وی در عین حال قراردادهای جدید ایران‌خودرو و سایپا با پژو و رنو سیتروئن و سایر برندهای مطرح بین‌المللی را آغازی برای تحول در صنعت خودروسازی داخلی دانست.

ملکی از تولید مشترک پژو ۲۰۷ صندوق‌دار با طرف فرانسوی و صادرات این خودرو به بازارهای جهانی خبر داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.