مدیر مجتمع مدارس مفید با اشاره به دید وسیع و ژرف بین آیت الله موسوی اردبیلی (ره) در جنبه‌های مختلف گفت: آیت الله موسوی اردبیلی (ره) بر سرمایه‌گذاری بیشتر در آموزش و تربیت همه جانبه جوانان اعتقاد و تأکید داشتند.

 

به گزارش جماران، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله موسوی اردبیلی(ره) در مجتمع آموزشی مفید افزود: در حالی که بسیاری از مراجع در تلاش برای تأسیس و گسترش حوزه های علمیه بودند، ایشان در کنار حوزه به تأسیس و گسترش مدارس و دانشگاهها اهتمام می ورزیدند.

دکتر دانش با اشاره به تأکید بنیانگذار مدارس مفید بر توجه به آموزش همه جانبه دانش‌آموزان گفت: آیت الله اعتقادی به تربیت تک بعدی دانش‌آموزان نداشتند و علاوه بر کیفیت علمی بالا، مدرسه را مکانی مناسب برای تربیت و فعالیت‌های دینی و اجتماعی می‌دیدند و حضور دانش‌آموزان مدرسه مفید در صحنه‌های انقلاب با توجه نزدیکی مسجد امیرالمؤمنین (ع) به دانشگاه تهران به عنوان کانون مبارزات از نکات برجسته و متفاوت با دیگر مدارس مذهبی در آن دوران بود.

وی یکی از تفاوتهای مدارس مفید با مدارس دیگر اسلامی را توجه به جوانب مختلف تربیتی و آموزشی دانش آموزان دانست که با تفکر خوب ایشان مدارس همراه با انقلاب حرکت می‌کرد و پس از انقلاب نیز نخستین اردوی جهادی توسط مدرسه مفید در شهرستان قروه از استان کردستان و با کمک به برداشت محصول کشاورزان برگزار شد.

 دکتر دانش با ابراز رضایت از تسری پیدا کردن اردوهای جهادی در کشور و الگوبرداری از مدارس مفید و تفکرات درخشان بنیانگذار این مدارس گفت: خوشبختانه هر سال اردوهای جهادی در مدارس مفید در حال انجام است و در بخش‌های مختلف جامعه نیز گسترش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حدود 2 هزار و 800 دانش آموز در مجموعه مدارس مفید مشغول به تحصیل هستند و بیش از 6 هزار دانش آموز از مدارس مفید فارغ التحصیل التحصیل شده‌اند تأکید کرد: تمامی این دستاوردها با نیت خیر آن بزرگوار تحقق پیدا کرده است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه گفت: عملی نمودن توصیه امام راحل در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه یکی از ایده‌های ایشان بود که با تأسیس دانشگاه مفید و همت والای ایشان به مرحله اجرا رسید.

وی در تشریح اقدامات آیت الله موسوی اردبیلی (ره) در خصوص عملی نمودن ایده وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در آن زمان تلقی از وحدت حوزه و دانشگاه، حضور روحانیون در دانشگاه بود اما آیت الله تاکیدشان بر این بود که دانشگاهی تأسیس شود و کسانی که در دروس حوزه را خوانده اند وارد دانشگاه شوند.

به گفته وی، دید وسیع ایشان در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه بود که باعث شد افرادی تربیت شوند که هم به علوم حوزوی و هم بر علوم جدید مسلط باشند.

دکتر دانش افزود: ایشان از طلبه‌ها دعوت می‌کردند در رشته‌های دانشگاهی تحصیل کنند و در همان سالهای ابتدایی فعالیت دانشگاه به اندازه‌ای سطح عملی این مرکز دانشگاهی بالا بود که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه مفید با توجه به محدود بودن پذیرش در دوره‌های دکترا به دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی، می‌توانستند در آزمون دکتری پذیرفته شوند.

مدیر مجتمع مدارس مفید در بخشی از سخنانش تأسیس و راه‌اندازی کانون توحید را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند این عالم بزرگوار برشمرد و گفت: کانون توحید در کنار حسینیه ارشاد به مرکزی برای فعالیت‌های سیاسی و دینی در قبل و پس از انقلاب تبدیل شده بود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.