ارتش امارات متحده عربی، بزرگترین و بهترین ارتش کشورهای امیرنشین خلیج فارس محسوب می‌شود.

به گزارش جماران،  این ارتش طی سال‌های اخیر با خرید انواع متنوعی از تسلیحات غربی، توانسته است به یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌های منطقه تبدیل شود. امارات در کنار خرید تسلیحاتی، برنامه وسیع تولیدات تسلیحاتی داخلی را آغاز کرده است؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون بیشتر نیازهای آموزشی خود را در کنار تولید برخی تجهیزات، در داخل کشور تأمین می‌کند.

کشورهای مختلف، به‌منظور شناخت دقیق‌تر از تهدیدات بالقوه نظامی، به توسعه تجزیه و تحلیل‌های دفاعی توسط بخش غیرنظامی اهتمام ویژه‌ای دارند. مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با درک این ضرورت، پروژه‌ای علمی با عنوان «توازن نظامی یازده کشور منطقه‌ای» با توجه به آخرین داده‌های مراکز معتبر تحقیقات دفاعی بین‌المللی از قبیل: «گلوبال سکیوریتی» ، «انستیتو خدمات پادشاهی متحده برای مطالعات دفاعی و امنیتی»، «رند کارپریشن» و «انستیتو بین‌المللی برای مطالعات استراتژیک» انجام داد و به جمع‌آوری کامل‌ترین گزارش درباره توان دفاعی و هجومی یازده کشور رقیب منطقه‌ای پرداخت. در این بخش، گزارش نیروهای مسلح امارات متحده عربی ارائه می‌شود.

امارات پس از عربستان سعودی، بزرگترین نیروی زمینی اعراب خلیج‌فارس را در اختیار دارد. این نیرو با برخورداری از تسلیحات عموماً فرانسوی، قابلیت دفاع از سرزمین خود و همچنین انجام عملیات خارج از کشور را دارد.

«شیخ‌زاید»، امیر امارات، رسالت کشورش برای تشکیل یک ارتش قدرتمند را این‌گونه تشریح کرده است: «ما در حال توسعه یک ارتش قدرتمند، به‌منظور دفع هرگونه تجاوز احتمالی هستیم و قصد تهاجم به هیچ کشوری را نداریم».

در سال 1976 که کشور امارات شکل گرفت، به‌دلیل هراس امیرنشین‌ها از قدرت‌گیری دیگری، روند وحدت نیروهای مسلح آنان به تأخیر افتاد. در این راستا، به‌ویژه امیر دوبی، به گسترش نیروهای مسلح خود به‌طور جداگانه ادامه می‌داد و تنها به‌صورت تشریفاتی از دستورات اتحادیه پیروی می‌کرد. در سال 1987 انتصاب پسر18 ساله شیخ‌زاید، یعنی «شیخ محمدبن‌زاید آل‌نهیان»، به‌عنوان رییس ستاد ارتش امارات این اتحاد شکننده را تکان داد و اگرچه به‌سرعت این تصمیم لغو گردید، اما روند بدبینی امیرنشین دوبی را شدت بخشید.

فرماندهی نیروی زمینی امارات در ابوظبی قرار داشت و از یک تیپ گارد سلطنتی، دو تیپ زرهی، سه تیپ پیاده‌نظام، دو تیپ پیاده‌نظام مکانیزه و یک تیپ مستقل توپخانه تشکیل شده بود. در اوایل سال 2010 گارد ریاست‌جمهوری نیز شکل گرفت که این گارد بخشی از گارد سلطنتی محسوب می‌شود. گارد ریاست‌جمهوری از تفنگ‌داران دریایی، واحدهای ترابری هوایی، نیروهای ویژه امیری و گردان مکانیزه تشکیل شده‌است. این نیروها به‌عنوان تنها نیروهای نظامی عرب در جنگ افغانستان شرکت کرده‌اند.

برخلاف دیگر ارتش‌های امیرنشین خلیج‌فارس، ارتش امارات به‌تنهایی و بدون تکیه بر نیروهای خارجی توان اجرای عملیات و دفاع از سرزمین خود را دارد. امارات با کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا قرارداد همکاری مشترک دفاعی به امضا رسانده است. ارتش این کشور سالانه در تمرینات مشترک نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس و شمال اقیانوس هند شرکت می‌کند

آگاهی از توان دفاعی و هجومی امارات به عنوان یکی از همسایگان ایران در منطقه، امری ضروری جهت سیاستگذاری در حوزه امنیتی و دفاعی است و این پژوهش با هدف مذکور در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تهیه و تولید شده‌است.

به منظور دریافت و مطالعه متن کامل گزارش بررسی کمی و کیفی نیروهای مسلح امارات متحده عربی، از لینک دانلود زیر استفاده کنید

 

دانلود 636484115442323766
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.