نماینده مردم تهران به تشریح جزئیات دریافت تسهیلات کلان از سوی افرادی معدود پرداخت.

 

به گزارش جماران، دکتر محمود صادقی در جدیدترین اظهار نظر خود در مورد لیستی که از اسامی چندین بدهکار دانه درشت بانک سرمایه پرده برداشته بود، گفت:

 مهم تر از نام ها و اعداد و ارقام خیره کننده مطالبات معوق در نظام بانکی ما تحلیل این پدیده در اقتصاد ما است؛ شاید واژه سرمایه‌داری رفاقتی  (crony capitalism) بهترین واژه برای تبیین این وضع باشد؛ با چند آقازاده و سردارزاده رفیق شو با چندصدمیلیارد بدهی بگو من یک ریال هم بدهی ندارم!

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی افزود:هر کدام از اشخاصی که اسامی آنها منتشر شده و ادعایی برخلاف این موضوع دارند عنوان کرده‌اند که تسهیلات دریافت نکرده‌اند یا تسهیلات دریافتی را بازپرداخت کرده‌اند می‌توانند موضوع را به بانک اعلام کنند چرا که اطلاعات مذکور در بانک مبنی بر بدهکار بودن وجود دارد و اسامی بر اساس اطلاعات موجود در بانک منتشر شده است.

 

همچنین وی در گفتگو با روزنامه ایران به بیان برخی جزئیات این لیست پرداخته است که در ادامه آن را از نظر می گذرانید:

آقای هدایتی در واکنش به لیستی که شما منتشر کرده‌اید، گفته نه از بانک سرمایه وامی دریافت کرده و نه حتی تقاضایی در این خصوص داشته. حتی شما را هم تهدید به شکایت کرده است. این واکنش چقدر صحت دارد؟


این لیستی است که خود بانک سرمایه تهیه کرده و امضا هم شده است و اعضای هیأت مدیره بانک آن را امضا کرده‌اند. البته این اطلاعات مربوط به تاریخ مهرماه سال 95 است اما به احتمال زیاد اطلاعات تکمیلی آن هم منتشر خواهد شد. بنابراین این ادعای من درباره بدهی ایشان یا هیچکس دیگری نیست، بلکه لیستی است که هیأت مدیره بانک آن را تأیید کرده‌اند و اگر آقای هدایتی می‌گویند که بدهی ندارند و تسویه کرده‌اند می‌توانند مدارک خود را ارائه کنند.


شما تاکنون سندی دال بر بازپرداخت این بدهی‌ها ندیده‌اید؟


این لیست همانطور که گفتم در همان تاریخ در بانک سرمایه صورت جلسه شده است و خطاب به مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در همان زمان آن را اعلام کرده‌اند. اخیراً هم بحث‌هایی درباره این دست اسناد شده بود اما ما هنوز مدرکی دال بر تسویه بدهی‌های یاد شده در این فهرست ندیده‌ایم و همانطور که گفتم اگر کسی از این افراد مدرکی دارد که بدهی خود را بازپرداخت کرده، می‌تواند منتشر کند و ما هم استقبال می‌کنیم که موضوع شفاف شود.

 


شما در همین مدت بین تهیه لیست تا کنون درباره بازپرداخت این بدهی‌ها پیگیری نکردید که اطلاعات جدیدتری کسب کنید؟


این لیست قبلاً تهیه شده بود اما اخیراً به دست من رسید. ما قبلاً اطلاعاتی درباره بدهی‌های بدهکاران به بانک سرمایه داشتیم اما این اطلاعات جزئی‌تر تازه به دست ما رسیده و البته احتمالاً هم اطلاعات بیشتری در آینده کسب کنیم.
این اطلاعات چقدر صحت گفته‌های طیف منتقدان دولت در این خصوص که تخلفات بانک سرمایه در دولت یازدهم و بعد از سال 92 رخ داده را تأیید می‌کند و یا چقدر در تناقض با آن است؟
خب به هر حال این دست اظهارنظرها قدری غلوآمیز است و با واقعیت فاصله دارد. از مجموع بدهی‌های یاد شده حدود 400 میلیارد آن مربوط به مدیریت جدید است. چون مدیریت دولت دهم در دولت یازدهم هم تا مدتی بودند. حدود 6 هزار میلیارد تومان از مجموع این بدهی مربوط به دولت قبل از سال 85 تا زمان تغییر مدیریت است و حدود 400 میلیارد تومان هم مربوط به دوره مدیریت جدید می‌شود. اینکه بخواهیم تخلفات صورت گرفته را به یک دولت خاص نسبت دهیم کار غلطی است که با تهیه گزارش تحقیق و تفحص که به صورت علنی هم قرائت خواهد شد مشخص می‌شود این دست اظهارات صحت ندارد. ضمن این‌که الآن هم تاریخ عقد قرارداد این وام‌ها کاملاً مشخص است و قابل پیگیری .


آیا این لیست به قوه قضائیه همرفته است؟


در برخی موارد بله، کار به دستگاه قضایی هم کشیده شده است. مثلاً در همان لیستی که منتشر کردم ردیفی به نام هزینه پیگیری دیده می‌شود که مربوط به همین موضوع است و مربوط به طرح دعوای قضایی می‌شود. طبق اطلاعاتی که من دارم تخلفات این وام‌ها تنها مربوط به عدم بازپرداخت آن نمی‌شود و در موارد دیگری مانند تعیین وثیقه وام هم تخلفات متعدد و بزرگی دیدیم که مثلاً وثیقه‌هایی چند برابر قیمت واقعی خود توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده بودند.
یا مواردی از توصیه‌ها و زد و بندها برای پرداخت وام وجود دارد. در این موارد تنها گیرنده وام نیست که تخلف کرده و در معرض اتهام است بلکه افرادی که زمینه این کار را برای او فراهم کرده‌اند هم متخلف محسوب می‌شوند و باید به اعمال آنها نیز رسیدگی شود. بنابراین نباید فهرست متخلفان را به دریافت کنندگان این وام‌ها تقلیل دهیم.

 

ماجرای لیست افشا شده چیست؟ 

گفتنی است که دکتر محمود صادقی پنج شنبه هفته گذشته  با انتشار  عکسی در کانال تلگرام خود  به بدهکاران بانک سرمایه اخطار داد،  در صورتی که ظرف 48 ساعت بدهی های خود را پرداخت نکنند، اسامی آنها را اعلام خواهد کرد. 

بدهی این افراد چیزی حدود 6 هزار و 900 میلیارد تومان  است! پس از گذشت این  اولتیماتوم، وی اسامی بدهکاران را منتشر  کرد 

 

photo_2017-12-02_15-24-06

با توجه به کیفیت پایین تصویر، تصاویر  بازنویسی شده ی لیست را می توانید در آلبوم زیر ببینید 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.