محمد کاظمی با بیان این‌که روند تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مراحل پایانی است، گفت: امیدواریم طی چند جلسه آتی روند بررسی‌های نهایی و تصویب لایحه حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی به پایان برسد و لایحه را برای تصویب نهایی به صحن بفرستیم.

 

به گزارش جماران؛ نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به افزایش چشم‌گیر آمار سوءاستفاده جنسی از کودکان، از آخرین مراحل تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در این کمیسیون خبر داد و گفت: در این لایحه برای والدینی که مرتکب چنین قصورهایی در تربیت یا مراقبت از کودکان شوند، مجازاتی همچون جزای نقدی، حبس تعلیقی و مواردی از این دست که بتواند والدین را متوجه مسئولیت‌شان کنند، درنظر گرفتیم.

محمد کاظمی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال کودکان قدرت دفاع از خود را به‌لحاظ شرایط جسمی ندارند و بنابر این قانون‌گذار باید در قبال تعدیات احتمالی علیه آن‌ها، حمایت و توجه قانونی بیشتری را درنظر بگیرد و این لایحه نیز در همین راستا توسط دولت تهیه و به مجلس تقدیم شده است.

افزایش چشم‌گیر آمار سوءاستفاده جنسی از کودکان

وی همچنین با اشاره به وضعیت نابه‌سامان مسائل اخلاقی در جامعه گفت: متاسفانه نابه‌سامانی‌های اجتماعی در سال‌های اخیر افزایش یافته و شاهد موارد متعدد کودک‌آزاری بوده و علاوه بر آن، برخی بحران‌های اجتماعی دیگر همچون بحران کودکان کار و تکدی‌گری کودکان در شهرها، سوءاستفاده‌ها و تجاوزهای جنسی علیه کودکان نیز رشد چشمگیری داشته و آمار این جرائم در سال‌های گذشته و حتی همین یکی، دو سال اخیر با افزایش قابل‌توجهی روبرو بوده و این مسئله لزوم توجه بیشتر به حمایت از حقوق کودکان را می‌طلبد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تهیه لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نیز انگیزه افزایش حمایت از کودکان تهیه شده، خاطرنشان کرد: کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تشکیل کمیته فرعی، کار تخصصی بسیار خوبی در مورد این لایحه انجام داده و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اقدامات و همکاری‌های موثری با ما داشت.

آخرین مراحل تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این‌که روند تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مراحل پایانی است، گفت: امیدواریم طی چند جلسه آتی روند بررسی‌های نهایی و تصویب لایحه حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی به پایان برسد و لایحه را برای تصویب نهایی به صحن بفرستیم.

او خاطرنشان کرد: این لایحه درمورد والدینی که به وظایف شرعی و قانونی خود در بحث تربیت، تحصیلات و مراقبت از کودکان مرتکب قصور می‌شوند، مجازاتی را درنظر گرفته تا مانع از بروز چنین مشکلاتی شود.

جزای نقدی و حبس تعلیقی در انتظار والدین بدسرپرست

عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر لزوم تناسب مجازات و جرائم یادآور شد: در این لایحه برای والدینی که مرتکب چنین قصورهایی در تربیت یا مراقبت از کودکان شوند، مجازاتی همچون جزای نقدی، حبس تعلیقی و مواردی از این دست که بتواند والدین را متوجه مسئولیت‌شان کنند، درنظر گرفتیم.

امکان جدا کردن کودکان از والدین بدسرپرست توسط نیروی انتظامی

وی افزود: همچنین در این لایحه برای مددکاران اجتماعی و بهزیستی و مسئولان نیروی انتظامی اختیاراتی لحاظ شده که براساس آن می‌توانند کودکان دارای والدین بدسرپرست را از آن‌ها جدا کند و به مراکز قانونی تحویل دهد و همچنین سوءاستفاده از کودکان در مسائل جنسی و همچنین در محیط کار به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و تمهیدات قانونی برای جلوگیری از بروز این مسائل درنظر گرفتیم و درواقع مجازاتی که درمورد سوءاستفاده جنسی از کودکان درنظر گرفتیم، شدیدتر از موارد مشابه درمورد بزرگسالان است.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این‌که طرح‌ها و لوایح زیادی در نوبت بررسی صحن علنی نیست، اعلام کرد: امیدواریم به محض تصویب این لایحه در کمیسیون، امکان بررسی و تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس مهیا شود؛ چرا که صحن علنی آن‌چنان با فشردگی دستورکار روبرو نیست.

ابراز امیدواری نسبت به تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در صحن علنی

کاظمی در پایان تاکید کرد: باتوجه به اهمیت این لایحه و حساسیتی که نمایندگان در قبال آسیب‌های اجتماعی دارند، به نظر می‌رسد مشکل خاصی در روند تصویب این لایحه نداشته باشیم و به نظر می‌رسد امکان تصویب آن در صحن مهیا باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.