رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، واشنگتن را متهم کرد که در چند سال گذشته طرح‌هایی را برای دولت-سازی در افغانستان دنبال کرد که تنها موجب ایجاد سیستم موازی شده و طبق آن نیروهای آمریکایی قوانین را در این کشور نقض کردند.

 

رئیس‌جمهوری سابق افغانستان شدیدا از آمریکا و جنگ با ترور آن که تنها موجب برانگیخته شدن خشم مردم شده، انتقاد کرد. به گفته او، واشنگتن همچنان نیاز دارد که با مسکو، پکن و تهران همکاری کند.

به گزارش جماران، اقدامات ایالات متحده آمریکا و متحدانش در افغانستان با انتقادات شدیدی در سراسر جهان مواجه است. حامد کرزای، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان که با نام "عروسک آمریکا" هم شناخته می‌شود، تاکید کرد ۱۶ سال جنگ با ترور هم منجر به بهبود شرایط در کشورش نشد.

کرزای به روزنامه بیلد آلمان گفت، داعش اکنون "در حال رشد" در افغانستان است و این "نتیجه مستقیم سیاست آمریکا و حضور آمریکا" در افغانستان است. او افزود: این جنگ با ترور هنوز هم مایه خشم افغان‌هاست. آمریکایی‌ها در کنار پاکستانی‌ها بزرگترین موانع برای روند صلح بین افغان‌ها هستند.

این مقام سابق افغانستان افزود: به منظور مقابله با تروریسم، باید یک ائتلاف بین‌المللی شکل می‌گرفت. لازم است آمریکا با قدرت‌های بزرگی مثل روسیه، چین و ایران همکاری کند تا موفق شود چرا که حضور آمریکا موفق نبود و تنها به افراطگرایی دامن زد.

رئیس‌جمهوری سابق افغانستان که از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ در راس قدرت بود، همچنین واشنگتن را متهم کرد که در چند سال گذشته طرح‌هایی را برای دولت-سازی در افغانستان دنبال کرد که تنها موجب ایجاد سیستم موازی شده و طبق آن نیروهای آمریکایی قوانین را در این کشور نقض کردند. کرزای گفت: آنها همچنین به رقابت با نیروهای امنیتی افغانستان پرداختند و به شدت به فساد دامن زدند.

او تاکید کرد: و در حالی که واشنگتن و نخبگان آمریکا هرگز تلاش نکردند تا درباره اتهام مداخله روسیه در انتخاباتشان جار و جنجال به راه بیندازند، آمریکا در سیستم انتخاباتی ما دخالت کرد و دولتی را به وجود آورد که از قانون اساسی افغانستان تبعیت نمی‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.