سیاوشی یادآور شد: متاسفانه کشور ما در موضوع خشونت علیه زنان نسبت به برخی از کشورهای آسیا رتبه بالاتری دارد، اما در خاورمیانه نسبت به برخی از کشورها پایین‌تر هستیم.

 

به گزارش جماران؛ عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه براساس آخرین آمار بالاترین میزان خشونت در ایران نسبت به زنان مربوط به خشونت خانگی است، گفت: لایحه تامین امنیت زنان که در قوه قضاییه در حال بررسی است، مراحل پایانی را می‌گذراند و طی دو هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود.

طیبه سیاوشی با اشاره به روز جهانی منع خشونت علیه زنان گفت: براساس آخرین آمارها بالاترین میزان خشونت در ایران نسبت به زنان مربوط به خشونت خانگی است و معمولا از بین زنان آسیب‌دیده کمتر کسی راضی می‌شود، درباره این خشونت صحبت کند، چراکه فکر می‌کنند، این کار به استحکام خانواده آسیب می‌زند.

او یادآور شد: صرفا خلاء قانونی باعث نمی‌شود که زنان پس از آسیب دیدن به مراجع قانونی مراجعه کنند، در حقیقت هم‌اکنون نیز قوانینی هستند که می‌توانند؛ احقاق حقوق زنان را موجب شوند، اما مهمترین موضوع این است که ما مهارت‌ها و آموزش‌های لازم را برای زندگی نیاموخته‌ایم و بسترسازی لازم فرهنگی در سطح جامعه از طریق رسانه ملی و دیگر دستگاه‌ها انجام نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: زنان و مردان در جامعه ما با حقوق، تکالیف و مواردی که مصادیق جرم محسوب می‌شود و در قانون برای آنها مجازات تعیین شده، آشنا نیستند. در حقیقت طبقه متوسط رو به پایین جامعه از این آگاهی‌ها و آموزش‌ها برخوردار نیستند، از همین رو آموزش و پرورش باید در این زمینه پیشگام باشد.

سیاوشی با بیان اینکه قانون صرفا نمی‌تواند در تامین امنیت زنان راه‌حل نهایی باشد، گفت: آموزش، فراهم کردن زمینه فرهنگی و قانون در کنار هم می‌تواند؛ حقوق زن، رفع خشونت و استحکام خانواده را تامین کند. در کشورهای پیشرفته این آموزش‌ها و بسترسازی‌ها از مهد کودک به کودکان آموزش داده می‌شود، اما در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد.

او تصریح کرد: به طور مداوم درباره مسائل و مشکلات فرهنگیان صحبت می‌شود، اما درباره مسائل و مشکلاتی که دانش‌آموزان با آن درگیر هستند؛ صحبتی نمی‌شود. متاسفانه یک سری مسائل حفظی که ممکن است، دانش‌آموز هیچ گاه در طول عمرش به آن نیاز پیدا نکند به او آموزش داده می‌شود اما مهارت‌های لازم اجتماعی به آن‌ها آموزش داده نمی‌شود و این آموزش‌ها مغفول مانده است و ما امروز متوجه شده‌ایم که اگر خانواده‌ها آسیب می‌بینند به دلیل این است که زن و مرد از کودکی آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.

عضو فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه همیشه در مشکلات و مسائل نیز انگشت به سوی زنان است، در حالی که اگر هر دو محور خانواده یعنی زن و مرد در مشکلات مورد خطاب باشند؛ قطعا مشکلات به راحتی قابل حل است.

سیاووشی یادآور شد: متاسفانه کشور ما در موضوع خشونت علیه زنان نسبت به برخی از کشورهای آسیا رتبه بالاتری دارد، اما در خاورمیانه نسبت به برخی از کشورها پایین‌تر هستیم.

او با اشاره به لایحه تامین امنیت زنان که در قوه قضاییه در حال بررسی است، تصریح کرد: طی صحبت‌هایی که امروز با کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس داشتیم، مشخص شد که این لایحه مراحل پایانی را می‌گذراند و به زودی تقدیم مجلس می‌شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این لایحه طی یک الی دو هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود، خاطرنشان کرد: آخرین مرحله این لایحه در معاونت حقوقی قوه‌قضاییه در حال انجام است.

سیاوشی در پاسخ به این سوال که آیا آمار مشخصی درباره خشونت علیه زنان در محیط‌های کاری وجود دارد یا خیر گفت: فکر می‌کنم از سوی سازمان‌های متولی در این باره آمار مشخصی وجود ندارد و من تاکنون چنین آماری ندیده‌ام.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.