شهردار تهران در خصوص وضعیت ایمنی خط ۷ مترو تهران اظهار کرد: وضعیت ایمنی خط ۷ مترو تهران در شرایط بحرانی بود و ارتباطی با مسائل سیاسی نداشته است. از نظر شرایط الکترونیکی و سیگنال‌هایی که برای کنترل حرکت قطارها پیش بینی شده است، این خط از مترو تهران وضعیت مناسبی نداشت و کنترل قطارها به شکل دستی انجام می‌شد. از آنجایی که فاصله حرکت قطارها نیز زیاد بود، احتمال خطای انسانی افزایش پیدا می‌کرد.

به گزارش جماران؛ شهردار تهران از برگزاری مناقصه‌ای بین‌المللی از طریق وزارت کشور برای خریداری ۶۵۰۰ واگن مترو خبر داد و گفت: قرار بود تکلیف این مناقصه تا پایان آبان ماه مشخص شود، اما با درخواست شرکت‌های حاضر در مناقصه این زمان تمدید شد.

محمدعلی نجفی با نادرست دانستن آمارهایی که میزان استفاده از حمل و نقل عمومی شهر تهران را تا ۶۰ درصد اعلام می‌کنند، گفت: میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران حداکثر ۴۶ درصد است که ۲۵ درصد از آن با تاکسی و ماشین‌های سواری و ۲۱ درصد از آن با مترو و اتوبوس انجام می‌شود.

نجفی با بیان اینکه ساخت معابر جدید نه تنها مشکل حمل و نقل تهران را حل نمی‌کند، بلکه آلام جدیدی نیز بر آن می‌افزاید، افزود: تهران در شرایط مناسبی در حمل و نقل عمومی قرار ندارد و بیش از ۵۴ درصد از حمل و نقل مردم شهر تهران با ماشین‌های شخصی انجام می‌شود. میزان استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی در مقابل سایر شهرها ارقام پایینی را نشان می‌دهد.

تعداد واگن‌های مترو باید به عدد ۴۰۰۰ برسد

وی مهم‌ترین اولویت شهرداری در بهبود وسائل حمل و نقل عمومی را سرمایه‌گذاری بر روی مترو اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در شهر تهران ۱۳۰۰ واگن مترو داریم که نزدیک به یک سوم آن یا کار نمی‌کند یا باید تعمیر شود. در صورتی که تعداد واگن‌های فعال در متروی تهران باید به ۴۰۰۰ واگن برسد.

شهردار تهران با اعلام اینکه در حال حاضر ۶۵۰۰ اتوبوس در سطح شهر فعال هستند، تصریح کرد: این تعداد باید به ۱۰ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد. با توجه به اینکه بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری در این بخش شده است، رسیدن به این هدفگذاری مسیر راحت‌تری را نشان می‌دهد. در حالیکه مترو به دلیل سرمایه‌گذاری شهرداری و دولت، مسیر دشوارتری را در پیش دارد. پیش بینی می‌کردیم که قیمت مطرح شده در این مقایسه باید زیر یک میلیون دلار باشد، ولی در حال حاضر مبالغ بیشتری پیشنهاد داده شده است.

وضعیت ایمنی خط ۷ مترو بحرانی بود

نجفی در خصوص وضعیت ایمنی خط ۷ مترو تهران اظهار کرد: وضعیت ایمنی خط ۷ مترو تهران در شرایط بحرانی بود و ارتباطی با مسائل سیاسی نداشته است. از نظر شرایط الکترونیکی و سیگنال‌هایی که برای کنترل حرکت قطارها پیش بینی شده است، این خط از مترو تهران وضعیت مناسبی نداشت و کنترل قطارها به شکل دستی انجام می‌شد. از آنجایی که فاصله حرکت قطارها نیز زیاد بود، احتمال خطای انسانی افزایش پیدا می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به مشکل هواسازها در این خط متروی تهران ادامه داد: در صورتیکه در یکی از تونل‌ها آتش سوزی اتفاق می‌افتاد، ممکن بود تا صدها نفر دچار خفگی شده و کشته شوند. از آنجایی که جان شهروندان در اولویت بیشتری قرار داشت، تصمیم گرفتیم تا این خط به شکل موقت کار خود را ادامه ندهد.

نیاز ۴۰۰میلیارد تومانی برای ایمن‌سازی خط ۷ مترو تهران

شهردار تهران با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی خط ۷ مترو لازم است، گفت: در تلاش هستیم تا با تامین این مبلغ، خط ۷ متروی تهران تا اول فروردین ماه و آغاز سال نو راه‌اندازی شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه واگن سازی تهران تا ۴۰ درصد توان ساخت واگن‌های مترو را دارد، اضافه کرد: قرار است تا کمپانی‌های خارجی شرکت کننده در مناقصه، منابع لازم را برای ساخت واگن‌ها تامین کنند؛ چرا که منابع داخلی برای ساخت واگن‌ها به اندازه کافی وجود ندارد، اما قرار است تا ۴۰ درصد از ساخت واگن‌ها در داخل کشور انجام شود.

نجفی با بیان اینکه در دوره مدیریتی وی تنها ۷۰ درصد از درآمدهای شهرداری تامین شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرداری تهران بیش از ۶۸ هزار نفر کارمند وجود دارد که شهر تهران با همکاری آنان اداره می‌شود، اما با این وجود پرداخت حقوق ماهیانه این افراد مبلغ عظیمی است که باعث می‌شود اولویت شهرداری تهران، پرداخت حقوق این کارمندان باشد. به این ترتیب طرح‌های عمرانی در اولویت بعدی قرار می‌گیرند.

هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری را منتشر می‌کنیم

وی با تاکید بر اهمیت شفاف بودن شهرداری و شورای شهر تصریح کرد: شفافیت باعث می‌شود تا شهروندان شهر را از آن خود بدانند. به همین دلیل آنها باید در جریان اتفاقاتی که در شهرداری می‌افتد، قرار بگیرند. به همین دلیل مجموع درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران تا پایان شهریور مشخص شده است، اما به دلیل نبود آمادگی سیستم فناوری امکان انتشار آن در پرتال شهرداری فراهم نشده است. همزمان با آمادگی این پرتال تا آخر آذرماه هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری و قراردادهای این ارگان در پورتال عمومی منتشر خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در سال ۹۵ نزدیک به ۸۹ روز از سال هوای تهران در شرایط نامطلوب هشدار یا بدتر قرار داشته است، ادامه داد: مسئله سوخت‌های فسیلی و استانداردسازی آنها به همراه تولید خودروهایی که آلودگی کمتری تولید می‌کنند، در اولویت بهبود هوای شهر تهران قرار دارد. باید مسئله کاتالیست‌های خودروها را که مانع از ورود آلودگی به هوا می‌شوند، جدی بگیریم و به سمت گازسوز کردن اتومبیل‌های مصرف کننده سوخت فسیلی حرکت کنیم.

برقی شدن موتورسیکلت‌ها از راهکارهای کاهش آلودگی هوا

وی در ادامه برقی شدن موتورسیکلت‌ها را یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: اگرچه در این دو سال آلودگی هوا بهبود نسبی پیدا کرده است، اما باید استانداردهای سوخت را به سمت یورو۵ ببریم. اگرچه قوانین و مصوبات لازم در مورد ساخت اتومبیل‌ها به اندازه کافی وجود دارد، اما راهنمایی رانندگی نیز باید برای جدی گرفته شدن مسئله نصب کاتالیست‌ها وارد عمل شود و با قانون شکنان برخورد کند.

نجفی با بیان اینکه تنها امضای بیانیه‌های بین‌المللی در زمینه محیط زیست دردی را دوا نمی‌کند، اظهار کرد: برای مثمر ثمر شدن در این زمینه به سه مرحله احتیاج داریم. مرحله اول مربوط به داشتن برنامه است که دولت در سال ۹۰ و ۹۳ برنامه ریزی‌هایی در این زمینه را انجام داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مرحله دوم مربوط به تامین منابع است که در این زمینه هم برای مثال در تامین حمل و نقل عمومی برقی به منابع بسیار زیادی احتیاج داریم. در مرحله مدیریت نیز در کشور ضعف‌هایی وجود دارد. این در حالیست که شهرهای پیشرفته شاخص‌های کیفیت زندگی را به حد مطلوبی رسانده‌اند و به دنبال شاخص‌هایی مانند نبود زباله یا آلودگی هستند، اما آمادگی لازم برای اجرای این شعارها در شهر تهران وجود ندارد.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران از نظر سرمایه‌گذاران خارجی دارای جذابیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی است، افزود: در حال حاضر شهرداری تهران در تلاش است تا ۱۰۰ طرح قابل سرمایه گذاری خارجی را جمع‌آوری و دسته بندی کرده و طی برگزاری همایشی در سال ۹۶ تحت عنوان «فرصت‌های سرمایه گذاری در تهران» آن را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کند.

وی با اشاره به سه گروه هدف که برای سرمایه‌گذاری در شهر تهران شرایط مساعدی دارند افزود: سرمایه گذاران داخلی عمدتا تجربه مثبتی در همکاری با شهرداری‌های تهران ندارند، اما ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی علاقمندی زیادی به سرمایه‌گذاری در شهر تهران نشان دادند.

شهردار تهران ضمن اشاره به میزان مقاومت ساختمان‌های تهران در برابر زلزله، از آمادگی نسبی شهر تهران برای مقابله با زلزله خبر داد.

محمدعلی نجفی در ادامه اظهاراتش ضمن تسلیت به مناسبت حادثه زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: شهرداری تهران در حد توان خود نسبت به جبران آثار مخرب زلزله کرمانشاه اقدام کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد آمادگی تهران در مقابله با حوادث غیرمترقبه مثل زلزله تصریح کرد: زلزله، طبیعت زمین است و نباید از آن ترسید. بلکه باید کاری کنیم که ریسک این حادثه تا حد امکان کاهش یابد. طبیعتا ایجاد ساختمان‌های بهتر و فراهم کردن امکانات برای شرایط بعد از وقوع حادثه و مدیریت بحران تهران از جمله موضوعات حیاتی است.

نجفی تاکید کرد: مدیریت بحران تهران از برخی جهات در شرایط مناسبی قرار دارد و جای نگرانی نیست. در بخش آموزش و سخت افزاری آمادگی داریم. البته مدیریت و پیشگیری باید محور قرار گیرد که نظام مهندسی بخشی از مقوله پیشگیری به حساب می‌آید و البته این موضوع در حیطه شهرداری تهران نیست.

ساخت و ساز روی گسل‌های تهران اشتباه بود

میزان مقاومت ساختمان‌های تهران در برابر زلزله

شهردار تهران در مورد میزان مقاومت ساختمان‌های تهران در برابر زلزله اظهار کرد: در برخی نقاط تهران ساختمان‌ها روی گسل یا نزدیک به گسل ساخته شده‌اند که کار اشتباهی است. برخی ساختمان‌های تهران در برابر زلزله ۷ ریشتری هم مقاوم هستند، اما برخی نیز در مقابل زلزله پنج ریشتری نیز مقاومت ندارند. در آئین‌نامه نظام مهندسی تاکید شده که ساختمان‌ها حداقل باید در برابر شدت زلزله ۷ ریشتری، مقاوم باشند.

طرح کاهش بافت فرسوده تهران در مرحله عملیاتی

وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، همچنین با اشاره به ضرورت کاهش حجم بافت فرسوده تهران، گفت: کاهش بافت فرسوده در تهران آغاز شده است، اما باید توجه داشته باشیم که از سوی دیگر بر تعداد آن اضافه می‌شود. آقای رئیس جمهور به نوسازی بافت فرسوده تهران تاکید بسیاری دارند. در این مورد دو جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار شده که آخرین جلسه مربوط به دو هفته پیش است. در آن جلسه طرح تهیه شده برای کاهش بافت فرسوده تهران با همکاری وزارت راه و شهرسازی ارائه شد و مورد تایید رئیس جمهور قرار گرفت و در حال حاضر در مرحله عملیاتی شدن قرار دارد.

نجفی تاکید کرد: با اجرای طرح کاهش حجم بافت فرسوده تهران قول می‌دهم طی چند سال آینده تحولی در بافت فرسوده ایجاد شود که برای شهروندان تهران محسوس خواهد بود.

"مدیریت بحران تهران" با "شهرداری" است

شهردار تهران با اظهار اینکه مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری است، گفت: در این زمینه از نظر برنامه‌ای آمادگی داریم. همچنین برای محلاتی که ممکن است در اثر وقوع زلزله دچار خسارات شوند، برنامه ریزی کرده‌ایم. البته هنوز آموزش برای این محلات آغاز نشده است.

آمادگی نسبی شهر تهران برای مقابله با زلزله

به گفته نجفی، در ۱۰ پارک جنگلی تهران امکان اسکان برای جمعیتی حدود ۶۰۰ هزار نفر ایجاد شده است. همچنین ۵۰ هزار بسته کمک‌های اولیه فراهم شده است. افزون بر اینها ۱۱۰ پایگاه یا سوله که در اختیار بخش‌های مختلف بود، در حال پس گرفتن آنها هستیم که یکی هم در اختیار صدا و سیما بود. بنابراین آمادگی نسبی در تهران برای مقابله با حوادث غیر مترقبه مثل زلزله وجود دارد.

لزوم افزایش بودجه تامین تجهیزات بحران

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه تجهیزات مربوط به بحران به ویژه زلزله نیز آمادگی نسبی داریم، اظهار کرد: لازم است بودجه سال آینده برای تهیه تجهیزات مربوط به بحران افزایش پیدا کند.

شناسنامه بحران برای ۱۰۰۰ مدارس تهران

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت آموزش برای مدارس در زمینه حوادث غیرمترقبه گفت: برای ۱۰۰۰ مدرسه شناسنامه بحران تهیه کرده‌ایم. همچنین ضمن توافقی که با وزیر آموزش و پرورش صورت گرفته، قرار شده با همکاری وزارت آموزش و پرورش، مدیریت بحران در مدارس جدی‌تر گرفته شود و ۱۰ ساعت وقت مدرسه در اختیار کارشناسان شهرداری به منظور ارائه آموزش‌های لازم مربوط به مدیریت بحران قرار داده شود.

نجفی در مورد مقاوم سازی مدارس نیز اظهار کرد: چند سال پیش یک میلیارد دلار در قانون بودجه آموزش و پرورش برای مقاوم سازی مدارس به کار گرفته شد که نمی‌دانم چه مقدار از آن به تهران تخصیص پیدا کرد، اما واضح است که نظارت بر مقاوم سازی مدارس و سایر ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های تجاری و مسکونی بر عهده شهرداری است.

تکلیف مصوبه برج باغ در مدیریت جدید شهر تهران

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تخریب باغات تهران، با اشاره به اینکه حدود ۸ یا ۱۰ سال پیش طرحی با عنوان برج باغ در شورای شهر تهران به تصویب رسید، گفت: در دوره‌ای ارائه مجوز برای ساخت و ساز در باغ‌ها ممنوع بود، اما برخی مالکین دنبال ساخت و ساز داخل باغ خود بودند. در همین مقطع اقداماتی مثل آتش سوزی‌های عمدی در باغات تهران صورت می‌گرفت. این روند باعث تصویب مصوبه برج باغ در شورا شد.

وی تصریح کرد: طبق این مصوبه مالکین می‌توانند تنها در ۳۰ درصد باغ ساخت و ساز انجام دهند. ظاهر این مصوبه خوب بود، اما در اجرا دچار اشکالاتی شد. زیرا برخی ساخت و ساز داخل باغ را تا ۴۰ درصد نیز پیش بردند یا به جای شش طبقه ۱۰ طبقه ساختند. متاسفانه شهرداری تصمیم نابجایی مبنی بر اینکه ۸۰ تا ۱۰۰ درصد باغ را تبدیل به پارکینگ کند، گرفته شد. طبیعی بود که با این تصمیم درختان باغ خشک می‌شدند.

نجفی با تاکید بر اینکه شورای قبلی باید جلوی این مصوبه را می‌گرفت، گفت: در شرایط کنونی شورای شهر تهران و شهرداری در این زمینه توافق کامل دارند. بنابراین این مصوبه یا باید به طور کلی منتفی شود یا اصلاح جدی در آن صورت گیرد.

شهردار تهران تاکید کرد: در دوره جدید مدیریت شهر تهران هیچ مجوز برج باغ داده نشده است و سعی شده مجوزهای قبلی طبق مقررات تعیین شده اجرایی شوند.

مردم تخلفات را به ۱۳۷ اعلام کنند

نجفی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد میزان انتقادپذیری شهرداری تهران اظهار کرد: به هیچ وجه تذکرات مردم را نق زدن به حساب نمی‌آوریم، بلکه برعکس، از همه شهروندان تهران تقاضا می‌کنیم کلیه مسائل خلاف عرف و قانون را در تهران به ویژه در مورد مسائل زیست محیطی از طریق شماره تماس ۱۳۷ گزارش دهند.

عزل تعدادی مدیر در شهرداری به دلیل قطع درختان توسط یک موسسه

وی با بیان اینکه شهرداری تهران نسبت به از بین رفتن درختان و باغات حساسیت بسیار جدی دارد، گفت: چند هفته پیش یک موسسه تعدادی از درختان را قطع کرده بود که بلافاصله طی دو تا سه روز پرونده را به دستگاه قضایی فرستادیم که این موضوع منجر به عزل تعدادی از مدیران شد. البته در چنین شرایطی تقاضا داریم دستگاه قضایی در صدور حکم به سرعت عمل کند.

اجرای طرح محله محور و ایجاد باشگاه مشاوران شهرداری

شهردار تهران اظهار کرد: سازمان بازرسی آخر هر هفته گزارش مربوط به شکایات مردمی را به من ارائه می‌دهد. البته با ایجاد طرح محله محور قصد داریم مدیریت محلات را به اهالی واگذار کنیم. از سوی دیگر از طریق ایجاد باشگاه مشاوران شهرداری که طی چند ماه آینده اجرایی می‌شود، قصد داریم نظرات یا انتقادات مردم را دریافت کرده و برای اجرا به شهرداری منتقل کنیم.

نجفی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه ارتباط شهرداری تهران با سازمان‌های مردم نهاد، تصریح کرد: شهرداری تهران آمادگی کامل برای ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد به ویژه NGO های محیط زیستی دارد. حتی دنبال این است که همه فعالیت‌ها را به این انجمن‌ها بسپارد. اولین گردهمایی سازمان‌های مردم نهاد با حضور انجمن‌های محیط زیستی خواهد بود.

آغاز بازرسی‌های غیررسمی در شهرداری تهران به زودی

وی افزود: قرار است بازرسی غیررسمی و غیرعلنی در شهرداری تهران با کمک شهروندان راه اندازی کنیم. طی این طرح شهروندانی که دغدغه جدی برای مدیریت صحیح شهر دارند، به منظور حضور و مشارکت در این طرح انتخاب خواهند شد.

نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت کنید

شهردار تهران تاکید کرد: محیط زیست مقوله بسیار مهمی محسوب می‌شود و زندگی شهروندان بدون داشتن کیفیت مناسب و مطلوب، دلچسب نخواهد بود. بنابراین باید محیط زیست را به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنیم. چون اگر در موضوع محیط زیست به درستی عمل نکنیم، یک فاجعه رخ می‌دهد. درخواست من از شهروندان تهران این است که در بحث محیط زیست احساس مسئولیت کنند. اگر شهروندان تهران در زمینه تفکیک پسماندها همکاری لازم را داشته باشند، قول می‌دهیم مشکل پسماند طی دو سال حل شود.

کنترل روند مهاجرپذیری تهران

معضل ساخت‌وسازهای ارزان در حریم شهر تهران

وی همچنین در مورد مهاجرپذیری تهران اظهار کرد: خوشبختانه روند مهاجرپذیری تهران کنترل شده است. از آنجا که بسیاری از مهاجران تهران برای پیدا کردن شغل به این شهر می‌آیند، اگر دولت در زمینه اشتغال موفق عمل کند، روند مهاجر پذیری تهران تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است برخی مهاجران به شهرهای خود بازگردند. در شرایط فعلی ساخت و سازهای ارزان در حریم تهران مشکل مهمی به حساب می‌آید.

شهردار تهران در مورد رصد خانواده‌های بی‌سرپرست نیز گفت: یکی از رویکردهای شهرداری ایجاد تحول اجتماعی است. معتقدیم ساخت شهر بدون تقویت مسائل اجتماعی ممکن نیست. به همین منظور شهرداری تهران یک اطلس اجتماعی و یک رصدخانه شهری دارد که کلیه اطلاعات مربوط به شهر تهران در آن تجمیع شده است.به گزارش جماران؛ شهردار تهران از برگزاری مناقصه‌ای بین‌المللی از طریق وزارت کشور برای خریداری ۶۵۰۰ واگن مترو خبر داد و گفت: قرار بود تکلیف این مناقصه تا پایان آبان ماه مشخص شود، اما با درخواست شرکت‌های حاضر در مناقصه این زمان تمدید شد.

 

 

 

محمدعلی نجفی با نادرست دانستن آمارهایی که میزان استفاده از حمل و نقل عمومی شهر تهران را تا ۶۰ درصد اعلام می‌کنند، گفت: میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران حداکثر ۴۶ درصد است که ۲۵ درصد از آن با تاکسی و ماشین‌های سواری و ۲۱ درصد از آن با مترو و اتوبوس انجام می‌شود.

نجفی با بیان اینکه ساخت معابر جدید نه تنها مشکل حمل و نقل تهران را حل نمی‌کند، بلکه آلام جدیدی نیز بر آن می‌افزاید، افزود: تهران در شرایط مناسبی در حمل و نقل عمومی قرار ندارد و بیش از ۵۴ درصد از حمل و نقل مردم شهر تهران با ماشین‌های شخصی انجام می‌شود. میزان استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی در مقابل سایر شهرها ارقام پایینی را نشان می‌دهد.

تعداد واگن‌های مترو باید به عدد ۴۰۰۰ برسد

وی مهم‌ترین اولویت شهرداری در بهبود وسائل حمل و نقل عمومی را سرمایه‌گذاری بر روی مترو اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در شهر تهران ۱۳۰۰ واگن مترو داریم که نزدیک به یک سوم آن یا کار نمی‌کند یا باید تعمیر شود. در صورتی که تعداد واگن‌های فعال در متروی تهران باید به ۴۰۰۰ واگن برسد.

شهردار تهران با اعلام اینکه در حال حاضر ۶۵۰۰ اتوبوس در سطح شهر فعال هستند، تصریح کرد: این تعداد باید به ۱۰ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد. با توجه به اینکه بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری در این بخش شده است، رسیدن به این هدفگذاری مسیر راحت‌تری را نشان می‌دهد. در حالیکه مترو به دلیل سرمایه‌گذاری شهرداری و دولت، مسیر دشوارتری را در پیش دارد. پیش بینی می‌کردیم که قیمت مطرح شده در این مقایسه باید زیر یک میلیون دلار باشد، ولی در حال حاضر مبالغ بیشتری پیشنهاد داده شده است.

وضعیت ایمنی خط ۷ مترو بحرانی بود

نجفی در خصوص وضعیت ایمنی خط ۷ مترو تهران اظهار کرد: وضعیت ایمنی خط ۷ مترو تهران در شرایط بحرانی بود و ارتباطی با مسائل سیاسی نداشته است. از نظر شرایط الکترونیکی و سیگنال‌هایی که برای کنترل حرکت قطارها پیش بینی شده است، این خط از مترو تهران وضعیت مناسبی نداشت و کنترل قطارها به شکل دستی انجام می‌شد. از آنجایی که فاصله حرکت قطارها نیز زیاد بود، احتمال خطای انسانی افزایش پیدا می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به مشکل هواسازها در این خط متروی تهران ادامه داد: در صورتیکه در یکی از تونل‌ها آتش سوزی اتفاق می‌افتاد، ممکن بود تا صدها نفر دچار خفگی شده و کشته شوند. از آنجایی که جان شهروندان در اولویت بیشتری قرار داشت، تصمیم گرفتیم تا این خط به شکل موقت کار خود را ادامه ندهد.

نیاز ۴۰۰میلیارد تومانی برای ایمن‌سازی خط ۷ مترو تهران

شهردار تهران با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی خط ۷ مترو لازم است، گفت: در تلاش هستیم تا با تامین این مبلغ، خط ۷ متروی تهران تا اول فروردین ماه و آغاز سال نو راه‌اندازی شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه واگن سازی تهران تا ۴۰ درصد توان ساخت واگن‌های مترو را دارد، اضافه کرد: قرار است تا کمپانی‌های خارجی شرکت کننده در مناقصه، منابع لازم را برای ساخت واگن‌ها تامین کنند؛ چرا که منابع داخلی برای ساخت واگن‌ها به اندازه کافی وجود ندارد، اما قرار است تا ۴۰ درصد از ساخت واگن‌ها در داخل کشور انجام شود.

نجفی با بیان اینکه در دوره مدیریتی وی تنها ۷۰ درصد از درآمدهای شهرداری تامین شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرداری تهران بیش از ۶۸ هزار نفر کارمند وجود دارد که شهر تهران با همکاری آنان اداره می‌شود، اما با این وجود پرداخت حقوق ماهیانه این افراد مبلغ عظیمی است که باعث می‌شود اولویت شهرداری تهران، پرداخت حقوق این کارمندان باشد. به این ترتیب طرح‌های عمرانی در اولویت بعدی قرار می‌گیرند.

هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری را منتشر می‌کنیم

وی با تاکید بر اهمیت شفاف بودن شهرداری و شورای شهر تصریح کرد: شفافیت باعث می‌شود تا شهروندان شهر را از آن خود بدانند. به همین دلیل آنها باید در جریان اتفاقاتی که در شهرداری می‌افتد، قرار بگیرند. به همین دلیل مجموع درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران تا پایان شهریور مشخص شده است، اما به دلیل نبود آمادگی سیستم فناوری امکان انتشار آن در پرتال شهرداری فراهم نشده است. همزمان با آمادگی این پرتال تا آخر آذرماه هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری و قراردادهای این ارگان در پورتال عمومی منتشر خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه در سال ۹۵ نزدیک به ۸۹ روز از سال هوای تهران در شرایط نامطلوب هشدار یا بدتر قرار داشته است، ادامه داد: مسئله سوخت‌های فسیلی و استانداردسازی آنها به همراه تولید خودروهایی که آلودگی کمتری تولید می‌کنند، در اولویت بهبود هوای شهر تهران قرار دارد. باید مسئله کاتالیست‌های خودروها را که مانع از ورود آلودگی به هوا می‌شوند، جدی بگیریم و به سمت گازسوز کردن اتومبیل‌های مصرف کننده سوخت فسیلی حرکت کنیم.

برقی شدن موتورسیکلت‌ها از راهکارهای کاهش آلودگی هوا

وی در ادامه برقی شدن موتورسیکلت‌ها را یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: اگرچه در این دو سال آلودگی هوا بهبود نسبی پیدا کرده است، اما باید استانداردهای سوخت را به سمت یورو۵ ببریم. اگرچه قوانین و مصوبات لازم در مورد ساخت اتومبیل‌ها به اندازه کافی وجود دارد، اما راهنمایی رانندگی نیز باید برای جدی گرفته شدن مسئله نصب کاتالیست‌ها وارد عمل شود و با قانون شکنان برخورد کند.

نجفی با بیان اینکه تنها امضای بیانیه‌های بین‌المللی در زمینه محیط زیست دردی را دوا نمی‌کند، اظهار کرد: برای مثمر ثمر شدن در این زمینه به سه مرحله احتیاج داریم. مرحله اول مربوط به داشتن برنامه است که دولت در سال ۹۰ و ۹۳ برنامه ریزی‌هایی در این زمینه را انجام داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مرحله دوم مربوط به تامین منابع است که در این زمینه هم برای مثال در تامین حمل و نقل عمومی برقی به منابع بسیار زیادی احتیاج داریم. در مرحله مدیریت نیز در کشور ضعف‌هایی وجود دارد. این در حالیست که شهرهای پیشرفته شاخص‌های کیفیت زندگی را به حد مطلوبی رسانده‌اند و به دنبال شاخص‌هایی مانند نبود زباله یا آلودگی هستند، اما آمادگی لازم برای اجرای این شعارها در شهر تهران وجود ندارد.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران از نظر سرمایه‌گذاران خارجی دارای جذابیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی است، افزود: در حال حاضر شهرداری تهران در تلاش است تا ۱۰۰ طرح قابل سرمایه گذاری خارجی را جمع‌آوری و دسته بندی کرده و طی برگزاری همایشی در سال ۹۶ تحت عنوان «فرصت‌های سرمایه گذاری در تهران» آن را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کند.

وی با اشاره به سه گروه هدف که برای سرمایه‌گذاری در شهر تهران شرایط مساعدی دارند افزود: سرمایه گذاران داخلی عمدتا تجربه مثبتی در همکاری با شهرداری‌های تهران ندارند، اما ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی علاقمندی زیادی به سرمایه‌گذاری در شهر تهران نشان دادند.

شهردار تهران ضمن اشاره به میزان مقاومت ساختمان‌های تهران در برابر زلزله، از آمادگی نسبی شهر تهران برای مقابله با زلزله خبر داد.

محمدعلی نجفی در ادامه اظهاراتش ضمن تسلیت به مناسبت حادثه زلزله کرمانشاه، اظهار کرد: شهرداری تهران در حد توان خود نسبت به جبران آثار مخرب زلزله کرمانشاه اقدام کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد آمادگی تهران در مقابله با حوادث غیرمترقبه مثل زلزله تصریح کرد: زلزله، طبیعت زمین است و نباید از آن ترسید. بلکه باید کاری کنیم که ریسک این حادثه تا حد امکان کاهش یابد. طبیعتا ایجاد ساختمان‌های بهتر و فراهم کردن امکانات برای شرایط بعد از وقوع حادثه و مدیریت بحران تهران از جمله موضوعات حیاتی است.

نجفی تاکید کرد: مدیریت بحران تهران از برخی جهات در شرایط مناسبی قرار دارد و جای نگرانی نیست. در بخش آموزش و سخت افزاری آمادگی داریم. البته مدیریت و پیشگیری باید محور قرار گیرد که نظام مهندسی بخشی از مقوله پیشگیری به حساب می‌آید و البته این موضوع در حیطه شهرداری تهران نیست.

ساخت و ساز روی گسل‌های تهران اشتباه بود

میزان مقاومت ساختمان‌های تهران در برابر زلزله

شهردار تهران در مورد میزان مقاومت ساختمان‌های تهران در برابر زلزله اظهار کرد: در برخی نقاط تهران ساختمان‌ها روی گسل یا نزدیک به گسل ساخته شده‌اند که کار اشتباهی است. برخی ساختمان‌های تهران در برابر زلزله ۷ ریشتری هم مقاوم هستند، اما برخی نیز در مقابل زلزله پنج ریشتری نیز مقاومت ندارند. در آئین‌نامه نظام مهندسی تاکید شده که ساختمان‌ها حداقل باید در برابر شدت زلزله ۷ ریشتری، مقاوم باشند.

طرح کاهش بافت فرسوده تهران در مرحله عملیاتی

وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، همچنین با اشاره به ضرورت کاهش حجم بافت فرسوده تهران، گفت: کاهش بافت فرسوده در تهران آغاز شده است، اما باید توجه داشته باشیم که از سوی دیگر بر تعداد آن اضافه می‌شود. آقای رئیس جمهور به نوسازی بافت فرسوده تهران تاکید بسیاری دارند. در این مورد دو جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار شده که آخرین جلسه مربوط به دو هفته پیش است. در آن جلسه طرح تهیه شده برای کاهش بافت فرسوده تهران با همکاری وزارت راه و شهرسازی ارائه شد و مورد تایید رئیس جمهور قرار گرفت و در حال حاضر در مرحله عملیاتی شدن قرار دارد.

نجفی تاکید کرد: با اجرای طرح کاهش حجم بافت فرسوده تهران قول می‌دهم طی چند سال آینده تحولی در بافت فرسوده ایجاد شود که برای شهروندان تهران محسوس خواهد بود.

"مدیریت بحران تهران" با "شهرداری" است

شهردار تهران با اظهار اینکه مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری است، گفت: در این زمینه از نظر برنامه‌ای آمادگی داریم. همچنین برای محلاتی که ممکن است در اثر وقوع زلزله دچار خسارات شوند، برنامه ریزی کرده‌ایم. البته هنوز آموزش برای این محلات آغاز نشده است.

آمادگی نسبی شهر تهران برای مقابله با زلزله

به گفته نجفی، در ۱۰ پارک جنگلی تهران امکان اسکان برای جمعیتی حدود ۶۰۰ هزار نفر ایجاد شده است. همچنین ۵۰ هزار بسته کمک‌های اولیه فراهم شده است. افزون بر اینها ۱۱۰ پایگاه یا سوله که در اختیار بخش‌های مختلف بود، در حال پس گرفتن آنها هستیم که یکی هم در اختیار صدا و سیما بود. بنابراین آمادگی نسبی در تهران برای مقابله با حوادث غیر مترقبه مثل زلزله وجود دارد.

لزوم افزایش بودجه تامین تجهیزات بحران

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه تجهیزات مربوط به بحران به ویژه زلزله نیز آمادگی نسبی داریم، اظهار کرد: لازم است بودجه سال آینده برای تهیه تجهیزات مربوط به بحران افزایش پیدا کند.

شناسنامه بحران برای ۱۰۰۰ مدارس تهران

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت آموزش برای مدارس در زمینه حوادث غیرمترقبه گفت: برای ۱۰۰۰ مدرسه شناسنامه بحران تهیه کرده‌ایم. همچنین ضمن توافقی که با وزیر آموزش و پرورش صورت گرفته، قرار شده با همکاری وزارت آموزش و پرورش، مدیریت بحران در مدارس جدی‌تر گرفته شود و ۱۰ ساعت وقت مدرسه در اختیار کارشناسان شهرداری به منظور ارائه آموزش‌های لازم مربوط به مدیریت بحران قرار داده شود.

نجفی در مورد مقاوم سازی مدارس نیز اظهار کرد: چند سال پیش یک میلیارد دلار در قانون بودجه آموزش و پرورش برای مقاوم سازی مدارس به کار گرفته شد که نمی‌دانم چه مقدار از آن به تهران تخصیص پیدا کرد، اما واضح است که نظارت بر مقاوم سازی مدارس و سایر ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های تجاری و مسکونی بر عهده شهرداری است.

تکلیف مصوبه برج باغ در مدیریت جدید شهر تهران

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد تخریب باغات تهران، با اشاره به اینکه حدود ۸ یا ۱۰ سال پیش طرحی با عنوان برج باغ در شورای شهر تهران به تصویب رسید، گفت: در دوره‌ای ارائه مجوز برای ساخت و ساز در باغ‌ها ممنوع بود، اما برخی مالکین دنبال ساخت و ساز داخل باغ خود بودند. در همین مقطع اقداماتی مثل آتش سوزی‌های عمدی در باغات تهران صورت می‌گرفت. این روند باعث تصویب مصوبه برج باغ در شورا شد.

وی تصریح کرد: طبق این مصوبه مالکین می‌توانند تنها در ۳۰ درصد باغ ساخت و ساز انجام دهند. ظاهر این مصوبه خوب بود، اما در اجرا دچار اشکالاتی شد. زیرا برخی ساخت و ساز داخل باغ را تا ۴۰ درصد نیز پیش بردند یا به جای شش طبقه ۱۰ طبقه ساختند. متاسفانه شهرداری تصمیم نابجایی مبنی بر اینکه ۸۰ تا ۱۰۰ درصد باغ را تبدیل به پارکینگ کند، گرفته شد. طبیعی بود که با این تصمیم درختان باغ خشک می‌شدند.

نجفی با تاکید بر اینکه شورای قبلی باید جلوی این مصوبه را می‌گرفت، گفت: در شرایط کنونی شورای شهر تهران و شهرداری در این زمینه توافق کامل دارند. بنابراین این مصوبه یا باید به طور کلی منتفی شود یا اصلاح جدی در آن صورت گیرد.

شهردار تهران تاکید کرد: در دوره جدید مدیریت شهر تهران هیچ مجوز برج باغ داده نشده است و سعی شده مجوزهای قبلی طبق مقررات تعیین شده اجرایی شوند.

مردم تخلفات را به ۱۳۷ اعلام کنند

نجفی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد میزان انتقادپذیری شهرداری تهران اظهار کرد: به هیچ وجه تذکرات مردم را نق زدن به حساب نمی‌آوریم، بلکه برعکس، از همه شهروندان تهران تقاضا می‌کنیم کلیه مسائل خلاف عرف و قانون را در تهران به ویژه در مورد مسائل زیست محیطی از طریق شماره تماس ۱۳۷ گزارش دهند.

عزل تعدادی مدیر در شهرداری به دلیل قطع درختان توسط یک موسسه

وی با بیان اینکه شهرداری تهران نسبت به از بین رفتن درختان و باغات حساسیت بسیار جدی دارد، گفت: چند هفته پیش یک موسسه تعدادی از درختان را قطع کرده بود که بلافاصله طی دو تا سه روز پرونده را به دستگاه قضایی فرستادیم که این موضوع منجر به عزل تعدادی از مدیران شد. البته در چنین شرایطی تقاضا داریم دستگاه قضایی در صدور حکم به سرعت عمل کند.

اجرای طرح محله محور و ایجاد باشگاه مشاوران شهرداری

شهردار تهران اظهار کرد: سازمان بازرسی آخر هر هفته گزارش مربوط به شکایات مردمی را به من ارائه می‌دهد. البته با ایجاد طرح محله محور قصد داریم مدیریت محلات را به اهالی واگذار کنیم. از سوی دیگر از طریق ایجاد باشگاه مشاوران شهرداری که طی چند ماه آینده اجرایی می‌شود، قصد داریم نظرات یا انتقادات مردم را دریافت کرده و برای اجرا به شهرداری منتقل کنیم.

نجفی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه ارتباط شهرداری تهران با سازمان‌های مردم نهاد، تصریح کرد: شهرداری تهران آمادگی کامل برای ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد به ویژه NGO های محیط زیستی دارد. حتی دنبال این است که همه فعالیت‌ها را به این انجمن‌ها بسپارد. اولین گردهمایی سازمان‌های مردم نهاد با حضور انجمن‌های محیط زیستی خواهد بود.

آغاز بازرسی‌های غیررسمی در شهرداری تهران به زودی

وی افزود: قرار است بازرسی غیررسمی و غیرعلنی در شهرداری تهران با کمک شهروندان راه اندازی کنیم. طی این طرح شهروندانی که دغدغه جدی برای مدیریت صحیح شهر دارند، به منظور حضور و مشارکت در این طرح انتخاب خواهند شد.

نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت کنید

شهردار تهران تاکید کرد: محیط زیست مقوله بسیار مهمی محسوب می‌شود و زندگی شهروندان بدون داشتن کیفیت مناسب و مطلوب، دلچسب نخواهد بود. بنابراین باید محیط زیست را به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنیم. چون اگر در موضوع محیط زیست به درستی عمل نکنیم، یک فاجعه رخ می‌دهد. درخواست من از شهروندان تهران این است که در بحث محیط زیست احساس مسئولیت کنند. اگر شهروندان تهران در زمینه تفکیک پسماندها همکاری لازم را داشته باشند، قول می‌دهیم مشکل پسماند طی دو سال حل شود.

کنترل روند مهاجرپذیری تهران

معضل ساخت‌وسازهای ارزان در حریم شهر تهران

وی همچنین در مورد مهاجرپذیری تهران اظهار کرد: خوشبختانه روند مهاجرپذیری تهران کنترل شده است. از آنجا که بسیاری از مهاجران تهران برای پیدا کردن شغل به این شهر می‌آیند، اگر دولت در زمینه اشتغال موفق عمل کند، روند مهاجر پذیری تهران تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است برخی مهاجران به شهرهای خود بازگردند. در شرایط فعلی ساخت و سازهای ارزان در حریم تهران مشکل مهمی به حساب می‌آید.

شهردار تهران در مورد رصد خانواده‌های بی‌سرپرست نیز گفت: یکی از رویکردهای شهرداری ایجاد تحول اجتماعی است. معتقدیم ساخت شهر بدون تقویت مسائل اجتماعی ممکن نیست. به همین منظور شهرداری تهران یک اطلس اجتماعی و یک رصدخانه شهری دارد که کلیه اطلاعات مربوط به شهر تهران در آن تجمیع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.