مدیرعامل توتال گفت: اگر ساختار تحریم‌ها علیه ایران وجود داشته باشد، ما باید با دقت به آن توجه کنیم ما با آمریکا کار می‌کنیم و دارایی‌هایی در آمریکا داریم و به دنبال دستیابی به دارایی‌های بیشتر در این کشور هستیم.

 

مدیر عامل توتال گفت: در صورتی که چارچوب قانونی استمرار داشته باشیم، می‌توانیم توافقمان را با ایران به‌صورت قانونی ادامه دهیم. »

به گزارش جماران به نقل از «سی ان ان» توتال و «سی ان پی سی» چین در توافقی با ایران برنامه سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار برای توسعه میادین پارس جنوبی با همکاری شرکت پترو پارس ایران به توافق رسیده است. این اولین سرمایه‌گذاری از این دست از زمان توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌های ایران بود.

بر اساس این گزارش، «پاتریک پویانه» مدیرعامل توتال به «سی ان ان» گفت: «در صورتی که چارچوب قانونی داشته باشیم، می‌توانیم توافقمان را با ایران به طور قانونی ادامه دهیم. اما درصورتیکه نتوانیم به دلایل قانونی و تغییراتی که در ساختار تحریم‌ها اتفاق می‌افتد به این توافق ادامه دهیم، باید در توافقمان تجدیدنظر کنیم.»

«سی ان ان» نوشت: « ترامپ در ماه گذشته سیاست‌های جدید و سخت‌گیرانه‌ای علیه ایران اعمال کرده است. او ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرده و پایبندی ایران به تعهداتش را تایید نکرده است. این توافق همچنان در انتظار پاسخ کنگره به عدم تایید پایبندی از سوی رییس‌جمهور آمریکاست اما استراتژی ترامپ در هر صورت خطر زنجیره‌ای از حوادث را برای پایان دادن به برجام در پی خواهد داشت.»

«پویانه» به سی ان ان گفت « اگر ساختار تحریم‌ها علیه ایران وجود داشته باشد، ما باید با دقت به آن توجه کنیم ما با آمریکا کار می‌کنیم و دارایی‌هایی در آمریکا داریم و به دنبال دستیابی به دارایی‌های بیشتر در این کشور هستیم.»

به گزارش سی ان ان، توتال هفته گذشته حضورش را در آمریکا تقویت کرده است. این شرکت پورتفولیوی دارایی‌های گاز طبیعی مایع را از شرکت «انجی» خریداری کرده است . این پورتفولیو شامل سهام کمپانی «انجی» در کامرون در پروژه ال ان جی در لویزیانا است. این پروژه یکی از اولین پروژه‌های ترمینال‌های صادرات گاز در آمریکای شمالی است.

«پویانه» همچنین گفته: ما روی این پروژه کار می‌کنیم. مناقصه‌هایی را برگزار کردیم و باید تا ماه ژانویه قراردادهایی را امضا کنیم. امیدوارم تا آن زمان کنگره پاسخ رییس‌جمهور را داده باشد و رییس‌جمهور هم باید در تایید پایبندی ایران به برجام تجدیدنظر کند.

بر اساس این گزارش، از دست دادن توافق توتال برای ایران، اتفاق بزرگی است. تهران به سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه بخش انرژی خود نیاز دارد و اخیرا با امید به جذب کمپانی‌هایی نظیر «بریتیش پترولیوم» و «راشا گازپروم» و «پتروناس» مالزی پروژه‌هایی به ارزش بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار را آغاز کرده است.

این در حالی است که پیش از این مدیرعامل بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت توتال فرانسه اعلام کرده بود که با وجود رد پایبندی ایران به برجام از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، حتی اگر ایالات متحده تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را اعمال کند، به پروژه‌های گازی مشترک با ایران ادامه خواهند داد.

«پاتریک پویانه» مدیرعامل توتال پیش از این اعلام کرده بود که حتی اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتری علیه ایران کند و اگر از توافق هسته‌ای با این کشور که فعالیت اقتصادی با تهران را تسهیل کرده است خارج شود نیز برنامه اصلی توتال این است که پیش از تصمیم‌گیری در این باره، مسیرهای حقوقی را بررسی کند.

وی در این باره گفت: «منتظریم ببینیم که کنگره چه تصمیمی خواهد گرفت و چارچوب تحریم ها علیه ایران به چه نحو خواهد بود. اگر ما به طور قانونی قانع شویم، فعالیت خود را متوقف خواهیم کرد.»

توتال توافقی را با ایران به امضا رسانده است که بر اساس آن فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران را گسترش دهد و متعهد به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این زمینه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.