تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: گاهی هنر همراه با ابتذال نیز بوده است که از خالق این آثار نیز به عنوان هنرمند یاد می‌شود، اما ما در تاریخ‌ خود هنر و فرهنگی همراه با حکمت و مدنیت داریم و در فرهنگ اسلامی ما هنر، تمدن‌ساز و هویت‌ساز است.

 

به گزارش جماران؛ تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی باید باشگاه اندیشه‌ورزی برای هنرمندان باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی در آئین رونمایی از اثر استاد فرشچیان و استاد داوود زمانی‌آذر که امروز 21 آبان‌ماه در گنجینه قرآن آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: هنرمندان در این باشگاه اندیشه‌ورزی باید آستان قدس را به عنوان ملجائی برای خود بدانند و جرقه خلق بسیاری از آثار هنری و فرهنگی باید از اینجا زده شود.

وی خاطرنشان کرد: هنر اسلامی در طول تاریخ همراه با حکمت بوده است، اینکه خداوند در آیات نورانی قرآن به قلم، قسم یاد کرده فقط کتابت نیست و وجه مشترک دو اثری که امروز رونمایی شد نیز قلم است. البته هر قلمی مورد ستایش و سوگند قرآن نیست، اما آثاری که در حرم رضوی مشاهده می‌کنیم با حکمت همراه بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: گاهی هنر همراه با ابتذال نیز بوده است که از خالق این آثار نیز به عنوان هنرمند یاد می‌شود، اما ما در تاریخ‌ خود هنر و فرهنگی همراه با حکمت و مدنیت داریم و در فرهنگ اسلامی ما هنر، تمدن‌ساز و هویت‌ساز است.

رئیسی بیان کرد: ضمن اینکه به آثار انجام شده، ارج می‌نهیم، اما به نظر می‌رسد موزه آستان قدس رضوی در این مجموعه هنری یک اقدام بسیار متفاوت از سایر بخش‌ها انجام داده است. چنانچه اگر وقایع مربوط به دفاع مقدس، انقلاب شکوهمند اسلامی و حضور مردم در عرصه‌های مختلف در ضمن هنر جلوه کند بقاء آن برای نسل‌های آینده بیشتر و بهتر تضمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به انقلاب‌ها نگاه کنیم البته برخی از آنها بیشتر به یک کودتا شبیه هستند می‌بینیم که رمان‌ها، تئاتر‌ها و کتاب‌های زیادی درباره آنها نوشته شده است، همینطور که آثار زیادی درباره انقلاب روسیه و فرانسه نوشته شده است و پرداختن به اینگونه موضوعات در آثار هنری آنها متروک نیست.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: بسیاری تلاش می‌کنند که آثار مجاهدت‌های مردم ایران، حضور در صحنه‌ها و رشادت‌های آنان را در حاشیه قرار دهند و آنچه که می‌تواند این آثار را زنده نگه دارد آثار هنری است. مرکز آفرینش‌های هنری و کتابخانه آستان قدس باید محل رفت و آمد هنرمندان و باشگاه اندیشه‌ورزی برای تضارب آرا و اندیشه‌ها و خلق و جرقه آفرینش آثار هنری باشد.

رئیسی با اشاره به قرآن حکاکی‌شده بر روی سنگ اثر استاد داوود زمانی‌آذر، گفت: باید از زحمات طاقت‌فرسای ایشان در طول 10 سال قدردانی کرد، آثار قرآنی زیادی مشاهده کردم، اما مانند این اثر در هیچ‌ جایی ندیدم.

وی با اشاره به اینکه اثر گودال قتلگاه استاد فرشچیان نیز بسیار ارزشمند است، گفت: در مواقعی که استاد فرشچیان به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شود به عنوان خادم حضرت رضا(ع) با وی ملاقات داشتم، هر وقت که نام امام رضا(ع) و زیارت ایشان بر زبانش جاری می‌شد چشمش اشک‌آلود و حالت حزن به خود می‌گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.