پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از تایید پایبندی ایران به این توافق خودداری کرد، سرنوشت توافق اکنون در دست کنگره قرار دارد. پیام موگرینی رسا و روشن است: مذاکره مجدد جزو گزینه‌ها نیست. من این را از روی واقع‌گرایی و تجربه می‌گویم.

 

به گزارش جماران؛ یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به تلاش‌های رئیس‌جمهور ترامپ برای تغییر در برجام نوشت: باید با کره شمالی درباره برنامه‌های موشکی و هسته‌ای‌اش مذاکره کرد اما توافق هسته‌ای با ایران قابل مذاکره نیست.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست،  مذاکرات با کره شمالی بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور تنها جایگزین برای جنگ است اما تلاش برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به شکلی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواستار آن شده است، مثل باز کردن یک قوطی کِرم است که احتمالا به نابودی توافقی که به سختی برای جلوگیری از تکثیر هسته‌ای در خاورمیانه به دست آمده است، خواهد انجامید. علاوه‌ براین، از بین بردن توافق انجام گرفته با ایران حصول هرگونه توافق احتمالی با کره شمالی را نیز ناممکن خواهد کرد، زیرا پیونگ یانگ دچار این بدگمانی خواهد شد که هر گونه توافقی ممکن است در نهایت به صورت یک‌جانبه از سوی آمریکا تغییر کند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که یکی از مذاکره کنندگان کلیدی در حصول توافق هسته‌ای با ایران بود، اخیرا گفت: درحالیکه تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی رو به افزایش است، جهان نمی‌تواند یک بحران هسته‌ای دیگر را تحمل کند.

وی افزود: توافق هسته‌ای با ایران نتیجه بخش بوده است. این توافق این اطمینان خاطر را به ما داده است که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و کاملا صلح آمیز خواهد ماند. این توافق بر اعتماد مبتنی نیست، بلکه بر دقیق‌ترین رژیم نظارتی تاریخ بنا شده است.

موگرینی هفته گذشته به واشنگتن سفر کرده بود تا در کنگره آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای لابی‌گری کند. پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از تایید پایبندی ایران به این توافق خودداری کرد، سرنوشت توافق اکنون در دست کنگره قرار دارد. پیام موگرینی رسا و روشن است: مذاکره مجدد جزو گزینه‌ها نیست. من این را از روی واقع‌گرایی و تجربه می‌گویم. 12 سال طول کشید تا بر سر جزئیات فنی بی نهایت پیچیده و دشوار در روندی توافق شود که ایجاب می‌کرد به همه مسائل مهم باقیمانده به موازات هم پرداخته شود. باز کردن باب مذاکرات یک‌جانبه درباره این یا آن بند اصلا ممکن نیست.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود به موضع دولت آمریکا در قبال کره شمالی و سفر ترامپ به آسیا پرداخت و نوشت: هونگ سوک هایون، فرستاده ویژه پیشین مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی به آمریکا پس از سفر این هفته ترامپ به سئول ابراز خرسندی کرد که لفاظی های ترامپ به شکل تحسین آمیزی ملایم بود. وی گفت : رئیس جمهور ترامپ بر خلاف سخنرانی ماه سپتامبرش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تهدید نکرد که کره شمالی را کاملا نابود می‌کند. او رهبر کره شمالی را مجددا "مرد کوچک موشکی" خطاب نکرد.

به گفته هونگ، اهداف فوری کره جنوبی دو وجه دارد. اول اینکه، سئول برای جلوگیری از دستیابی کیم جونگ اون به هدف نهایی خود که دست یافتن به توانایی حمله به آمریکاست، باید با دیگران همکاری کند. وی معتقد است که اگر سرزمین اصلی آمریکا با تهدید مستقیم موشک‌های بالستیک قاره پیمای کره شمالی مواجه شود، اعتماد به چتر هسته‌ای واشنگتن و بازدارندگی بسط یافته در خصوص کره جنوبی متزلزل خواهد شد زیرا آمریکا احتمالا ابتدا از خود محافظت خواهد کرد و کره جنوبی را آسیب پذیر رها خواهد ساخت. دوم آنکه، کره جنوبی همچنین باید از جنگی در خاک کره که هدف از آن از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی باشد، پرهیز کند چراکه چنین جنگی برای شهروندان کره جنوبی نیز فاجعه بار خواهد بود.

هونگ از این سخن ترامپ استقبال کرد که گفته است هدف از تحریم‌های شدیدتر و تهدید به استفاده از زور، آوردن پیونگ یانگ پای میز مذاکره است.

اما آنچه هونگ را نگران می‌کند، حرفی است که ترامپ نگفت. هونگ در این باره اظهار داشت: من انتظار داشتم بشنوم اما نشنیدم، که ترامپ با صراحت بگوید حتی اگر آن روز فرا برسد که کره شمالی موشک بالستیک قاره پیمای خود را تکمیل و مستقر کند و بتواند با آن سرزمین اصلی آمریکا را هدف قرار دهد، چتر هسته‌ای واشنگتن همچنان از کره جنوبی و ژاپن محافظت خواهد کرد. اگر آمریکا این را تصریح نکند، مردم کره جنوبی و ژاپن شروع به پرسیدن این سوال خواهند کرد که چرا خودشان برای محافظت از خویش سلاح هسته‌ای تولید نکنند.

هونگ همچنین چند گام مهم برای حرکت رو به جلو پیشنهاد کرد که برقراری یک خط مستقیم با پیونگ یانگ برای جلوگیری از جنگ تصادفی یا محاسبات غلط از آن جمله است.

وی همچنین گفت که یک فرستاده ویژه باید به آمریکا سفر کند و شخصا این قول را از آمریکا بگیرد که این کشور به دنبال تغییر رژیم(در کره شمالی) نیست. کره جنوبی نیز باید جبهه واحد اعمال فشار بر کره شمالی را با پرهیز از هرگونه شکاف میان آمریکا و ژاپن از یک سو، و چین و روسیه از سوی دیگر، حفظ کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.