پرویز فتاح گفت: من در جمع نخبگان و اقتصاددانان کشور یک بحث فنی مطرح کردم. بحث یارانه ها نیز مانند صندوق صدقات است که اگر چه 150 میلیارد رقم بسیار زیادی است اما وقتی به افراد زیادی تقسیم می شود هیچ دردی از مردم را دوا نمی‌کند.

 

به گزارش جماران؛ پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: ما تمام صدقات پرداختی مردم را به خدمت تبدیل می کنیم.

فتاح در پاسخ به این پرسش که بر اساس آمار بالغ بر 150 میلیارد تومان صدقات در شش ماهه اخیر جمع آوری شده است، سوال این است که این پول کجا خرج می شود، خیلی از افراد معتقد هستند که با چنین پولی چرا هر روز بر تعداد فقرای ما افزوده می شود گفت: سوال بسیار فنی پرسیده شد، کسانی که چنین ابهاماتی را مطرح می کنند اهل نخبه جامعه و حسابگری نیستند چرا که با یک محاسبه ساده می توان این ابهام را برطرف کرد. ما به صورت روشن اعلام کرده ایم که در شش ماه گذشته از تمام صندوق های صدقات 150 میلیارد تومان درآمد داشته ایم به عبارتی در هر ماه 25 میلیارد تومان درآمد حاصل شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اعلام کرده ایم که شش درصد جمعیت کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که به عبارتی 5 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند حال اگر این 25 میلیارد را بر 5 میلیون تقسیم کنیم به هر نفر 5 هزار تومان خواهد رسید که این رقم بسیار اندک است بنابراین با اینکه رقم 25 میلیارد بسیار زیاد است اما جمعیت تحت پوشش کمیته امداد نیز زیاد هستند.

وزیر نیرو در دولت نهم اضافه کرد: البته ما این رقم را به مانند یارانه تقسیم نکردیم و بجای آن با این پول صدها و هزاران خانه ساختیم که همزمان با ایجاد اشتغال مشکل مسکن برخی از افراد را نیز حل کردیم. بخشی از آن را به قرض الحسنه تبدیل کردیم و قسمتی برای تهیه جهیزیه اختصاص یافته است. بنابراین ما تمام صدقات را به خدمت تبدیل می کنیم چرا که پرداخت 5 هزارتومان به این افراد دردی از آنها دوا نمی کند. پس کسانی که منتقد هستند با این محاسبه ساده خواهند فهمید که برای پوشش این 5 میلیون نیاز به چندین برابر این ارقام خواهد بود.

فتاح که چندی پیش در بحث یارانه ها گفته بود «دولت یارانه را قطع کند تمام انتقادات مردم را خودش می پذیرد »در رابطه با طرح و نقشه ای که برای قطع کردن یارانه ها  متصور است خاطر نشان کرد: من در جمع نخبگان و اقتصاددانان کشور یک بحث فنی مطرح کردم. بحث یارانه ها نیز مانند صندوق صدقات است که اگر چه 150 میلیارد رقم بسیار زیادی است اما وقتی به افراد زیادی تقسیم می شود هیچ دردی از مردم را دوا نمی کند.

وی افزود: بحث ما این است که 45 هزار تومان دردی از مردم دوا نمی کند اما با رقم کل این یارانه می توان کارخانه، صنعت و ساختمان ساخت که اشتغال ایجاد کند. از سوی دیگر همه افراد جامعه نیازمند این یارانه نیستند و در آنجا من با فرمول محاسبه کردم که در بدترین شرایط ما باید به 35 میلیون نفر از مردم یارانه پرداخت کنیم ولی ما به تمام مردم یارانه پرداخت می کنیم که کار درستی نیست. بجای پرداخت این یارانه باید خدمات به مردم ارائه شود و کشور را ساخت. پس پیشنهاد ما به دولت این بود که ما می توانیم خانواده های نیازمند به یارانه را شناسایی می کنیم چرا که این کار ما هست.

رئیس کمیته امداد گفت: واکنش دولت به این پیشنهاد کاملا مثبت بود و تمام دست اندرکاران دولت با نگاه مثبت و دور اندیشانه ای به موضوع نگاه کرده اند اما برای اجرای آن نیازمند یک عزم ملی و اجتماعی نیاز است تا همه سازمانها به دولت برای اجرای این طرح کمک کنند. مردم ما فهیم هستند و ما به صورت برنامه های از قبل مشخص به مردم اعلام می کنیم که با یارانه های تجمیع شده قرار است چه پروژه هایی به اجرا گذاشته شود و اطلاع رسانی شفاف در مورد آن صورت خواهد گرفت.

سید پرویز فتاح در خصوص سرقت پول از صندوق های صدقات توضیح داد: در جلسه اخیر هیات دولت که اکثر وزرا نیز حضور داشتند من این موضوع را مطرح کردم. اکثر این افراد که اقدام به سرقت از صندوق های صدقات می کنند معتاد و متجاهر هستند. صحبت ما این بود که چرا این افراد را جمع نمی کنید، علاوه بر سرقت از صندوق ها این افراد درپوش های فاضلاب و سیم های برق شهری را نیز سرقت می کنند. این افراد معتاد باید از سطح شهر جمع آوری شوند. ما به موازات این موضوع ما صندوق های صدقات اینترنتی را فعال کرده ایم تا این صندوق ها در آینده جمع آوری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 785462
  • منبع: عصرایران
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.