حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی خاطرنشان ساخت: جامعه پیامبرپسند جامعه ای است که تزکیه شده باشد، آدم اگر از درون پاک شد جامعه تزکیه می شود. آدم باید از درون، خودش را کنترل کند تا جامعه تزکیه شود.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فاضل میبدی طی تحلیلی از واقعه کربلا و نهضت امام حسین(ع) به چرایی پیدایش این نهضت پرداخت.

وی با طرح این پرسش که چرا جریان امام حسین (ع) در کربلا به وجود آمد و برای امروز من چه فایده ای خواهد داشت، افزود: اگر معتقد باشیم امام حسین (ع) در کربلا برای شفاعت و آمرزش و شب اول قبر مردم شهید شده به تاریخ کربلا خیانت کرده ایم و سطح این نهضت عظیم را پایین آورده ایم.

این پژوهشگر دینی که در مراسم سالگرد سید محمد کلانتری پدر استاندار اسبق یزد سخن می گفت، با تاکید بر این که واقعه کربلا و نهضت حسینی را باید بسیار انسانی تر و جهانی تر ببینیم اظهار داشت: برای این که بدانیم در کربلا چه اتفاقی افتاده باید ببینیم هدف بعثت پیامبر چه بود و سپس بررسی کنیم که چه چیزی از هدف بعثت پیامبر در این 50 سال گم شد؟

وی افزود: این گم شده، شفاعت و آمرزش و حجاب و حج و نماز نبود، چرا که بین وفات پیامبر تا واقعه کربلا این ها گم نشده بود، اما چه چیز گم شده بود که امام حسین (ع) فرمود من این گم شده را باید به اسلام برگردانم؟

این مدرس حوزه و دانشگاه  با طرح این پرسش که آیا کم شده های آن روز ، امروز هم گم شده است؟ به تشریح سه هدف پیامبر پرداخت و گفت: سه هدف پیامبر این بود: یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه جامعه را از لحاظ علمی و اخلاقی تزکیه کند ، لیحکم بین الناس ... اختلافاتی که باعث بدبختی مردم می شود رفع کند و لیقوم الناس بالقسط ... خود مردم مجری عدالت در جامعه باشند.

وی عدالت و تزکیه و تعلم را گم شده 50 سال پس از پیامبر دانست و خاطرنشان ساخت: جامعه پیامبرپسند جامعه ای است که تزکیه شده باشد، آدم اگر از درون پاک شد جامعه تزکیه می شود. آدم باید از درون، خودش را کنترل کند تا جامعه تزکیه شود. آدم ها در جامعه دینی اگر آن اندازه که اعتقاد و تعصب دارند و دیندارند، همان اندازه عاقل و عالم نباشند، برای جامعه خطرناکند.

فاضل میبدی با اشاره به اهمیت تزکیه و تعلم گفت: امروز ما از نظر آموزش و پرورش نسبت به کشورهای دیگر خیلی عقب افتاده ایم. برای هر دانش آموز ایرانی دولت 600 دلار هزینه می کند، این رقم در برخی کشورها 1400 دلار است. بودجه ای که باید در کودکستان صرف کنیم تا بزهکاری ایجاد نشود، صرف نمی کنیم و بعدها صرف زندان ها و دادگستری می کنیم.

وی با اشاره به این که در 50 سال بعد از پیامبر حکومت به یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه بی توجهی کرد، یادآور شد: عقل و علمی که در کنارش دین باشد، بسیار مهم است. عقل یعنی حفظ تجربه های اجتماعی و خداوند در این دنیا تنها جامعه و کشوری را موفق می داند که عقلانیتش بالاتر باشد. همان اندازه که قرآن عزیز است، عقل بشر هم عزیز است. عقل و دین دو بال برای بشر است و  خطرناکترین آدم کسی است که اعتقادش بر علمش بچربد.

 این پژوهشگر دینی با بیان این که انسان آگاه تن به هر ستمی نمی  دهد و در جامعه ای که جهلش بیشتر است؛ می توان هر کاری را انجام داد یادآورشد: یکی از کارهایی که معاویه کرد این بود که نمی گذاشت مردم از دین واقعی پیامبر آگاه شوند. 

وی عقل و آگاهی در جامعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و یکی از کمبودهای مهم در جامعه اسلام را کمبود عقلانیت در جوامع مسلمین دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسین(ع) جانش را بذل کرد تا انسانیت از جهالت جدا شوند. کدام حرکت و نهضت و جنبشی از این بالاتر که مردم را از جهالت رهایی بخشد.

وی با اشاره به این که سرگردانی بشر با کرامت وی سازگاری ندارد، بهشت موعود را آنجایی معرفی کرد که مبنای آن جامعه بر علم و دین گذاشته شود و افزود:  اگر در جامعه ای سرمایه داران آن تزکیه نشده باشند، و اخلاق برایشان مطرح نباشد، پول آنان فتنه آفرین است. مردم کوفه ای که آمدند کربلا و بر بدن فرزند رسول خدا بتازند، با پول و وعده بهشت آمده بودند. 

فاضل میبدی با اشاره به تاکید پیامبر اسلام بر روی علم و عقل خاطرنشان ساخت: پیامبر می فرماید علم و عقل را در کنار دینداری بکار بگیرید تا دیگران بر شما سوار نشوند.

وی با طرح دوگانه خوشایند اجتماعی  و  مصلحت اجتماعی ، واریز یارانه به حساب مردم را مصداق خوشایند اجتماعی دانست و افزود: اما عاقلان می گویند اگر این پول صرف زیرساخت های جامعه شود، مصلحت اجتماعی است و اگر عقلانیت و علم در کنار دین و ارزش های الهی در جامعه حاکم شود ، آدم ها بین خوشایند و مصلحت انتخاب می کنند.

این محقق علوم دینی با یادآوری این آیه از قرآن که هل یستوی الذین یعلمون و لا یعلمون ، علم را کشف قوانین و فرمول های ریاضی در این طبیعت تعریف کرد و گفت:  انسان خردمند یعنی کسی که بتواند این قوانین و فرمول ها را کشف کند و این قوانین و فرمول ها در قرآن نیامده است. 

وی افزود: قرآن کتاب ارزش است نه روش و در قرآن ارزش ها را مطرح کرده و هیچگاه نگفته است با چه روشی به تحقق این ارزش ها برسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.