سردار جلالی در مورد اهمیت برگزاری رزمایش‌های شیمیایی گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور سال 90 قرارگاه پدافند سایبری را تشکیل داد و بعد از آن نوبت به قرارگاه‌های زیستی، پرتویی یا هسته‌ای و شیمیایی رسید.

 

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: سند راهبردی پدافند شیمیایی کشور تهیه شده که طبق آن شناسایی و چشم انداز اولویت‌ها و راهبردها مشخص می‌شود.

سردار غلامرضا جلالی طی سخنانی که پیش از رزمایش پدافند شیمیایی در مجتمع شهید میثمی انجام شد، گفت: ما برای مقابله با تهدیدات ناشناخته و نامتعارف در کمیته دائمی طرح‌هایی را تهیه کرده‌ایم و نظرمان بر این بود که دستگاه‌های اجرایی همه این مشکلات را حل کنند اما چون بخشی از این وظایف بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع قرار دارد و باید با هماهنگی این نهادها صورت گیرد طبق اختیارات کمیته دائمی پدافند غیرعامل کار قرارگاه پدافند شیمیایی رصد و پایش، تخصص در مصون سازی، مقابله با حوادث و تهدیدات و بکارگیری ظرفیت‌های ملی و مشارکت نیروهای مسلح به تصویب رسید و ابلاغ شد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و به ویژه شهدای بمباران‌های شیمیایی بیان کرد: بعد از جنگ تحمیلی نخبگان سیاسی و نظامی متوجه یک خلأ ساختاری شدند که ما باید قدرت شناسایی، تفکیک و ترجمه سیل از تهدیدات را داشته باشیم و بعد از آن وارد برنامه‌های توسعه‌ای شده و اثرات و پیامدها استخراج، کنترل شود و سپس کاهش یابند.

رییس سازمان پدافندغیرعامل کشور در مورد اهمیت برگزاری رزمایش‌های شیمیایی گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور سال 90 قرارگاه پدافند سایبری را تشکیل داد و بعد از آن نوبت به قرارگاه‌های زیستی، پرتویی یا هسته‌ای و شیمیایی رسید.

جلالی با اشاره به افق پیش‌روی قرارگاه پدافند شیمیایی اظهار کرد: سند راهبردی پدافند شیمیایی کشور تهیه شده که طبق آن شناسایی و چشم انداز اولویت‌ها و راهبردها مشخص می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های نیروهای مسلح توضیح داد: ما باید این ظرفیت‌ها را سازماندهی کنیم. در ساختار ما استانداران، فرماندهان قرارگاه‌های پدافند شیمیایی هستند که باید در صورت بروز حوادث وظایف خود را دنبال کنند. سازمان پدافند غیرعامل و قرارگاه پدافند شیمیایی مسئول توانمندسازی استان‌ها در مواجهه با حوادث شیمیایی است. ستاد کل تصمیم گرفته در وازت دفاع ظرفیت کلی و احتیاط ایجاد تا در صورت لزوم به آن‌ها کمک شود، مثل ظرفیت قرارگاه شهید میثمی که قرار است با برگزاری چنین مانورهایی آماده‌تر شود.

جلالی در مورد ضرورت توجه به حوزه بهداشت در پدافند شیمیایی بیان کرد: با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان بیمارستان بقیة‌الله به عنوان مرکز درمان حوادث شیمیایی تعیین شد که در سال‌های گذشته اورژانس قوی این بیمارستان برای موضوع بیماران شیمیایی راه اندازی شد و با برگزاری مانور درمان سیصد بیمار شیمیایی توانست قابلیت‌های خود را نشان دهد. این مراکز باید در استان‌ها هم راه اندازی شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد رویکردهای آماده سازی قرارگاه پدافند شیمیایی گفت: باید زیر ساخت‌های شیمیایی کشور مصون شوند. در این مصون‌سازی باید بتوانیم آسیب‌ها را بررسی و ظرفیت‌های مقابله با آنها را بررسی کنیم. همچنین در حوزه مقابله با تهدیدات باید ساختارهای درمانی، آتش نشانی و شهرداری‌ها آماده باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.