خوش‌بینی کنونی بازار حاصل تلاش‌های اوپک و شماری از تولید کنندگان خارج از این سازمان برای محدود کردن عرضه به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز به منظور حذف عرضه اضافی و حمایت از قیمت‌ها است.

 

به گزارش جماران؛ قیمت‌های نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر بهبود قابل توجه پایبندی اوپک به عرضه محدود بر حمایت روسیه از توافق کاهش تولید نزدیک به بالاترین قیمت در دو سال گذشته ایستاد.

نفت برنت که قیمت پایه برای بازار بین‌المللی است، ۲۲ سنت یا ۰.۳۶ درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات سه‌شنبه افزایش یافت و به ۶۱.۱۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات برنت از پایین‌ترین رکورد قیمت سال ۲۰۱۷ در ژوئن،  حدود ۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۴.۶۵ دلار در هر بشکه معامله شد که ۲۷ سنت یا ۰.۵ درصد نسبت به قیمت روز گذشته افزایش داشت. بهای معاملات نفت خام آمریکا حدود ۳۰ درصد از رکورد پایین ۲۰۱۷ که در ژوئن به ثبت رسید، افزایش نشان می‌دهد.

بهای معاملات برنت در اکتبر حدود ۸ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۴.۷ درصد رشد کرد.

خوش‌بینی کنونی بازار حاصل تلاش‌های اوپک و شماری از تولید کنندگان خارج از این سازمان برای محدود کردن عرضه به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز به منظور حذف عرضه اضافی و حمایت از قیمت‌ها است.

اگرچه پایبندی تولیدکنندگان اوپک وغیراوپک در نیمه اول سال میلادی جاری ضعیف بود، اما میزان عرضه از آن زمان کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

تولید اوپک در اکتبر ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳۲.۷۸ میلیون بشکه در روز رسید. میزان پایبندی این سازمان به توافق کاهش تولید ماه میلادی گذشته به ۹۲ درصد رساند که در مقایسه با ۸۶ درصد در سپتامبر افزایش داشت. روسیه نیز با کاهش حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح تولید ۱۱.۲۴۷ میلیون بشکه در روز در اکتبر سال ۲۰۱۶ به توافق کاهش تولید پایبند مانده است.

آمار تجاری نشان می‌دهد بازارهای نفت جهانی در ماه‌های اخیر با کاهش اندک عرضه روبه‌رو شده‌اند که به کاهش سطح ذخایر منجر شده است.

به گفته معامله‌گران، با توجه به اختلافات عرضه در عراق که به دلیل ناآرامی‌های داخلی این کشور روی داد و همچنین کاهش تولید آمریکا به دلیل وقوع توفان‌های سهمگین، بازار تا سال آینده با اندکی کمبود عرضه مواجه خواهد بود.

آنچه که نامعلوم مانده چگونگی خروج اوپک، روسیه و سایر کشورهای مشارکت‌کننده در توافق کاهش تولید از این پیمان است. این پیمان تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا می‌شود و عربستان سعودی و روسیه از تمدید مدت آن تا احتمالا پایان سال میلادی آینده حمایت کرده‌اند.

اگر مشارکت‌کنندگان در توافق کاهش تولید پس از پایان اجرای این توافق به تولید کامل بازگردند و تولید نفت آمریکا رشد بیشتری پیدا کند، اشباع عرضه به سرعت بازخواهد گشت.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف حدود ۱۳ درصد رشد کرده و به ۹.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.