عراقچی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس بعد از قرائت سومین گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ارائه توضیحاتی درباره روند اجرای برجام پرداخت.

 

به گزارش جماران؛ معاون وزیر خارجه با بیان اینکه وزارت خارجه روزانه به مقامات نظام درباره برجام گزارش می دهد، گفت که ما برای هر شرایط که آمریکا بخواهد درباره برجام انجام دهد پیش بینی‌ها و تمهیدات لازم را اندیشیده ایم و آمادگی برای هر سناریویی داریم.

عباس عراقچی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس بعد از قرائت سومین گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ارائه توضیحاتی درباره روند اجرای برجام پرداخت.

معاون وزیر خارجه در ابتدا از کمیسیون امنیت ملی به دلیل تهیه گزارش جامعی از اجرای برجام قدردانی کرد و گفت: در این گزارش گشایش‌ها و در صحبت‌های برجام  و بدعهدی و نقض عهد توسط دولت آمریکا به خوبی تشریح شده است. گزارش متعادل و واقع بینانه‌ای که در آن به خوبی تصویری از بد عهدی و نقض برجام از سوی آمریکا ارائه شده است. پیشنهاداتی در این گزارش آمده که نظر خواستی نداریم چون مرجع تصمیم گیری درباره پیشنهادات هیات نظارت بر برجام است.

عراقچی افزود: در 21 ماه گذشته وزارت خارجه در اجرای قانون مجلس 7 گزارش سه ماهه از گشایش ها و پیشرفت ها از اجرای برجام،‌ جالش‌ها مشکلات و نقاط ضعف ارائه کرد که در این گزارش‌های هفت گانه تلاش شد تصویری واقعی نسبت به شرایط ارائه شود.

به گفته وی بزرگترین چالش ما در اجرای برجام و بعد از اجرایی شدن آن تاکنون سوء نیت آمریکا است که بسیار مشخص و روشن برای همه است.

وی افزود: آمریکا موظف است تعهدات و تکالیفش را نسبت به برجام انجام دهد اما همواره نسبت به ایران سوء نیت داشته و از انجام تکالیفش سر باز زده است. موضوعی که ربطی به دولت فعلی فقط ندارد و در دولت قبلی آمریکا چنین شرایطی را شاهد بودیم البته واقعیت آن است که این موضوع در دولت جدید شدت بیشتری گرفته است و موارد نقض عهد و بد عهدی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.  موضوعی که در گزارش هفتم وزارت خارجه به صورت مفصل به آن پرداخته شده است.

معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: آمریکایی‌ها در شرایطی به نقض عهد و پیمان شکنی در اجرای برجام می‌پردازند که معتقدند برجام امتیازات زیادی به ایران داده است و می‌خواهند با اجرا نکردن این توافق منافع ایران کاهش پیدا کند. از همین رو اقداماتی همچون اضافه کردن افراد به لیست تحریم‌ها،  اظهارات خلاف واقع ترامپ آن هم برخلاف بند 28 برجام و اقدامات غیر متعارف دیپلماتیک را شاهدیم که همه متعارض با روز،  مفاد و متن برجام بویژه بندهای 26، 28 و 29 است.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال ایجاد فضای منفی علیه ایران است، گفت: آمریکا می‌خواهد با اقداماتش اجازه ندهد بانک های اقتصادی در ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند و نگرانی برای آنها به وجود آید.

به گفته عراقچی وزارت خارجه در طول 21 ماه گذشته در 7 گزارش تمام موارد را ثبت کرده و به مجلس ارائه داده است. همچنین وزیر خارجه در 10 نامه به خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام و کمیسیون مشترک برجام این موارد را اعلام کرده است. در ماه‌های گذشته نیز تک تک موارد نقض‌، بد عهدی و عدم پایبندی آمریکا ثبت شده که در کمیسیون مشترک سازمان ملل ثبت شود.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین اظهار کرد: حرکات اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه برجام با یک مقابله جهانی علیه این حرکات روبرو شده است. آمریکا در شرایطی اقداماتی علیه ایران، برجام و مردم ایران انجام می‌دهد که در انزوا قرار گرفته چون بقیه اعضای 1+5 یعنی روسیه، چین بویژه کشورهای اروپایی به طور صریح و مشخص با سیاست‌ها و بدعهدی ها و تخلفات آمریکا مخالفت کرده‌اند و هر تلاش آمریکا در این باره از سوی سایر اعضای 1+5 مردود شناخته شده است.

وی تاکید کرد: همه دنیا معتقدند که تنها ناظر و قاضی برجام آژانس است. ایران نیز به تعهداتش پایبند بوده که 8 بار آژانس در گزارشاتش آن را تایید کرده است.

عراقچی با تاکید بر این‌که آمریکا در ضدیت با ایران و برجام است، گفت: سیاست آمریکا برای مقابله با برجام توسط همه کشورها، مردود شناخته شده است که این از موفقیت‌های سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند امروز جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت و اقتدار است. اقتدار منطقه‌ای و حوزه تاثیرگذاری در مسائل منطقه ای و بین المللی و یکپارچگی کشورهای دنیا در تعارض با آمریکا این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

همچنین توانمندی‌های دفاعی و موشکی سپاه ثبات سیاسی داخلی،‌ گشایش‌های اقتصادی، فروش نفت در بالاترین سطح ممکن،‌ برقراری کانال‌های بانکی، تردد کشتی‌ها با بیمه کامل از تمامی بنادر به جز آمریکا و رژیم صهیونستی که ما تمایلی به آن نداریم در کنار پشتیبانی داخلی محکم توسط مردم نسبت به جمهوری اسلامی همه نشان دهنده اقتدار ایران است.

عراقچی افزود: در شرایطی که آمریکا چنین اقداماتی را انجام می دهد، برجام نشان داد از استحکام کافی برخوردار است. کشورهای دیگر به ویژه اروپایی‌ها از موضع جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند. با اروپا و سایر کشورها در تماس هستیم. البته ما در تضمین اجرای برجام روی هیچ کشوری حساب باز نکرده ایم. به توانمندیهای خودمان اتکا داریم. مسائل را رصد می کنیم و وزارت خارجه روزانه گزارشاتی به مقامات نظام، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ارائه می‌کند.

معاون وزیرامورخارجه تاکید کرد: ما سناریوهای آینده را  پیش‌بینی کردیم. گزینه‌های محتمل قابل دسترسی است. پیش‌بینی به مراجع ذیربط داده شده است و آن را به هیئت نظارت بر برجام ارائه کردیم. ما برای هر شرایطی که آمریکا بخواهد انجام دهد پیش بینی و آمادگی داریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی افزود: آن‌چه مسلم است خصومت‌های آمریکا ادامه دارد و ما در مقابله با زورگویی‌های آمریکا ایستادگی می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که این توافق بین‌المللی که مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته و منافع و دستاوردهای زیادی برای ایران داشته با اقدامات خصمانه آمریکا مورد خدشه قرار گیرد. با همکاری با سایر کشورهای 1+5 ایستادگی می‌کنیم ودر صورت ضرورت برای هر سناریوی دیگری آمادگی داریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.