بحران اتمی کره شمالی قرار است در جریان سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به آسیا که طی روزهای آتی صورت می‌گیرد در محور گفتگوها باشد.

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد کره شمالی را به عنوان یک کشور اتمی نمی‌پذیرد و سئول نیز دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی نیست. همزمان دولت چین متعهد شده تا برای خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ همکاری لازم را داشته باشد.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رویترز، بحران اتمی کره شمالی قرار است در جریان سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به آسیا که طی روزهای آتی صورت می‌گیرد در محور گفتگوها باشد.

آزمایشات تسلیحاتی کره‌شمالی و لفاظی‌های میان ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در ماه‌های اخیر نگرانی‌ها درباره احتمال بروز جنگ را قوت بخشیده است.

مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی در جریان سخنرانی در پارلمان این کشور گفت: بدون اجازه کره‌ جنوبی هیچ اقدام نظامی در شبه جزیره کره صورت نمی‌گیرد و سئول همچنان به دنبال یافتن راه حلی صلح آمیز است.

وی ادامه داد: براساس اعلامیه مشترک خلع سلاح اتمی که مورد قبول دو کره است ما کره شمالی را به عنوان یک کشور اتمی نه به رسمیت می‌شناسیم و نه تحمل این وضع را داریم. همچنین ما نیز به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی نیستیم. دولت ما مدت‌هاست که از نظر امنیتی اوضاع را می‌سنجد و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا به صورت صلح‌آمیز در شبه جزیره کره اوضاع را حل و فصل کند.

تعهد چین به همکاری برای حل مساله کره‌شمالی

در همین حال وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد: پکن و سئول به دنبال یافتن ابزار دیپلماتیک برای حل مساله شبه جزیره کره هستند.

اظهارنظرهای وزارت امور خارجه چین پس از دیدار میان فرستاده‌ اتمی این کشور با همتای کره‌ جنوبی خود در پکن مطرح شده است.

ترامپ در سفر آسیایی خود قرار است به توکیو، سئول و پکن برود اما این سفر شامل منطقه غیرنظامی شده بین دو کره نمی‌شود.

روزنامه خلق حزب کمونیست چین نیز در یادداشتی امروز نوشت: پکن از کره‌ جنوبی انتظار دارد که اقدامات جدی و موثری را برای دفاع از صلح منطقه بیندیشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.