رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به فرایند آبگیری سد شفارود و زیر آب رفتن جنگل‌های باستانی هیرکانی گفت: در طراحی اولیه سد قرار بود؛ نزدیک به ۴۰۰ هکتار از این جنگل زیر آب برود، اما الان با رایزنی‌های صورت گرفته این میزان به حدود ۲۶ هکتار منحصر شده است.

 

به گزارش جماران؛ رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تا پایان امسال احتمالا آبگیری سد شفارود آغاز شده و ۲۶ هکتار از جنگل‌های هیرکانی زیر آب خواهد رفت.

جلال خداکرمی (رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) با اشاره به فرایند آبگیری سد شفارود و زیر آب رفتن جنگل‌های باستانی هیرکانی گفت: در طراحی اولیه سد قرار بود؛ نزدیک به ۴۰۰ هکتار از این جنگل زیر آب برود، اما الان با رایزنی‌های صورت گرفته این میزان به حدود ۲۶ هکتار منحصر شده است.

وی ادامه داد: قرار شده سد فقط برای تامین آب آشامیدنی مناطقی که زیر دست سد هستند، آبگیری شود و این تصمیم در شورای عالی آب و با توافق کل دولت صورت گرفته است و در نهایت مقرر شد در حد تامین آب آشامیدنی این سد احداث شود و قطعا در این راستا بخشی از جنگل به زیر آب خواهد رفت و خسارت می‌بیند.

خداکرمی با تاکید بر اینکه ۲۶ هکتاری که از جنگل ‌های هیرکانی زیر  آب می‌رود، خسارتی کمی نیست، افزود: هیچ راه دیگری وجود نداشت، سالها برای آن مقاومت شد، اما شرایط اضطراری بود و این حداقل عددی بود که توانستیم بر سر آن به توافق برسیم، البته نابودی  یک درخت هم خسارت جبران ناپذیری است.

او ادامه داد: برای جبران خسارات قرار شد، وزارت نیرو بخشی از  هزینه‌های جنگل کاری و حفاظت از جنگلها  را تقبل کند. احتمال دارد تا پایان سال آبگیری سد آغاز شده و ۲۶ هکتار از جنگل‌های هیرکانی زیر آب برود. در کل در حوزه فعالیت های عمرانی همچون احداث خط‌های انتقال گاز و آب و غیره هم خسارت زیادی به جنگل‌ها وارد خواهد شد. 

خداکرمی در ادامه با اشاره به دپوی زباله در جنگل‌های شمال و بحران شیرابه که به شدت به درختان آسیب می‌زند، ادامه داد: سازمان محیط زیست در این زمینه فعال است، ما مکان جدیدی را برای دپوی زباله اختصاص نمی‌دهیم و از روزگار قدیم در این اماکن زباله می‌ریختند و امیدواریم با تاکید رییس جمهور در حل بحران پسماند و عزم رییس سازمان محیط زیست تا پایان برنامه ششم شاهد تعیین تکلیف این مسئله باشیم. هرچند فرهنگ مردم هم در بحران پسماند در شمال کشور بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.