دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به تعاریف موجود از توسعه پایدار و نقش سه عنصر اقتصاد جوامع انسانی و محیط‌ زیست در این تعاریف تصریح کرد: باید توجه داشت که با نظر به نیازهای نسل آتی، نیازهای فعلی باید تامین شود.

 

به گزارش جماران؛ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت که مهمترین نتیجه توسعه پایدار، امنیت ذهنی و عینی برای شهروندان است.

شهیندخت مولاوردی عصر امروز در همایش توسعه پایدار در پرتو سلامت اجتماعی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: سلامت اجتماعی از جمله مفاهیمی است که تعریف دقیق آن مشکل است و تنوع تعاریف در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در مجموع 18 شاخص برای آن تعریف شده که روی سه مورد اجماع نظر وجود دارد. اول اینکه زمانی جامعه سالم است که زیر خط فقر نباشد، دوم اینکه خشونت وجود نداشته باشد و سوم کنترل رشد جمعیت است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ریشه سلامت اجتماعی فقط نبود بیماری و نفت نیست بلکه باید سلامت کامل اجتماعی و روانی در جامعه وجود داشته باشد. هر جامعه نیز بسته به شرایطی که در آن قرار دارد تعریفی برای آن لحاظ می کند تا برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

مولاوردی با اشاره به تعاریف موجود از توسعه پایدار و نقش سه عنصر اقتصاد جوامع انسانی و محیط‌ زیست در این تعاریف تصریح کرد: باید توجه داشت که با نظر به نیازهای نسل آتی، نیازهای فعلی باید تامین شود.

وی با بیان اینکه محور توسعه انسان سالم است، افزود: در اینجا به موضوع حقوق شهروندی می‌رسیم که انسان پیش برنده و بهره‌مند از این مزایای توسعه است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور همچنین گفت: امروزه تعریف اجتماعی سلامت تعریف متعالی‌تری است که انسان را دارای حق زندگی شایسته و حق تصمیم گیری می‌داند و جامعه‌ای سالم است که سیاست‌های لازم برای کاهش محرومیت، کاهش تبعیض جنسیتی قومی و منطقه‌ای و آزادی عقیده و امنیت در آن وجود داشته باشد.

مولاوردی با بیان اینکه در اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز بیست ساله در کشور ما به این موضوعات توجه شده، تصریح کرد: در سلامت اجتماعی از نقش انفعالی انسان کاسته می‌شود و انسان را شایسته بودن در شرایط مطلوب می‌دانیم. انسان توسعه یافته حقوق خود را مطالبه می‌کند و روحیه هم‌زیستی مسالمت آمیز، مشارکت طلبانه و قانونمند دارد.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین ماحصل توسعه پایدار نیز امنیت ذهنی و عینی برای شهروندان است و در عین حال عوامل متعددی سلامت فردی و اجتماعی را تهدید می‌کند که در این شرایط تاب آوری اجتماعی و توسعه آن اهمیت فوق العاده‌ای دارد تا این تهدیدات اجتماعی مدیریت شود که در این بین نقش آموزش و پرورش و سازمان‌های مردم نهاد و دولتی قابل توجه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.