رییس جمهور ترکیه، کشورهای ناتو را برای عدم پیشنهاد جایگزینی مناسب به جای موشک‌های دور برد روسیه سرزنش کرده است.

 

یکی از مقامات ناتو اظهار کرده، در صورتی که ترکیه سامانه دفاع هوایی روسیه را خریداری کند، با "پیامدهای" آن مواجه خواهد شد.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری حریه، ژنرال پیتر پاول، رییس کمیته نظامی ناتو در نشستی به خبرنگاران گفت: اصل تسلط در اکتساب تجهیزات دفاعی وجود دارد، اما همان گونه که ملت‌ها حق تصمیم‌گیری برای خود را دارند، باید مسئولیت رویارویی با پیامدهای تصمیم‌ خود را نیز بپذیرند.

وی افزود، موشک‌های روسیه نمی‌تواند با سیستم ناتو ادغام شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ۹ اکتبر، در مصاحبه‌ای با رویترز اظهار کرده بود، ترکیه که یکی از کشورهای عضو ناتو است، با خرید سیستم   S-۴۰۰ روسیه به دنبال دشمنی با ائتلاف ناتو که آمریکا رهبری آن را بر عهده دارد، نیست و برای خرید تسلیحات مشابه، در حال مذاکره با فرانسه و ایتالیا است.

برخی متحدان غربی تصمیم آنکارا برای خرید این سامانه روسی را تحقیر و نادیده گرفتن اصول ناتو می‌دانند که بر سر مساله اوکراین و سوریه، روابط پرتنشی با مسکو داشته است. این در حالی است که تسلیحاتی که ترکیه قصد خرید آن را دارد، نمی‌تواند در سیستم دفاعی ناتو قرار گیرد و به همین دلیل این قرارداد نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

استولتنبرگ در این مصاحبه گفته بود: هیچ درخواستی از جانب ترکیه برای ورود موشک‌های S-۴۰۰ در سیستم دفاع هوایی ناتو وجود نداشته است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، کشورهای ناتو را برای عدم پیشنهاد جایگزینی مناسب به جای موشک‌های دور برد روسیه سرزنش کرده اما استولتنبرگ گفت، اردوغان اکنون برای خرید سامانه مشابه، در حال مذاکره با پاریس و رم است. این اقدامی است که رییس این ائتلاف از آن استقبال کرد.

وی افزود: ترکیه در حال مذاکره با ایتالیا و فرانسه در خصوص سیستم‌هایی برتر از سامانه S-۴۰۰ است.

ترکیه اظهار کرده که برای سیستم S-۴۰۰ پیش‌پرداختی داده و امیدوار است  که این سامانه را در سال ۲۰۱۹ تحویل بگیرد اما مراحل اداری آن هنوز به پایان نرسیده است.

پاول گفت، حتی اگر موشک‌های S-۴۰۰ در سیستم دفاعی ناتو قرار نگیرد، حضور آن چالش‌هایی را برای دارایی‌های متحدان که به طور بالقوه در خاک این کشور قرار گرفته، ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.