نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، استخدام‌کننده هنر در عرصه ابتذال را بزرگ‌ترین جنایتکار به بشریت خواند و تصریح کرد: علم، قوه عقلی است که انسان را به حرکت وادار نمی‌کند اما احساس است که باعث می‌شود حرکت شکل بگیرد، اگر احساسات به طرف ابتذال رفت، آدم‌ها در جهت ابتذال و انحراف عمل می‌کنند.

به گزارش جماران؛ آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در دیدار با رؤسای حوزه هنری کشور، خراسان رضوی و معاونان وی، با اشاره به مواضع اتخاذشده پیرامون هنر که به کشور نیز تسری یافته، اظهار کرد: رسالت حوزه هنری در جریان هنر با مسئله خانه سینما و معاونت موسیقی و هنری وزارت ارشاد متفاوت است.

ایشان در بیان جایگاه هنر، ادامه داد: هنر در ذات چیزی مثل علم است، علم راهنمای فکر و اندیشه است و هنر راهنمای احساس؛ اگر کسی گفت با هنر مخالف است مثل این است که با علم مخالفت کند که این امری ناممکن است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، «ضد هنر» خواندن خود توسط برخی جریان‌های رسانه‌ای و فضای مجازی را توهین به خود دانست و گفت: هنر، ابزار هدایت احساس است، اگر این هنر را در جهت ابتذال مصرف کردند، بزرگ‌ترین ضربه‌اش این است که تمام احساسات را به سمت ابتذال سوق می‌دهد.

ایشان با بیان این‌که برخی می‌گویند هنر مظلوم است، خاطرنشان کرد: من هم معتقدم هنر مظلوم است زیرا به هنر جنایت شده و این جنایت، استخدام آن در جهت ابتذال است؛ اگر هنر را چه در عرصه سینما، چه موسیقی و چه تئاتر در جهت ابتذال استخدام کنید، به احساسی که سرمایه بشر است، جهت ابتذال دادید و ضرر این اتفاق از جریان علمی انحراف ساز بسیار سنگین‌تر است.

آیت‌الله علم‌الهدی، استخدام‌کننده هنر در عرصه ابتذال را بزرگ‌ترین جنایتکار به بشریت خواند و تصریح کرد: علم، قوه عقلی است که انسان را به حرکت وادار نمی‌کند اما احساس است که باعث می‌شود حرکت شکل بگیرد، اگر احساسات به طرف ابتذال رفت، آدم‌ها در جهت ابتذال و انحراف عمل می‌کنند.

ایشان یادآور شد: این‌که بگوییم هنر ابزار خوش‌گذرانی، شادی و عیش و نوش است، صحیح نیست، زیرا در مسیر جریان جنایتکاران، ظالمان و ستمگران دنیا عمل کردیم؛ پیش از انقلاب شاهد بودیم که هیچ خانواده متدینی به سمت هنر نمی‌رفت، به این دلیل بود که جریان استعماری و عوامل مزدور در داخل کشور که مردمان ستمگر و جانی بودند، هنر را در جهت ابتذال، عیاشی‌ها و خوش‌گذرانی‌ها استخدام کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: انقلاب ما قبل از انقلاب سیاسی و اقتصادی، انقلاب فرهنگی است و اولین کار این است، هنری که در استخدام شب‌نشینی‌ها و عیاشی است را خارج کرده و در جهت صحیح خود استخدام کنیم که احساسات را در مسیر دین، انسانیت و اخلاق جهت دهد، این بزرگ‌ترین حرکت انقلاب فرهنگی ما هست.

ایشان، رسالت بازپس‌گیری هنر از جریان ابتذال را متوجه حوزه هنری دانست و گفت: این رسالت به عهده حوزه هنری است که بیاید هنر را از ابتذال نجات دهد و در خدمت دین، انسانیت و اخلاق دربیاورد؛ متأسفانه بعضی دستگاه‌ها، مسؤولان و دولت‌ها این موقعیت را تشخیص نمی‌دهند و می‌گویند اگر خانه سینما داریم، حوزه هنری چه‌کار دارد که روی فیلم کار کند، اگر اداره موسیقی و تئاتر داریم، حوزه هنری به موسیقی و تئاتر چه‌کار دارد؟ حساب نمی‌کنند حوزه هنری رسالت انقلاب دارد و باید هنر را از استخدام ابتذال خارج کند.

آیت‌الله علم‌الهدی به مخالفت با برخی مظاهر هنری در جامعه اشاره و اظهار کرد: این‌که نتیجه اجرای یک نوع موسیقی معمولی، بی‌عفتی و بی‌بندوباری شکل بگیرد و از این سرچشمه به جامعه بیاید، طبیعی است که هر مسلمانی باید با آن مخالفت کند.

ایشان ادامه داد: اجرای کنسرت، بحث اجرای موسیقی برای یک عده کارشناس نیست، بحث اجرا برای کسانی است که نتیجه آن، هزاران بی‌عفتی، بی‌بندوباری و بی‌اخلاقی است، این عمل درست نقض غرض ما در انقلاب است، برخلاف حرکت انقلاب ما هست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نرفتن متدینین به دنبال سینما به معنای نداشتن نبوغ و استعداد هنری نیست بلکه به این دلیل بود که هنر در استخدام ابتذال قرار داشت؛ آمدیم و گفتیم هنر را از این مرحله نجات دهیم اما در مقابل، متأسفانه موضع‌گیری‌های نابکارانه انجام می‌شود که بزرگ‌ترین سد درراه رشد انقلاب است.

ایشان، صحنه حرکت جریان انقلابی در فضای هنری را به نبرد سپاهی با کمترین تجهیزات تشبیه کرد و گفت: حوزه هنری باید با تمام نداشتن‌های امکانات و نبود هزینه، مبارزه‌ای انجام دهد و در جهت استخدام هنر در مسیر اخلاق حرکت کند، متأسفانه فضای هنر، سینما و موسیقی، فضای مسمومی است؛ باید جو شکن باشید و این فضا را برهم بزنید.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: کارگردان فیلم شور و شیرین گفت این فیلم را که درست کردم، وقتی به خانه سینما رفتم، همه بر سر ما ریختند و مسخره کردند، گفتند این چه فیلمی است؟ این هم هنر است؟ بعد به من فیلم طنزی نشان دادند و گفتند فیلم یعنی این!

ایشان تصریح کرد: فضایی در هنر به وجود آمده که برخی مسؤولیت و مأموریت دارند فضا را علیه دین تحریک کنند، یعنی اگر یک هنرمند برحسب احساسات دینی و اعتقادی خود حرکتی هنری انجام دهد، او را بایکوت کرده و به گوشه‌ای برانند، متأسفانه فضای هنر و سینما این‌گونه شده که ما با این جنبه مخالفیم.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که هیچ‌وقت با تهمت از میدان کنار نمی‌رویم، اظهار کرد: مأموریت دارند با جنگ نرم فضا را تصاحب کنند؛ عرصه حرکت حوزه هنری، جبهه بالفعل جهادی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.