ستار محمودی گفت: منابع آبی ما محدود است و مصارف آبی باید به اصلی‌ترین نیازهای کشور اختصاص یابد و در بهره‌برداری از منابع آب، باید وضعیت پایدار کشور در نظر گرفته شود.

 

به گزارش جماران؛ سرپرست وزارت نیرو گفت: در برخی از استان‌ها که دارای حوزه‌های آبی مشترک هستند، معمولا نیازها و تقاضاهای متعددی وجود دارد که ممکن است این تقاضاها با یکدیگر در تناقض باشند.

ستار محمودی درخصوص برنامه‌های وزارت نیرو در رابطه با صنعت آب کشور گفت: صنعت آب از دو بخش تشکیل می‌شود؛ حوزه‌های ظرفیت تامین و دیگری، بخش‌های مصرف است. 

وی با اشاره به محدودیت‌های منابع تامین آب اظهار داشت: در حوزه تامین آب به دلیل آنکه در این حوزه با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو هستیم و طبیعتا امکانی برای افزایش منابع آب نداریم و منابع آبی ما تنها از طریق بارش‌های آسمانی قابل دسترس هستند ولی در زمینه‌ مصرف، اولویت‌بندی‌ها و نحوه مدیریت آن، باید با توجه به شرایط ملی، منطقه‌ای و جهانی و برنامه‌های صورت گرفته اقدام کنیم. 

سرپرست وزارت نیرو با بیان اینکه در بخش مصرف آب نیازمند بازنگری‌های جدی هستیم، تصریح کرد: منابع آبی ما محدود است و مصارف آبی باید به اصلی‌ترین نیازهای کشور اختصاص یابد و در بهره‌برداری از منابع آب، باید وضعیت پایدار کشور در نظر گرفته شود. 

محمودی ادامه داد: در برخی از استان‌ها که دارای حوزه‌های آبی مشترک هستند، معمولا نیازها و تقاضاهای متعددی وجود دارد که ممکن است این تقاضاها با یکدیگر در تناقض باشند که باید با کمک آن مناطق، نیازها و تقاضاها را مورد بررسی قرار داد و با برنامه‌ریزی اختلافات را حل و فصل کرد و به تفاهماتی رسید. 

وی درباره واقعی کردن قیمت آب نیز خاطرنشان کرد: هم صنعت آب و هم صنعت برق کشور از جمله صنایعی هستند که گسترده‌اند و بسیاری از تاسیسات آنها از قدمت زیادی برخودار هستند. آنها نیازمند توسعه و سرمایه‌گذاری برای بهبود و گسترش خود هستند و به همین خاطر باید برای سرمایه‌گذاری راهکارهایی را پیدا کرد. 

سرپرست وزارت نیرو با تشریح راهکارهای سرمایه‌گذاری ابراز داشت: یک راه سرمایه‌گذاری، اتکا به منابع عمومی دولت‌ها است که این در این باره محدودیت‌هایی وجود دارد و دیگر آنکه، این منابع نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد و آنقدر با تاخیر و کندی همراه می‌شوند که پروژه‌ها طولانی مدت شده و از کارامدی‌شان کاسته می‌شود. 

محمودی افزود: یک راهکار دیگر، کمک به رشد تعرفه در چارچوب قانون است که باید با در نظر گرفتن یک شیب ملایم و در یک روند زمانی صورت بگیرد. بی‌تردید آن کار باید با در نظر گرفتن اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر و همچنین مشترکان کم‌مصرف باشد. 

وی درباره برنامه‌های وزارت نیرو برای صادرات برق بیان کرد: صنعت برق، یک صنعت پویا است که زیرساخت و پیشانی توسعه در کشور است. به همین خاطر، وزارت نیرو طرح‌هایی را در دست دارد تا در دوره چهار ساله دولت دوازدهم ۱۲ هزار مگاوات را به ظرفیت تولیدی برق کشور اضافه کند. 

سرپرست وزارت نیرو در تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای افزایش ۱۲ هزار مگاواتی به ظرفیت برق تولیدی کشور یادآور شد: بخشی از این افزایش تولید، به بهبود و ساماندهی و اعتباربخشی به نیروگاه‌های موجود سیکل ترکیبی مربوط می‌شود که این مسئله موجب افزایش تولید برق در کشور می‌شود. بخش دیگر نیز مربوط به نیروگاه‌های برق‌آبی است که مربوط به سدهای در دست احداث است که باید ساخت آنها تکمیل شود. 

محمودی اضافه کرد: بخش دیگر افزایش تولید نیز مربوط به انرژی‌های نو است که شامل خورشیدی، بادی و... است. 

وی با بیان اینکه صنعت برق کشور در سال‌های گذشته حدود سه تا چهار درصد رشد داشته است، عنوان کرد: این رشد در سال جاری به هفت و نیم درصد رسیده است که ناشی از از تحرکات مثبت صورت گرفته است. 

سرپرست وزارت نیرو درخصوص فرسودگی تاسیسات صنعت برق نیز گفت: همه تاسیسات موجود، فرسایش‌پذیر هستند چون آن تاسیسات تعطیل‌بردار نیستند و در همه ایام سال مشغول به فعالیت هستند. ما نیز تاسیساتی را که نیازمند اضطرار در تعمیر هستند، تعمیر می‌کنیم ولی طبیعی است که هر صنعت و تاسیساتی مانند انسان یک دوره مفید کاری دارد. 

محمودی درخصوص سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت برق نیز اظهار داشت: در این باره با جاهای مختلفی در تماس هستیم. اخیرا نیز قراردادی در این باره بسته شده که به زودی آن را اجرایی خواهیم کرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.