معاون وزیر امور خارجه کشورمان به تشریح وضعیت موجود در پی تحولات اخیر پرداخت و افزود: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستمرا پایبندی ایران به توافق برجام را مورد تایید قرار داده است، ایالات متحده آمریکا به تعهدات برجای خود پایبند نبوده و صراحتا روح و متن برجام را در موارد متعددی مورد نقض قرار داده است.

به گزارش جماران؛ معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به موارد نقض برجام توسط آمریکا تصریح کرد: هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام و یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) در پنل تخصصی برجام در کنفرانس عدم اشاعه در مسکو سخنرانی کرد.

این نشست از روز گذشته آغاز شده و مباحث متعدد مربوط به عدم اشاعه، خلع سلاح هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را در بر می‌گیرد.

عراقچی در سخنان خود در این کنفرانس تاکید کرد که برجام نه تنها دستاوردی برای دیپلماسی در راستای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات به شمار می‌رود، بلکه فصل جدیدی نیز در نظام عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای گشوده است.

وی گفت: یکی از مشخصه‌های مهم برجام ایجاد تعادل و توازن بین دو رکن اصلی معاهده NPT یعنی «عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» و «استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای» است. این توافق از یک سو نسبت به ابعاد صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان سازی می‌کند و از سوی دیگر به حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای احترام گذاشته و اعمال این حق را تضمین می‌‌کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح وضعیت موجود در پی تحولات اخیر پرداخت و افزود: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستمرا پایبندی ایران به توافق برجام را مورد تایید قرار داده است، ایالات متحده آمریکا به تعهدات برجای خود پایبند نبوده و صراحتا روح و متن برجام را در موارد متعددی مورد نقض قرار داده است.

عراقچی با ذکر نمونه‌هایی از موارد نقض و بدعهدی آمریکا تاکید کرد: بزرگترین مورد تخلف از برجام مربوط به عدم پایبندی آن کشور به بندهای 26، 28 و 29 برجام است. بر اساس این بندها آمریکا متعهد شده است برجام را همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده اجرا کرده و از هر عملی که باعث خدشه دار شدن منافع ایران از رفع تحریم‌ها می‌شود خودداری کند. به ویژه آن کشور مکلف به رعایت این اصول در سخنان عمومی مقامات خود است که تاکنون بدان عمل نکرده است.

وی اضافه کرد: در حقیقت تمامی سخنرانی‌های آقای ترامپ علیه برجام، از جمله سخنرانی ایشان در مجمع عمومی و در مقابل صدها نفر از رهبران و مقامات کشورهای عضو ملل متحد، تخلف آشکار از مفاد برجام به شمار می‌رود. این تخلفات باعث ایجاد فضای ابهام و عدم اطمینان در خصوص برجام شده و جوامع اقتصادی جهانی را برای همکاری با ایران دچار تردید می‌سازد.

وی تاکید کرد: به طور مسلم استمرار چنین فضای مخربی پیرامون ایران و برجام، که منجر به کاهش منافع ایران از این توافق شده است غیرقابل قبول بوده و بلاشک تبعات خود را خواهد داشت.

عراقچی گفت: آمریکا در حالی که خود ناقض برجام است، ادعای نقض برجام توسط سایرین را دارد و خود را در جایگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده و زیاده خواهی هم می‌کند. این روال مسلما نمی‌تواند ادامه پیدا کند و آمریکا می‌بایست مسئولیت هرگونه تبعات این اقدام خود را بپذیرد.

عراقچی در پایان سخنان خود تاکید کرد: روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام و یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.

در این نشست هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و مسئول پیشین تیم مذاکره کننده آمریکا در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.