به نوشته ریچارد نفیو، ایران ممکن است بپذیرد پای میز مذاکره بیاید اما برای رد بررسی یک توافق جدید یک‌پارچه بوده است. احتمال بیش‌تر این است که یک بازی "انتظار" را پیاده کند.

 

به گزارش جماران؛ یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در یادداشتی تاکید کرد که رهبران ایران به سختی قبول خواهند کرد توافقی را بپذیرند که در آن کمتر از برجام به دست می‌آورند، اگر ایران چنین چیزی را بپذیرد، رهبران این کشور خود را در معرض اخاذی‌ها در آینده قرار می‌دهند.

ریچارد نفیو معاون هماهنگ‌کننده سیاست تحریم در وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما (2015 – 2013) در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز گفت: همان‌گونه که از ماه ژوئیه تا کنون انتظار می‌رفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در سخنرانی‌اش گفت که دیگر تایید نخواهد کرد که توافق هسته‌ای به نفع امنیت ملی آمریکا است. این تصمیم یک قمار بزرگ با شانس موفقیت پایین است.

واقعیت این است که توافق هسته‌ای با ایران به شدت به نفع امنیت ملی آمریکا است. علاوه بر این، روشن است که دولت ترامپ متوجه خطراتی که متحمل خواهد شد و آنچه ممکن است در صورت نابودی توافق از دست دهیم، است. به همین دلیل است که آقای ترامپ از توافق خارج نشد، هر چند که گفت هر زمان بخواهد می‌تواند این کار را انجام دهد. اما با وجود این خطرات، دولت آمریکا تلاش می‌کند تا خیال واهی یک توافق بهتر را با ایران دنبال کند.

آقای ترامپ ظاهرا با فشار سیاسی داخلی برای وضع مجدد تحریم‌ها در حال شرط‌بندی روی این است که ایران و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای با ورود به مذاکرات جدید برای تقویت شروط هسته‌ای کلیدی در توافق با نگرانی‌های آمریکا در این زمینه همسو خواهند شد و به علاوه به موضوعات دیگر همچون تروریسم و حقوق بشر رسیدگی خواهند کرد.

این مقام پیشین آمریکایی در ادامه به بررسی سه دلیل پرداخت که نشان می‌دهد چرا این استراتژی کارساز نخواهد بود:

اول، درخواست‌هایی که قرار است در یک مذاکرات جدید از ایران مطرح شود به قدری سخت‌گیرانه است که آنها را غیر قابل دستیابی می‌کند. من به عنوان یک عضو تیم آمریکا که در سال‌های 2013 تا 2014 با ایران مذاکره کرد، می‌توانم شهادت دهم که ما به دنبال یک توافق سخت‌گیرانه‌تر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بودیم اما حمایت کمی از سوی شرکا دیدیم و ایران نیز برای پذیرش خواسته‌های ما آماده نبود. ایران مصرانه و به طور جدی گفت که هرگز نمی‌پذیرد غنی‌سازی‌اش و دیگر فعالیت‌های هسته‌ای خود را به طور کامل برچیند و مهم نبود که چقدر روز بر این درخواست تاکید داشتیم.

اگرچه من نیز نسبت به رفتارهای ایران و آینده برنامه موشکی ایران نگران هستم، باور ندارم که درخواست‌های یک جانبه آمریکا برای رسیدگی به این مسائل واقع‌بینانه باشد. ترامپ باید به چیزی کمتر از آنچه هدف مورد علاقه‌اش است، راضی شود یا چنین مذاکراتی به شکست خواهد انجامید. بنا بر این، عدم تایید پایبندی (ایران) به سادگی مقدمه جنگ در آینده است.

دوم، تجارت جهانی به این تردیدها در بازار ایران یا با کناره‌گیری کردن یا دنبال کردن استراتژی‌هایی که ریسک‌پذیری قرار گرفتن در معرض آنها را در برابر تحریم‌های آمریکا محدود می‌کند، پاسخ خواهند داد. یک فضای سرمایه‌گذاری کم هزینه به طرح‌های رشد ایران و انگیزه‌هایش برای ماندن در توافق آسیب خواهد زد.

اگر شرکت‌های خارجی راه‌هایی بیابند که از تحریم‌های آمریکا در امان بمانند، سپس ما نیز توانایی خود برای اعمال تحریم در مواردی که ایران واقعا تخلف کرده است یا علیه دیگر کشورها در آینده از دست می‌دهیم.

و در آخر، مساله درباره ایران است. پیش فرض استراتژی ترامپ این است که هیچ سیاستی در ایران برای محدود کردن توانایی مقاماتش برای امتیاز دادن وجود ندارد. چنین چیزی صحت ندارد. علاوه بر این، برجام یک سند علنی است و رهبران ایران به سختی قبول خواهند کرد توافقی را بپذیرند که در آن کمتر از برجام به دست می‌آورند. اگر ایران چنین چیزی را بپذیرد، رهبران این کشور خود را در معرض اخاذی‌ها در آینده قرار می‌دهند.

به نوشته این مقام پیشین آمریکایی، ایران ممکن است بپذیرد پای میز مذاکره بیاید اما برای رد بررسی یک توافق جدید یک‌پارچه بوده است. احتمال بیش‌تر این است که یک بازی "انتظار" را پیاده کند؛ همکاری و شراکت با دیگر کشورهای سراسر جهان را از طریق بازی کردن با نفرت بین‌المللی علیه ترامپ ایجاد کند و افزایش دهد. ایران با کمک ترامپ در ائتلاف بین‌المللی که جورج بوش و باراک اوباما روسای جمهور پیشین آمریکا سال‌ها برای ایجادش صرف کردند، شکاف ایجاد خواهد کرد.

اگر کنگره به رویکرد خود در خصوص تحریم ادامه دهد، احتمالا ایران به سرعت برنامه هسته‌ای‌اش را از سر نخواهد گرفت اما آمریکا را برای این اتفاقات سرزنش خواهد کرد. عدم تایید به خودی خود ممکن است به یک بحران هسته‌ای با ایران منجر نشود، اما اولین لغزش در زمین لرزه‌ای خواهد بود که به وقوع می‌پیوندند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.