به نظر می‌آید مقامات اماراتی به از سرگیری روابط با ایران می‌اندیشند اما نمی‌دانند چگونه به این بحث بازگردند.

 

به گزارش جماران؛ وزیر مشاور امارات در امور خارجه در توییتی غیرمنتظره درباره از سرگیری روابط با ایران سخن گفت.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: سوال اصلی در مورد از سرگیری روابط با ایران این است که ‌دیپلماسی و روابط در اصلاح سخنان و رفتارهای خارجی ایران موفق بوده است؟ پاسخ، صراحتا خیر است.

این مقام اماراتی که به اظهارات و موضع‌گیری‌های ضد ایرانی شناخته می‌شود در حالی موضوع از سرگیری روابط با تهران را مطرح کرده است که بعد از اجرایی شدن برجام و تحت تاثیر تحولات منطقه و نیز تنش در روابط قطر و عربستان، امارات در روابطش با ایران به طور غیررسمی تجدید نظر کرده و در عمل سطح این روابط کاهش یافته است.

با این حال به نظر می‌آید مقامات اماراتی به از سرگیری روابط با ایران می‌اندیشند اما نمی‌دانند چگونه به این بحث بازگردند این درحالی که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است خواستار همکاری مثبت و همه‌جانبه با همسایگانش به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس است در عین حال که برای گسترش و افزایش سطح روابط میانجی یا تغییر موضعی را نمی‌پذیرد.

ایران اقدامات و سیاست‌های کشورهای حوزه خلیج فارس را همواره مورد نقد قرار داده است و اعلام کرده این کشورها بهتر است به جای این‌که به دنبال تامین و تضمین امنیت خود در بیرون از منطقه باشند، به امنیت دسته جمعی منطقه‌ای با حضور کشورهای بومی همین منطقه بیندیشند.

این کشورها از بعد از آنکه ایران به اتفاق روسیه در عراق و سوریه به طور جدی به مقابله با تروریسم پرداخت و نتایج مثبتی را نیز دریافت کرد و در عمل از سوی آمریکا در منطقه تنها گذاشته شدند علیه ایران اقدام به موضع‌گیری‌های شدید و منفی کرده‌اند.

به گفته برخی کارشناسان امارات متحده عربی از مهم‌ترین کشورهای تحریک کننده مقامات و رهبران سعودی در قطع روابط با قطر بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.