مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: واضح است که وزیران نسبت به این حقیقت که پیام برجام می‌تواند روی احتمال شروع مذاکرات یا حتی باز شدن فضای مذاکرات با جمهوری خلق کره تاثیر منفی بگذارد، نگران هستند.

 

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است برای دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به آمریکا سفر و با مقامات این کشور دیدار کند.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا قرار است فدریکا موگرینی، دیپلمات ارشد خود را اوایل ماه نوامبر به آمریکا بفرستد تا برای دفاع از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بجنگد.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست خود در لوکزامبورگ به‌طور قوی از ادامه اجرای کامل توافق هسته‌ای حمایت کردند.

موگرینی پس از برگزاری این نشست گفت که اوایل نوامبر به آمریکا می‌رود تا از قانونگذاران این کشور بخواهد از توافق خارج نشوند.

وی ادامه داد: واضح است که وزیران نسبت به این حقیقت که پیام برجام می‌تواند روی احتمال شروع مذاکرات یا حتی باز شدن فضای مذاکرات با جمهوری خلق کره تاثیر منفی بگذارد، نگران هستند.

این کشورها در بیانیه پایانی خود آورده‌اند: برجام حاصل 12 سال دیپلماسی است که توسط اتحادیه اروپا تسهیل شد و به طور یک‌پارچه نیز در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت. اتحادیه اروپا بر اهمیت این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یک نظام راستی‌آزمایی دقیق و جامع تا کنون هشت بار راستی‌آزمایی کرده است که ایران به تمام تعهدات مرتبط هسته‌ای عمل می‌کند، تاکید دارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا بر ادامه اجرای کامل و موثر تمام بخش‌های برجام،‌ متعهد است. اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای تاثیری مثبت روی روابط اقتصادی و تجاری با ایران داشته که شامل مردم این کشور شده است. این توافق همکاری را تقویت و امکان ادامه گفت‌وگو با ایران را فراهم می‌کند.

اتحادیه اروپا در ادامه تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای تایید نکردن پایبندی ایران به برجام را به عنوان یک روند داخلی در آمریکا برشمرد و از آمریکا خواست تا تعهداتش در برجام را اجرا کند و پیش از هر اقدام دیگری تاثیرات روی امنیت آمریکا، متحدانش و منطقه را در نظر داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.