طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی اوایل سال جاری به بهره‌برداری رسید و تولید آزمایشی از این میدان مشترک اواخر اسفند سال ۱۳۹۵ آغاز شده و طرح آن با ظرفیت تولید ۳۵ هزار بشکه نفت در روز به بهره‌برداری رسید.

 

به گزارش جماران؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ابراز تمایل دو شرکت خارجی برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی خبر داد.

علی کاردر با اشاره به مذاکره با شرکت‌های خارجی برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی اظهار کرد:مذاکره با شرکت مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت دیگری برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی ابراز تمایل کرده است یا خیر،گفت: دو شرکت خارجی دیگر برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی ابراز تمایل کرده اند که فعلا اسامی آن ها اعلام نمی شود.

طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی  اوایل سال جاری به بهره‌برداری رسید و تولید آزمایشی از این میدان مشترک اواخر اسفند سال ۱۳۹۵ آغاز شده و طرح آن با ظرفیت تولید ۳۵ هزار بشکه نفت در روز به بهره‌برداری رسید.

قرارداد خدماتی بیع متقابل این طرح در سال ۱۳۸۳ با شرکت پتروایران امضا شد. این طرح به عنوان یکی از طرح‌های زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس مطابق برنامه زمان‌بندی اولیه قرار بود در طول ١٩ ماه به بهره برداری برسد که به دلایل متعدد، زمان اجرای پروژه به تعویق افتاد. پس از جدا شدن طرح از شرکت نفت و گاز پارس، سازمان مستقل این طرح با نام اختصاری SPOL از ابتدای سال ۱۳۹۳ با معرفی مجری، زیر نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را شروع کرد.

 اواخر اسفند سال گذشته بود که غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از ارائه پیشنهاد از سوی شرکت دانمارکی مرسک درباره توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی خبر داد و در اواخر فروردین سال جاری نیز علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد این شرکت مطالعه فنی خود را ارائه کرده است.

از آنجا که شرکت مرسک حدود ۲۰ سال در آن سوی مرزها و در کشور قطر در همین لایه نفتی فعالیت می‌کرد کارشناسان بر این باور بودند این شرکت که اکنون فعالیتی در قطر ندارد به دلیل تجربه زیادی که در این حوزه دارد بهترین گزینه برای این میدان محسوب می‌شود. بر همین اساس مذاکره با مرسک به قوت خود باقی ماند و  کاردر حدود دو ماه گذشته اعلام کرد مذاکرات آغاز شده و مدل فنی آنها توسط تیم فنی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. برای برداشت از لایحه‌های نفتی پارس جنوبی به جز مرسک هنوز کسی اظهار علاقه نکرده است.

در نهایت کریم زبیدی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت از تعیین تکلیف نحوه توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی خبر داد و  ضمن تشریح روند نتیجه مطالعات شرکت‌های بین‌المللی در وزرات نفت اعلام کرد که آخرین مطالعه‌ای که در کمیته‌های مربوطه مورد بررسی و تایید قرار گرفته، در مورد لایه‌های نفتی پارس جنوبی است که یک شرکت اروپایی برای توسعه آن اظهار تمایل کرده است. مطالعات این شرکت تایید شده و بعد از این که شورای عالی مخازن در مورد آن اظهار نظر کند، وارد مراحل امضای قرارداد می‌شود.

این مباحث درحالی مطرح شد که طبق شرکت توتال فرانسه بخش نفتی مرسک را خرید و این اقدام باعث نگرانی ایران شد. به طوری که زنگنه در یکی از اظهارات خود در مورد طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت مذاکرات در این مورد ادامه دارد، اما خرید سهام بخش نفتی شرکت دانمارکی مرسک ازسوی توتال فرانسه تا حدی ما را نگران کرده است زیرا در این شرایط این شرکت فرانسوی مجری طرح (اپراتور) سمت قطری لایه نفتی پارس جنوبی هم خواهد بود و این موضوع نگران کننده است.

وی در پاسخ به این پرسش که جایگزین مرسک در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی چه شرکتی خواهد بود، گفت: وزارت نفت اعلام کرد از تعدادی شرکت‌ها مانند شرکت دولتی نفت برزیل (پتروبراس)، انی ایتالیا، شرکت انگلیسی-هلندی شل و پتروناس مالزی برای مذاکره در این باره دعوت کنند، با این حال می‌توان گفت مرسک در این زمینه تجربه خوبی داشت.ظرف سه تا چهار ماه آینده، با شرکت‌های نفتی مذاکرات فشرده بازرگانی خواهیم داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.