محمد ابراهیم طاهریان فرد گفت: «ما مخالف هرگونه اقدام تجزیه طلبانه هستیم. امروز جامعه بین المللی هم تجزیه و تغییر مرزها خصوصا در منطقه ما را که طرحی صهیونیستی و بحران زا است را بر نمی تابد».

به گزارش جماران؛ سفیر ایران در آنکارا ضمن اظهار امیدواری از این که با سفر اردوغان به تهران و آغاز فصل جدید روابط، مناسبات دو کشور بیش از پیش افزایش باید تاکید کرد که همکاریهای نظامی و امنیتی تهران و آنکارا می‌تواند تضمینی برای مقابله با توطئه‌های تجزیه طلبانه باشد.
محمد ابراهیم طاهریان فرد در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تهران در شرایط فعلی منطقه‌ای چیست؟ ترکیه را کشوری مهم با اشتراکات فراوان و فرهنگی مشترک در همسایگی ایران دانست و تاکید کرد که دو ملت و دولت ایران و ترکیه روابط صمیمانه و تاریخی با دیرینه با یکدیگر داشته و مرزهای دو کشور هم به مرزهای صلح و دوستی شهرت یافته است.
وی ادامه داد: مقامات دو کشور روابط و دیدارهای منظم و نهادینه شده‌ای با هم دارند و سفر آقای اردوغان به تهران در چارچوب برنامه سفرهای رسمی و دوره‌ای انجام می‌شود.

سفیر کشورمان در آنکارا در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه مهمترین زمینه‌های گفت‌وگو و دیدارهای رییس جمهور ترکیه در سفر به تهران در چه حوزه هایی خواهد بود؟ گفت: در این سفر علاوه بر دیدارهای دو جانبه در عالی ترین سطوح، چهارمین دوره اجلاس راهبردی میان دو کشور با حضور روسای جمهور و وزراء کابینه دو دولت برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این نشست گفت‌وگو در مورد راه کارهای عملی توسعه و تعمیق همکاری در حوزه‌های متنوع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور انجام خواهد شد. امیدواریم با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی، مذهبی و دیرینه تاریخی روابط، در فصل جدید توافقات خوبی برای گسترش هرچه بیشتر مناسبات فراهم شود.

این دیپلمات کشورمان در ادامه در پاسخ به این سئوال که حجم فعلی روابط تجاری تهران و آنکارا چه میزان بوده و تا دستیابی به چشم انداز ۳۰ میلیارد دلار مورد نظر روسای جمهور دو کشور چقدر فاصله داریم؟ زیرا طبق اظهارات مسئولان گمرک ترکیه در حال حاضر کمتر ۵۰درصد ظرفیت دو کشور در تعاملات اقتصادی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت:با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات موجود بیش از یک سوم از راه چشم انداز مورد نظر روسای جمهور دو کشور را پشت سر گذاشته‌ایم و ادامه این مسیر با در نظر گرفتن شرایط موجود نیازمند سرمایه گذاری، مشارکت و عزم جدی همه ارگان‌ها و نهادهای سیاسی و اقتصادی در دو کشور است.

ظرفیت‌های فنی و تکنیکی،امکان ارتقاء حجم روابط تهران _ آنکارا را محدود کرده است

سفیر کشورمان در آنکارا در جواب این سئوال کهچه عوامل محدود کننده‌ای بر سر راه افزایش تعاملات دو کشور وجود دارد؟ گفت: ظرفیت‌های فنی و تکنیکی موجود امکان ارتقاء حجم روابط را محدود کرده است. توسعه در امر ارتقاء سطح فعالیت‌های اقتصادی و تجاری به محرک‌ها، امکانات و ملزومات چند وجهی به هم پیوسته از طریق ایجاد بسترهای متناسب نیازمند است؛ به طور مثال اگر در سیستم بانکی، مبادلات و نقل و انتقال ارزی مشکل داشته باشیم، در موضوع حمل و نقل امکانات و زیرساخت‌های جاده‌ای مناسب توسعه نیابد، دروازه‌های مرزی محدود و غیر متناسب بماند و امکان افزایش ظرفیت ترخیص کالا و مسافر را نداشته باشیم. انگیزهای لازم برای دعوت و حضور سرمایه گذاران در بخشهای زیر بنایی فراهم نشود، اعداد و ارقام چشم انداز روی کاغذ خواهند ماند.

ایران و ترکیه می‌توانند حجم مبادلات 100 میلیاردی را هدف گذاری کنند

وی در پاسخ به این سئوال که چه عواملی می‌تواند به افزایش سطح تعاملات تهران - آنکارا کمک کند؟ افزود: ما به عزم ملی و مشارکت جدی درهر دو کشور برای ارتقاء سطح مناسبات و همکاری اقتصادی نیازمندیم. اگر این امر محقق و بسترهای لازم ایجاد شود دو کشور ایران و ترکیه با توجه به ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم از طریق هم افزایی حجم مبادلات خود را به سرعت به چشم انداز مورد نظر رسانده و حتی با عبور از این مرز حجم مبادلات 100 میلیارد دلاری را هدف گذاری کنیم. خصوصا اینکه ما مسیر صادرات، ترانزیت و حمل و نقل بین المللی برای گسترش صادرات و تولید و عرضه محصولات مشترک در سطح بین المللی، در عمق آسیا و اروپا را در اختیار داریم.

طاهریان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تحلیل شما از سفر ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه، دیدارهای انجام شده با مقام‌های کشورمان و دستاوردهای این سفر چیست؟ توضیح داد: تهران و آنکارا ظرفیت‌های فراوانی برای هم افزایی و ایجاد تعادل و ثبات در منطقه داند همچنین سفر روسای ستاد کل نیروهای مسلح دو کشور، فصل تازه‌ای از همکاری‌های دوجانبه نظامی و امنیتی را فرا روی دو کشور برای توسعه صلح،ثبات و امنیت منطقه گشوده است. بحران‌های جدی، سوء نیت اثبات شده بیگانگان و افشاء شدن طرح‌های صهیونیستی برای تجزیه کشورهای منطقه، اهمیت برقراری، تعمیق و توسعه چنین روابط سازنده‌ای را بیش از گذشته ضروری کرده است. این مسیر می‌تواند ضامن خنثی سازی توطئه‌های تجزیه طلبانه، موفقیت در امر مبارزه با تروریسم، مهار بحران‌ها و در نتیجه تثبیت صلح و امنیت منطقه باشد.

همه پرسی اقلیم کردستان با سرمایه گذاری صهیونیست‌ها و در جهت و برهم زدن ثبات منطقه انجام شد

سفیر کشورمان در آنکارا در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان با حمایت رژیم صهیونیستی، در خصوص سیاست‌های تهران و آنکارا در این رابطه، افزود: با استفاده از این فرصت ارتحال مرحوم جناب آقای جلال طالبانی ریاست جمهوری سابق عراق را به خانواده محترم ایشان و مردم عراق تسلیت می‌گویم.در موضوع همه پرسی اقلیم برخی بر اساس منافع گروهی بر خلاف مصالح منافع ملی و امنیت منطقه از طریق تحریک موزیانه احساسات مردمی مظلوم که از سوی حزب بعث عراق و گروه‌های تکفیری جنایتکار از جمله داعش سالها مورد ظلم واقع شده بودند با هماهنگی و سرمایه گذاری وسیع مالی صهیونیست‌ها درمسیر ایجاد ناامنی و برهم زدن ثبات منطقه گام برداشتند و شرایط پیچیده و حساسی را برای مردمان منطقه اقلیم عراق و کشورهای همسایه ایجاد کردند.

وی باتاکید براینکه سیاست اصولی ایران در رابطه با اقدامات تجزیه طلبانه مشخص است، گفت: ما مخالف هرگونه اقدام تجزیه طلبانه هستیم. امروز جامعه بین المللی هم تجزیه و تغییر مرزها خصوصا در منطقه ما را که طرحی صهیونیستی و بحران زا است را بر نمی تابد. توسعه نا امنی در منطقه خاورمیانه امنیت همه جهان را متاثر می‌کند و درهمین راستا هم امیدواریم دوستان و عقلا در منطقه اقلیم به حساسیت شرایط واقف شده و مانع تحقق اهداف شوم صهیونیستی شوند.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه منطقه ما تحمل خسارت بیشتری را ندارد، خاطرنشان کرد: برای ساختن منطقه باید دست به دست هم دهیم و ازطریق مشارکت جمعی و هم افزایی شهرها و کشورهایمان را در مسیر توسعه پایدار آباد کنیم.

نباید اجازه دهیم منافع شخصی افراد سرنوشتی مشابه موصل و حلب برای اقلیم ایجاد کند

وی خاطر نشان کرد که در سال‌های اخیر ایران هر آنچه توانسته برای ارتقاء سطح تعامل و توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همه جانبه در کلیه سطوح با عراق و منطقه اقلیم این کشور به انجام رسانده است.
در این شرایط حساس و با مسئولیت پذیری نباید اجاز دهیم متعاقب اجرای سیاست‌های صهیونیستی و منافع شخصی افرادی که منافع خود را در بحران سازی و قربانی کردن ملت مظلوم عراق جستجو می‌کنند سرنوشت مشابه موصل و حلب برای منطقه اقلیم ایجاد و مسیر توسعه، پیشرفت و امنیت بخش دیگری از عراق را متوقف سازند.

امیدواریم پیام قاطع کشورهای منطقه در قبال تجزیه طلبی و مبارزه با افراط گرایی به خوبی درک شود

طاهریان در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست‌های ترکیه در قبال اقلیم کردستان افزود: دولت ترکیه هم سیاست‌های خود را در این باره به طور واضح و شفاف بیان کرده است. ایران، عراق و ترکیه در منطقه در کنار جامعه بین المللی امروز سیاست واحدی در قبال مقابله با طرحهای تجزیه طلبانه و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی داریم. امیدواریم این پیام قاطع ما به خوبی درک گرد.

سفیر کشورمان در آنکارا در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سئوال که روند مذاکرات آستانه را چه طور ارزیابی می‌کنید و به عقیده شما سیاست‌های ایران و ترکیه در قبال سوریه و سایر مسائل منطقه‌ای تا چه حد به هم نزدیک بوده و از ابتدای مذاکرات آستانه تا امروز چه تغییراتی داشته است؟ گفت: مذاکرات و گفت وگوهای سازنده‌ای با ترکیه درچارچوب مذاکرات آستانه، دو جانبه و چند جانبه در خصوص توسعه مناطق امن و برقرای صلح و ثبات در سوریه داشته اییم. نتایج بدست آمده تاکنون پیامدهای خوبی داشته است. قطعا ناامنی در سوریه وتوسعه تروریسم در این کشور درسوریه متوقف نخواهد بود. همگان دیدند برخی با اهداف پیچیده صهیونیستی به دنبال تجزیه و فروپاشاندن تمامیت ارضی کشورهای منطقه می‌باشد. چنانچه سوریه و عراق به امنیت و ثبات باز نگردند و تروریست‌ها امکانات وظرفیتهای خود را با حمایتهای مالی بیگانگان از فرا سوی مرزها گسترش دهند دیگر کسی با خیال آسوده در امنیت نخواهد بود.

وی در پایان ضمن امیدواری از اینکه دیگر کشورها هم به کمپین مبارزه و اقعی با تروریسم بپیوندند تصریح کرد حمایت از دولت‌های منتخب مستقروحفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه بپیوندند تصریح کرد که این امر ضامن تثبیت امنیت و ثبات جهانی خواهد بود. همچنین ایران به عنوان قربانی تروریسم اثبات کرد که در جهت مبارزه با تروریسم در کنار همه ملت‌های منطقه قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.