رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و همچنین توجه به سیاست‌های صحیح اقتصادی باید پیگیری شود؛ البته نباید فراموش کرد پیچیدگی‌ها در مسائل اقتصادی زیاد شده است، به دلیل اینکه حجمی از مسائل، به هم برخورد کرده است».

 

به گزارش جماران؛ رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چه سیستم دولتی فربه‌تر شود، امکان فساد بیشتر می‌شود، گفت: چابک‌تر شدن دولت باعث افزایش اعمال نظارت مؤثر می‌شود.

علی لاریجانی شامگاه چهارشنبه طی سفر به استان فارس در جلسه شورای اداری شهرستان سپیدان گفت: برداشت بنده در مسائل کلان کشور این است که از دوره نسبتاً سخت با گردنه‌های زیاد در حال عبور هستیم و برخی از مشکلات پشت سر گذاشته شده و برخی دیگر نیز باید رفع شود.

لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از پختگی در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار است، افزود: در مسائل راهبردی، ایران اسلامی تصمیمات درستی اتخاذ کرده و ثبات امنیتی ایران به خاطر اتخاذ چنین تصمیماتی بوده است، چرا که عوامل بیرونی به دنبال مسئله‌سازی برای ایران هستند؛ اگرچه در حوزه مسائل اقتصادی علاوه بر تحریم‌ها، اشتباهاتی نیز بوده است.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و همچنین توجه به سیاست‌های صحیح اقتصادی باید پیگیری شود؛ البته نباید فراموش کرد پیچیدگی‌ها در مسائل اقتصادی زیاد شده است، به دلیل اینکه حجمی از مسائل، به هم برخورد کرده است.

رئیس مجلس تصریح کرد: مسیر کلی کشور رو به پیش است در حالی که باید شتاب آن بیشتر شود. همچنین در مسائل اقتصادی نکاتی وجود دارد که می‌تواند پیشران کشور باشد؛ البته ابهامات و اشکالاتی نیز وجود دارد که اگر به آن توجه نشود، به کشور صدمه وارد می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه در رابطه با کمبود آب در کشور مشکلاتی وجود دارد، گفت: باید در بخش آب، برنامه‌ دراز مدت وجود داشته باشد، در غیر این صورت با سختی مواجه خواهیم شد. البته در چهار سال گذشته تمهیداتی در این راستا اتخاذ شده و مقام معظم رهبری نیز کمک کردند و این امکان ایجاد شد که منابعی از صندوق توسعه ملی برای آبیاری نوین اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه باید در بخش آبخیزداری سرمایه‌گذاری شود، افزود: باید از منابع آبی موجود کشور استفاده بهینه و در بودجه سنواتی به این مهم توجه ‌شود. البته در برنامه ششم توسعه نیز این موضوعات لحاظ شده اما تمامی بحران را پوشش نمی‌دهد و به برنامه جامع نیاز دارد؛ بنابراین به وزارت نیرو در بخش آب فشار آورده‌ایم تا سند جامعی را برای کشور طراحی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چالش دیگر کشور، بالا بودن هزینه‌های بخش جاری است که در این رابطه نکاتی نیز وجود دارد. به طور مثال باید حقوق بازنشستگان اصلاح شود که در این رابطه در برنامه ششم توسعه توجهاتی شده اما در هر صورت به منابع مالی نیاز دارد.

لاریجانی ادامه داد: در حال حاضر در کشور حدود ۲.۵ میلیون نفر پرسنل اداری وجود دارد که متناسب با جمعیت کشور نیست؛ بنابراین باید توجه داشت با وجود چنین وضعیتی، منابع پاسخگوی هزینه‌ها نخواهند بود؛ البته نمی‌توان به کارمندها گفت که دیگر کارمند نیستند، در حالی که بخش دیوانی کشور باید فربه نشود.

وی افزود: باید هزینه‌های جاری کشور کاهش یابد که البته انجام این مهم امکان‌پذیر است و در این راستا باید امورات کشور به مردم واگذار شود و نباید بی‌جهت این‌گونه فکر کرد که اگر کارها توسط دولت انجام شود، بهتر خواهد بود؛ چرا که بسیاری از فسادها در سیستم دولتی وجود دارد و هر چه این سیستم فربه‌تر باشد، فساد بیشتر است و هر چه چابک‌تر باشد، اعمال نظارت مؤثر، بیشتر خواهد بود و کارها تسهیل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخیراً قانونی در مجلس مصوب شده که می‌تواند به رونق چرخه اقتصادی روستاها کمک کند که البته مقام معظم رهبری نیز اذن دادند تا امکان استفاده از صندوق توسعه ملی فراهم شد؛ بر این اساس ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع به روستایی‌ها با نرخ سود بانکی ۴ الی ۶ درصد ارائه می‌شود تا در اطراف روستاها سرمایه‌گذاری صنعتی، معدنی و توریستی انجام شود که این مسئله اشتغالزایی در پی دارد و توصیه می‌شود از مصوبه مذکور که ابلاغ شده، استفاده لازم صورت گیرد تا جمعیت روستاها حفظ شود.

لاریجانی بر لزوم توسعه معادن تأکید کرد و گفت: تصمیمات خوبی در زمینه تشکیل شورای معادن استانی اتخاذ شده و توصیه می‌شود تا هر چه سریعتر اقداماتی در این راستا انجام و فضای بازتری برای کار در بخش معادن فراهم شود.

وی گفت: باید با جدیت زیر بغل تولیدکنندگان گرفته شود و تمامی مسئولان حامی بخش تولید باشند. در این راستا مقام معظم رهبری فرمودند: «کسی که در میدان تولید فعالیت می‌کند، به مانند کسی است که مجاهدت می‌کند».

رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه اضافه کرد: سهم دیپلماسی موفق و ارتقای بنیه دفاعی در مقابله با دشمن خوب است اما مهم‌ترین مسئله‌ای که دشمن را از کشور دور می‌کند، ارتقای بنیه اقتصادی کشور است؛ بنابراین بخش‌های دولتی باید حامی تولید باشند و نباید اهمال فشاری به تولیدکنندگان صورت گیرد.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه تالار گفتگویی بین اتاق بازرگانی و دولت تشکیل شود، نکته خوبی بود ولی برای رفع مشکل بیکاری باید بخش تولید و صادرات متحول شود؛ البته حرکت اجمالی در این راستا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی بر این اساس بود که به تولیدکنندگانی که سرمایه‌گذاری کرده و با مشکل روبرو شدند، کمک شود تا مسائلشان رفع شود.

لاریجانی اظهار کرد: هنوز بخشی از صنعت کشور نیاز به حمایت دارد و در این راستا استانداران باید با تولیدکنندگان جلساتی برگزار کنند. البته مجلس نیز حامی بخش تولید خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحث گازرسانی به بخش مرکزی شهرستان سپیدان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت، مساعدت‌های لازم برای رفع مشکلات انجام می‌شود و امید می‌رود که کشور به توسعه پایدار دست یابد.

توسعه کشور با صدور بخشنامه ممکن نخواهد بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه کشور با بخشنامه صورت نمی‌گیرد، گفت: اشتغالزایی از طریق توجه به تولید و صادرات به وجود می‌آید.

علی لاریجانی همچنین عصر روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله مدنی، شهید محسن حججی و شهدای مدافع حرم در شهرستان نورآباد ممسنی گفت: اینکه توفیق پیدا کردم در این جلسه باشکوه در این شهرستان که شهر شهادت است، شرکت کنم، بسیار خوب است و در این راستا از زحمات دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم‌ها قدردانی می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جلسات که متعلق به شهدا است، منور است و همان‌طور که همه ما می‌دانیم، دستیابی به مقام رفیع شهادت نصیب هر کسی نمی‌شود.

لاریجانی با گرامیداشت یاد شهدای شهرستان‌های ممسنی و رستم افزود: شهدا نقش مهمی در تعالی انقلاب اسلامی داشتند، امروز جامعه ما نیازمند روحیه مجاهدت است و حضور در مراسماتی که متعلق به شهدا است، باعث می‌شود که یادمان نرود که چه خون‌های باارزشی در راه انقلاب ریخته شده است.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به شخصیت والای شهید آیت‌الله مدنی تصریح کرد: آیت‌الله مدنی از چهره‌های برجسته انقلاب محسوب می‌شوند.

وی گفت: گاهی عالمانی در دانشگاه هستند که کار علمی ارزشمند انجام می‌دهند، اما این افراد در اجتماع مجاهدتی نداشته‌اند؛ بنابراین در متحول کردن جامعه نقش مهمی ندارند. همچنین افرادی اهل عرفان هستند که به دلیل گوشه‌نشینی و عزلت، دور از مردم هستند و نمی‌توانند مردم را رو به جلو پیش ببرند؛ در حالی که آیت‌الله مدنی سه خصوصیت داشتند و عالمی وارسته و پرتحرک در نجف و قم بودند و همچنین از وارستگی معنوی عجیبی برخوردار بودند که پخش صحبت‌های ایشان از تلویزیون بسیار جذاب است.

لاریجانی با بیان اینکه آیت‌الله مدنی شخص مجاهدی بودند، افزود: شهید آیت‌الله مدنی از خود جانفشانی و جان خود را نیز تقدیم انقلاب کردند، امام خمینی (ره) نیز این خصوصیات را داشتند و علاوه بر اینکه مرجع بودند، اهل معنویات و مجاهدت فی‌سبیل‌الله بودند و شاگردان امام راحل مانند شهیدان مطهری، بهشتی، مدنی و باهنر نیز این‌گونه بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجاهدت‌های شهدای مدافع حرم و شهید حججی اظهار کرد: این‌گونه شهادت‌ها بیانگر این است که حرکت مجاهدت در کشور ما زنده است. در زمان انقلاب نیز امام راحل، جلودار و مردم پشت سر ایشان بودند و با شهادت بود که انقلاب به ثمر نشست؛ علی‌رغم اینکه شرق و غرب در برابر ما دسیسه می‌چیدند، اما غیرت انقلابی و مجاهدت شهدا باعث شد که کشور ما دارای وجهه شود و دشمنان فکر نکنند که با تَشَر زدن، مردم از میدان می‌روند.

وی تصریح کرد: ملت نشان دادند که پای انقلاب ایستاده‌اند، خون شهدا و مجاهدت آنان در دفاع از کشور نقش مهمی داشت و امروز ایران اسلامی با وجود ناامنی در منطقه، از امنیت پایدار برخودار است. البته تروریست‌ها امروز نیز دشمن ایران هستند، اما وجهه ایستادگی و مجاهدتی که مردم ایران نشان دادند، باعث شد تا کسی نتواند علیه ما جلو بیاید. گاهی مسئولان آمریکایی حرف‌های بزرگتر از دهنشان می‌زنند، اما خودشان نیز می‌دانند ملت ایران ایستاده و مقاوم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرایط منطقه‌ای و بین‌الملل امروز تغییراتی داشته، البته مسائل اقتصادی کشور نیز همراه با پیچیدگی‌هایی است که باید به این موضوعات توجه شود.

لاریجانی با اشاره به بیان مشکلات منطقه نورآباد ممسنی از سوی امام جمعه این شهر گفت: بنده نمی‌خواهم وعده بلاوجه بدهم به دلیل اینکه این راه و رسم مردانگی نیست که مردم را با وعده‌ای که قابل حل نیست، معطل کرد. بنابراین فکر می‌کنم باید با مردم در زمینه بیان شرایط کشور روراست بود و آن میزان از مشکلات را که می‌توان حل کرد، به مردم وعده داد.

وی افزود: چند نکته در مسائل اقتصادی کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ نکته اول اینکه ایران اسلامی از منابع خوبی در زمینه‌های مختلف مانند نفت، گاز و معادن برخوردار است و همین استان فارس معادن خوبی دارد، اما از گذشته تحریم‌هایی وجود داشت و تحریم‌های اخیر نیز یک مقدار فشاری ایجاد کرد. باید عنوان کرد که وضعیت ما در حدود دو سال آینده بهتر می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.