ربیعی تاکید کرد: سیستم‌هایی که جهاد دارد به ما قدرت نظارت به روز را می‌دهد حتی فرد که در سامانه ثبت می‌شود در سامانه‌ای که جهاد طراحی کرده می‌توانیم او را دنبال و اتصال به بازار را مشاهده کنیم.

 

به گزارش جماران؛ وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: به زودی از بیمه ارزان مشاغل خانگی رونمایی خواهد شد که تقریبا به بیمه صندوق روستائیان و عشایر شبیه است.

«علی ربیعی» روز سه شنبه در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انعقاد قرارداد توسعه مشاغل خانگی در هشت استان برای ٢٠ هزار نفر در جمع خبرنگاران، گفت: طی چهار سال گذشته در کشور ۲.۳میلیون متقاضی مشاغل خانگی داشتیم که یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر مجوز گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین از تعداد یاد شده به ۶۰۰هزار نفر ۲۴۰۰ میلیارد تومان وام دادیم.مطالعات انجام شده نشان می‌دهد۶۰ درصد مشاغل یاد شده بیش از چهار سال پایداری داشتند.

وی در خصوص همکاری با جهاد دانشگاهی در زمینه اشتغال برای متقاضیان مشاغل خانگی گفت: این طرحی که امروز دنبال کردیم ویژگی خاص خود را دارد. مشاغل خانگی نیاز به نهاد تسهیل‌گر دارد که به شکل جهادی عمل کند به طوری که هم دارای دانش و هم افرادی متخصص باشد که بتوانند کار را با روش‌هایی علمی جلو ببرند.

ربیعی افزود: با جهاد دانشگاهی از قبل مذاکراتی داشتیم و آنها اعلام آمادگی کردند. با امضای این قرارداد مشترک ۲۰هزار شغل خانگی برای سال ۱۳۹۶ پیگیری خواهد شد و ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار برای آن درنظر گرفته‌ایم.

وی گفت: ۳۵۰ رسته شغلی در این نوع مشاغل دنبال می‌شود که ذیل صنایع دستی، صنایع تبدیلی،فرهنگی و هنری و تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات است.

وی یادآور شد: این طرح در ۹ استان کشور اجرایی خواهد شد. استان‌ها شامل: آذربایجان غربی،خراسان‌های شمالی جنوبی و رضوی، چهار محال بختیاری، ایلام، لرستان،کرمانشاه و کردستان است.

ربیعی ادامه داد: طرح پایلوت در استان‌هایی که مشخص شده‌اند را دنبال می‌کنیم . روش کار به این شکل است که افراد در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام خواهند کرد و این افراد به جهاد دانشگاهی معرفی می‌شوند و جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تسهیل‌گر آموزش کوتاه‌مدت با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

به گفته وزیر کار، مشاغلی که این افراد مطرح می‌کنند مشاوره و ارزیابی خواهند شد و سپس به صندوق کارآفرینی امید تحت نظارت تسهیل‌گری جهاد دانشگاهی معرفی می‌شوند. جهاد به عنوان حمایتگر در کنار این افراد خواهد بود با ساختارهایی که جهاد تعریف می‌کند ممکن است هر فرد در کنار یک مشاور جهاد قرار بگیرد. اتصال به بازار با کمک جهاد و وزارت کار سامان می‌یابد.

وی در خصوص اینکه متقاضی مشاغل خانگی الزامی برای دانش آموختگی دانشگاهی دارد یا نه، توضیح داد: الزامی به دانش آموخته دانشگاهی نداریم اما می‌تواند اولویت‌هایی برای مددجویان و یا دانش‌آموخته دانشگاهی درنظر گرفته شود.

وی درخصوص تسهیلاتی که به متقاضیان پرداخت می‌شود، اظهار داشت: تسهیلات قرض‌الحسنه است. ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و ممکن است بسته به نوع شغل رقم پرداختی کم یا زیاد شود. میانگین ۲۰میلیون تومان برای هر شغل خانگی درنظر گرفته شده است.

ربیعی تاکید کرد: سیستم‌هایی که جهاد دارد به ما قدرت نظارت به روز را می‌دهد حتی فرد که در سامانه ثبت می‌شود در سامانه‌ای که جهاد طراحی کرده می‌توانیم او را دنبال و اتصال به بازار را مشاهده کنیم.

به گفته وزیر کار، سامانه الکترونیکی جهاد بعد از معرفی شدن متقاضیان مشاغل خانگی کار را دنبال می‌کند. همکاری با جهاد دانشگاهی قدرت برنامه‌ریزی ما را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص ضمانت برای گرفتن تسهیلات گفت: ضمانت‌هایی که صندوق کارآفرینی امید برای دادن وام در نظر می‌گیرد ساده‌ترین نوع تضمین است.

وزیر کار معتقد است: در صورتی که کار حجیم باشد و چنین طرحی را در کل کشور شروع کنیم معایب کار را نمی‌بینیم و بعد نمی‌توانیم اصلاحات اساسی انجام دهیم. در گزارش سه تا چهارماهه می‌توانیم روند کار را بررسی و معایب و نقاط قوت طرح را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به مشاغل خرد و کوچک گفت: در این زمینه موفقیت آمیز عمل کردیم و توانستیم ۴۸۰۰ میلیارد تومان وام در مدت پنج سال پرداخت کنیم. مطالعات نشان می‌دهد سالانه حدود ۵۰هزار شغل خرد و کوچک را تثبیت و یا شغل جدیدی ایجاد شود و این رقم قابل توجهی است.

وزیر کار بیان داشت: بطور معمول تسهیل و تامین مالی خرد را خوب نیاموخته‌ایم و در مورد تسهیل‌گری کمتر می‌دانیم. نظام تامین مالی خرد را باید متناسب کنیم. صندوق کارآفرینی امید تضامین و تامین مالی خرد را برای ما ساده‌تر می‌کند.

وی همچنین بیان داشت: نظام بیمه شدن ارزان را برای مشاغل خانگی دنبال می‌کنیم. هر کدام از نوع بیمه‌ای که داریم اگر درمان را انتخاب نکنند خیلی گران تمام نمی‌شود.

وی در پایان گفت: تاکنون ۶۰درصد از مشاغل خانگی پایداری چهار ساله را تجربه کرده‌اند و به نظر می‌رسد با خدمات جدید تسهیل‌گری این میزان به ۹۰درصد ارتقا می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.