میانگین ماهانه دمای کشور در ماه‌های آغازین پاییز به استثنای مناطق شرقی کشور بین۰.۵ تا ۱.۵ درجه بیش از میانگین بلندمدت خواهد بود.

 

به گزارش جماران؛ رئیس پژوهشکده اقلیم‌ شناسی از کاهش مجموع بارش کشور در فصل پاییز خبر داد و نسبت به ضرورت مدیریت واقع‌بینانه منابع آب کشور هشدار داد.

مجید حبیبی نوخندان ضمن پیش‌بینی وضعیت بارشی کشور طی ماه‌های آینده اظهار کرد: انتظار می‌رود در نیمه اول مهرماه بارش‌هایی در حد نرمال در استان‌های ساحلی خزر به ویژه نیمه غربی و مناطق شمالی شمال غرب کشور رخ دهد اما مجموع بارش فصل پاییز در سطح کشور به ویژه در جنوب غرب به کمتر از میانگین بلندمدت گرایش دارد.

بارش پاییزه در نوار شمالی کشور در حد نرمال خواهد بود

وی با بیان اینکه بارش پاییزه در نوار شمالی کشور بدون تاخیر آغاز شده است، گفت: انتظار می‌رود در یک ماه آتی شرایط بارشی در مناطق مذکور به ویژه نیمه غربی سواحل دریای خزر در حد نرمال و حتی قدری بیش از نرمال باشد. این وضعیت کمابیش تا پایان فصل پاییز در این نواحی پایدار خواهد بود و مجموع بارش پاییزه در استان‌های ساحلی دریای خزر در حدود میانگین بلندمدت پیش‌بینی می‌شود.

استان‌های دچار خشکسالی در سال آبی جدید

رئیس پژوهشکده اقلیم‌ شناسی گفت: بارش چندان مناسبی برای سال زراعی ۹۷-۹۶ در استان‌های واقع در جنوب غرب کشور پیش‌بینی نمی‌شود به طوری که استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام با خشکسالی مواجه خواهند شد. بارش در سایر استان‌های کشور متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود.

حبیبی نوخندان تاکید کرد: شرایط کنونی مدیریت واقع بینانه منابع آب در حوضه‌های آبریز کشور به خصوص برای تامین آب کشاورزی و شرب فصل‌های بهار و تابستان سال آتی را می‌طلبد.

وضعیت دمای کشور در فصل پاییز

این کارشناس سازمان هواشناسی در پایان با اشاره به پیش‌بینی دمای کشور در پاییز سال جاری گفت: میانگین ماهانه دمای کشور در ماه‌های آغازین پاییز به استثنای مناطق شرقی کشور بین۰.۵ تا ۱.۵ درجه بیش از میانگین بلندمدت خواهد بود که در ابتدای فصل زمستان با قدری تعدیل نرمال می‌شود و حتی در برخی مناطق به کمتر از نرمال متمایل خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.